Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Kocouři sice odcházejí, ale jen pozvolným tempem

Kocouři sice odcházejí, ale jen pozvolným tempem

30.10.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Za tři roky oslaví Sedmsetčtyřicet¬dvojky své čtyřicátiny. Dnes představují nejpočetnější skupinu motorových lokomotiv u nás, nicméně v osobní dopravě nejsou v pravidelné službě využívány. U drážních fanoušků se pro ně vžila milá přezdívka Kocour. K ohlédnutí do dřevních dob této univerzální čtyřosé motorové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu je třeba se vrátit do roku 1970.

Kocouři sice odcházejí, ale jen pozvolným tempem

Vydrželi nápor Čmeláků, nahradili parní trakci

Před čtyřiceti čtyřmi lety libeňská ČKD Lokomotivka vyvinula dva neadresné prototypy dnes označené 744.5 (jeden z nich by měl být v provozu ve Škodě Mladá Boleslav, druhý u Lokotransu). Po jejich zkouškách přišly na řadu požadavky průmyslu a libeňská strojírna od roku 1973 začala chrlit Kocoury v „těžším“ provedení s nápravovým tlakem 18 tun/osu. Strojů řady T 448.0, dnes 740 plus modifikace, se do roku 1989 vyrobilo celkem 620, z toho 459 pro Česko a Slovensko. Pro ČKD to byly úctyhodné výkony, když pomyslíme, že paralelně se chrlily mnohasetkusové série lokomotiv Čmelák pro Sovětský svaz. Roku 1977 byla z tohoto typu odvozena řada T 466.2 s nižší hmotností, jiným převodem a vyšší rychlostí a dalším vybavením podle požadavků státních drah (např. LVZ).

Kocouři, jak se tehdy s oblibou hlásalo, měli pomoci vyřadit poslední parní lokomotivy z provozu a to se jim za čtyři roky nerovného boje i podařilo. Lokomotivy od druhé série byly schopny zapojení do dvoučlenného řízení, čehož se dodnes mnohde užívá. Vyrobeno jich bylo do roku 1986 bez pár kusů pět stovek, z nich čtyři desítky mimo obor lokomotivního hospodářství – např. pro železniční vojsko nebo traťové hospodářství (TSS). Není divu, že nenáročné a spolehlivé lokomotivy výkonu 883 kW obsadily prakticky všechny tratě ČSD. Speciálním pokračováním byla desítka strojů T 466.3 (743) určených pro provoz na naší zubačce.

Výhodou je jejich univerzálnost

Kapotovou stavbou s jedním stanovištěm strojvedoucího, kde jsou diagonálně umístěna řídicí stanoviště, jsou si všichni Kocouři zvenku podobní. Delší kapota ukrývá motor K 6 S 230 DR spojený s trakčním dynamem TD 805 a další vybavení. V krátkém představku jsou baterie a elektrorozvaděč. Od roku 1988 se Kocourům nově začalo přezdívat Sedmsetčtyřicet­dvojky. Díky své univerzálnosti dovedly tyto lokomotivy vše – od staničního posunu přes manipulační vlaky až po těžké vlaky na kopcovitých tratích, kde bylo využíváno jejich spřažení do dvojic. S osobními vozy s vlastním topením (Bix, Bnp) byly turnusově nasazovány i v osobní dopravě – na Liberecku, Českolipsku a jinde. Čas od času dovedou, co umějí, i na rychlících. V pozdějších letech na některé byly dosazeny zdroje energie pro ovládání dveří vozů (Blm/010/Baafx).

Stále sice hojně jezdí, ale hlavně s nákladem

S vznikem ČD Cargo byla většina strojů řady 742 převedena této společnosti, která jich dodnes má ve stavu zhruba 230 kusů. Část je rekonstruována dosazením sníženého krátkého představku a velkého čelního skla. Jednotlivá depa kolejových vozidel ČD provozovala (podle údajů z května 2014) od pěti do devíti kusů, a to vesměs coby vozidla pro nenadálé výkony: pro výluky pohotovosti na nehodových vlacích a jako náhrady za chybějící motorové vozy. Příznivci těchto strojů jejich odchodu zatím želet nemusí. U ČD Cargo i nadále budou tvořit klíčovou řadu pro neelektrifikované tratě, k vidění jsou i u soukromých dopravců a v zahraničí (Slovensko, Polsko).


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.4

Fotogalerie

Další články této rubriky

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika