Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Kolegové z Vídně se zacvičili na řadě 380

Kolegové z Vídně se zacvičili na řadě 380

19.12.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Od neděle 15. prosince jezdí lokomotivy řady 380 v pravidelném provozu také do Rakouska. České dráhy je nasazují na spojích EuroCity na trase Praha – Vídeň – Wiener Neustadt. Ještě před zahájením tohoto režimu musela zhruba sedmdesátka rakouských strojvedoucích absolvovat školení, aby mohli moderní české stroje vůbec vést.

Kolegové z Vídně se zacvičili na řadě 380

Lokomotivy řady 380 od nového grafikonu nově zajíždějí k našemu jižnímu sousedovi. České dráhy je nasadily na vozbu některých vlaků EuroCity z Prahy do Vídně a Wiener Neustadtu místo Taurusů. Na české stroje se proto museli proškolit také rakouští strojvedoucí, kteří tyto spoje vedou v úseku z respektive do Břeclavi. Přibližně sedm desítek pracovníků z depa Wien Hauptbahnhof si mohlo vyzkoušet škodováckou lokomotivu na trase Břeclav – Hohenau a zpět. Pro linku Praha – Břeclav – Vídeň – Wiener Neustadt je vyčleněno celkem pět strojů řady 380 v čele s lokomotivou inventárního čísla 003, na které se prováděl zácvik rakouských kolegů. Právě oni přebírají standardně stroje od našeho personálu v pohraniční stanici Břeclav. 

Nejprve se školili instruktoři, pak přišli na řadu strojvedoucí

„České lokomotivy jsou od 15. prosince nasazeny na spojích EuroCity 73/72 a 75/74 a od března příštího roku se objeví navíc na páru vlaků EuroCity 77/76. Turnusově jsou potřeba tři stroje, nicméně pro všechny případy máme ještě dvě rezervní lokomotivy,“ informuje zástupce ředitele Odboru kolejových vozidel Generálního ředitelství Českých drah Miloslav Kothera. Aby se vůbec podařilo spustit reálný provoz s lokomotivami řady 380, bylo nutné proškolit vybraný personál Rakouských spolkových drah (ÖBB).

„Nejprve museli projít školením čtyři instruktoři jízdy z depa Wien Hauptbahnhof. Jejich školení bylo zakončeno zkouškou a osvědčením o způsobilosti vést výcvik a zácvik vlastního personálu. Až pak se začala seznamovat s mašinou asi sedmdesátka strojvedoucích. S obsluhou a řízením lokomotivy byli rakouští kolegové seznamováni postupně ve dvoudenních cyklech nejprve mnou a později již samotnými instruktory z Vídně,“ říká Jiří Valín z brněnského DKV, který měl školení rakouského personálu na starosti. 

Důraz na napájecí systémy a změnu zabezpečovačů

U některých zácviků ale Jiří Valín stále zůstával osobně, protože se občas vyskytly menší problémy, které zná nejlépe člověk obeznámený dopodrobna s českými stroji řady 380. „Kupříkladu jsme řešili problematiku zachování korektní funkce při změně napájecích systémů 15 versus 25 kV. Další nesrovnalosti vznikaly při zachování správného postupu pro změnu zabezpečovacích rakouských systémů PZB, LZB a českého MIREL VZ-1. Takže i po zaškolení rakouských instruktorů se zhruba čtyřicet procent zácviků strojvedoucích stejně odehrávalo pod mým vedením, abychom případné nesrovnalosti mohli řešit hned na místě,“ dodává Jiří Valín.

A proč se zácvik rakouských strojvedoucích prováděl právě na úseku Břeclav – Hohenau? „Nejpodstatnějším úkonem při mezinárodním provozu lokomotivy řady 380 je změna napájecího systému a systému zabezpečovačů. Ke změně zabezpečovačů dochází vždy v pohraniční přechodové stanici Břeclav a v traťovém úseku Břeclav – Bernhardstal se mění systém napájení. Proto se nám jevil jako nejvhodnější úsek mezi Břeclaví, Bernhardstalem a Hohenau, kde nastává aktivní změna napájecích systémů na širé trati. Navíc byli proškoleni především ti strojvedoucí, kteří na trase z Vídně do Břeclavi běžně jezdí,“ odpovídá Valín. 

Seznámení za dva dny

Každého cyklu se zúčastnilo čtyři až pět zaměstnanců ÖBB. Vždy první den probíhala teoretická výuka v učebně v dolnorakouské stanici Hohenau a poté následovaly dvě jízdy do Břeclavi a zpět. Druhý den byl určen na praktickou výuku obsluhy lokomotivy včetně seznámení se s interiérem strojovny či řešení závad. Podle instruktora jízdy Valína se většina rakouských kolegů seznámila s českou lokomotivou rychle a bez problémů. Ač jsou zvyklí na Taurusy, tak se jim prý stroj 380 líbí. Oceňují hlavně řídicí systém lokomotivy a automatickou regulaci rychlosti, ale také svižný způsob rozjezdu s maximálním výkonem 6,4 MW, se kterým si díky sofistikovanému řídicímu softwaru umí velice dobře poradit.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 4.14

Další články této rubriky

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika