Železničář / Provoz / Jižní Morava se ocitla bez proudu. Zatím jen jako
Jižní Morava se ocitla bez proudu. Zatím jen jako
22.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Je to slovo, které hlavně odborníkům nahání husí kůži. Mnozí si přitom ani nedovedou představit, co by takzvaný blackout neboli totální a nečekaný výpadek energie vlastně způsobil. Právě na důsledky takového kolapsu a jeho řešení se zaměřilo nedávné velké cvičení v Jihomoravském kraji. A jaké výsledky přineslo? Ukázalo, že krizové plány pro velký výpadek elektrické energie jsou příliš obecné. Potřebují dopracovat na nižší úrovně.
Co by takový blackout znamenal v běžném životě, si raději ani nedomýšlíme. Nejezdily by vlaky, nešel by proud do domácností, internet a přestaly by postupně fungovat i mobilní sítě a čerpací stanice s pohonnými hmotami. Pokud by tento černý scénář opravdu někdy nastal, je nutné, abychom byli připraveni. Proto se na jižní Moravě poslední březnový čtvrtek a pátek konalo cvičení za účasti všech strategických složek. Šlo o historicky druhé cvičení v rámci ČR, první nácvik se uskutečnil před pár lety prozatím jen na území hlavního města Prahy.
Výpadek postihl desítky vlaků
Při nácviku blackoutu se prověřila připravenost nejen Českých drah, ale i manažera infrastruktury SŽDC. Akce se zúčastnili energetici, hygienici či lidé z firem zajišťujících dodávku pitné vody pro veřejnost, ale také zdravotníci, policisté nebo hasiči. Simulace kolapsu měla podobu jednání krizových štábů, které mezi sebou komunikovaly prostřednictvím telefonů či e-mailů. Modelově blackout postihl celkem 56 vlaků, z čehož u šestnácti musela být vyvolána součinnost s hasičským záchranným sborem. Třiatřicet spojů i s cestujícími bylo přitom dopraveno do nejbližších stanic.
„Evakuovat bychom museli především v okolí Blanska, kde zůstaly stát vlaky s vysokým počtem cestujících a zhruba dvě stě lidí by bylo nutné přemístit ještě na trati Brno – Kuřim – Tišnov,“ řekl na odpoledním štábu obchodní ředitel brněnského ROC Jiří Sysel. K tomu byli, byť jen „papírově“, do evakuačních stanic rozvezeni pracovníci koordinátora jihomoravské integrované dopravy vozy společnosti KORDIS. „Sedmnáct autobusů, které máme jako běžnou zálohu, okamžitě vyjelo nejprve jako evakuační spoje a poté jako náhradní doprava za vlaky uvízlé na tratích. K tomu je možné ještě přidat osm autobusů dopravního podniku v Brně,“ potvrdil ředitel firmy KORDIS Jiří Horský.
Zásoby pitné vody jsou jen v Brně a Břeclavi
První den blackoutu by byly uzavřeny osobní pokladny a případně i nádraží již v 18.00 hodin. Pokud by ve stanicích zůstali cestující, kteří by se neměli kam uchýlit, ponecháme tyto stanice otevřeny pod dohledem zaměstnanců ČD. „Vlakové posádky by byly k dispozici spíše pro poskytnutí informací a pomoci našim zákazníkům, prioritou určitě nebude prodej jízdenek, ale bezpečnost a podpora cestujícím. Zásoby balené pitné vody zhruba na dva dny máme ale jen v Brně a Břeclavi. Pokud by ale fungovala vodovodní síť, samozřejmě všem potřebným kohoutkovou vodu zdarma poskytneme,“ potvrdil manažer brněnského ZAP Pavel Karšulín.
Cvičit se má ve všech krajích
Vedoucí Odboru rozvoje dopravy Rostislav Snovický prohlásil, že je možné v případě neochoty privátních dopravců poskytnout svá vozidla s řidiči využít pro evakuaci a náhradní dopravu vyhlášení hejtmana o nouzovém stavu k poskytnutí bezodkladné pomoci.
„Po prvním dni cvičení na jižní Moravě jsem hluboce přesvědčen, že podobné akce se musí postupně konat ve všech krajích ČR. Krizové plány byly zatím dost obecné a celoplošné přerušení dodávek elektrické energie na území celého kraje, potažmo České republiky, se zatím neřešilo. Cvičení mělo odkrýt problematická místa, jako je například vzájemná komunikace záchranářských složek nebo nouzové zásobování,“ řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »