Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Jizerskohorská železnice se vylepšuje. Nejen kvůli RegioSpiderům

Jizerskohorská železnice se vylepšuje. Nejen kvůli RegioSpiderům

16.10.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Od 5. srpna až do začátku listopadu přesedlali cestující mezi Jabloncem nad Nisou, Tanvaldem a Desnou z vlaků do autobusů. Důvodem je rozsáhlá nepřetržitá výluka jmenovaného úseku, k němuž patří ještě část Tanvald – Velké Hamry a trať Smržovka – Josefův Důl, během níž zdejší jizerskohorské tratě a stanice zcela omladí svou tvář. Výsledkem této zásadní a rychlé investiční akce SŽDC bude modernizace tratě tak, aby obstála požadavkům na moderní taktovou kolejovou dopravu s intervalem ve špičce 30 minut.

Jizerskohorská železnice se vylepšuje. Nejen kvůli RegioSpiderům

Vlak nejede, musíte autobusem. Tuto větu asi často slýchávají návštěvníci Tanvaldu a okolí od železničářů, když se ptají na cestu. Místní obyvatelé to už dobře vědí. Až do listopadu musí spoléhat na náhradní autobusovou dopravu. Modernizace tratě je ale nutná, České dráhy zde dlouhodobě hlásí, že jejich nové motorové vozy Regio­Spider řady 840 se zde opotřebovávají rychleji, než je akceptovatelné.

Technika už nebude tolik trpět

Řešením problémů u RegioSpiderů by měla být správná geometrická poloha koleje s pružným upevněním tak, aby se nenamáhaly některé komponenty. Trpěly hlavně měchy vzduchového vypružení, pásy vedení dvojkolí a držáky snímačů vlakového zabezpečovače. A co je horší, výrobce tyto závady kvůli stavu tratě odmítal uznat coby garanční. Tratě budou vybaveny traťovým a staničním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie s dálkovým ovládáním, jež by mělo být celé uvedeno do provozu v prosinci 2015. Jen na „zubačce“ do Kořenova a Harrachova zůstane stávající řízení provozu podle D 3. Nástupiště s výškou 550 mm budou jen jedním z nejviditelnějších prvků na zcela nových reliéfech kolejišť a několika zastávkách. V některých místech – třeba v Lučanech nad Nisou nebo v Jablonci nad Nisou zastávce – se nástupiště přesunou blíže sídlům.

A uspořádání stanic zajímá jak širokou veřejnost, tak i odborníky a fandy. Na diskuzních fórech se opakovaně probírá to, zda pro navrhovaný provoz postačí plánovaný počet kolejí ve frekventované stanici Smržovka s odbočnou tratí na Josefův Důl. Pozitivní je, že se tratě z Josefova Dolu a Tanvaldu nebudou scházet na jedné samostatné výhybce a vlaky budou moci přijet nebo odjet současně. Měly by zde být nově dopravní koleje číslo 1 (dělená cestovým návěstidlem před přechodem pro cestující na dvě části) a 5. Dále kusá dopravní kolej 3 a dvě kusé manipulační koleje 2a (k remíze) a kolej číslo 2 (vykládka uhlí). Některé diskutující na webu ale zajímá, kam se v případě potřeby uhne sněhová fréza nebo nostalgický vlak.

Zastávka v Nové Vsi se vrátí

Ve Smržovce padla kvůli modernizaci budova bývalé vodárny stejně jako obě výhybkářská stanoviště. Bez ohlasu pochopitelně nezůstalo ani navrhované zrušení zastávky Nová Ves nad Nisou. Tuto skutečnost navíc prohlubuje fakt, že obec se loni stala krajským vítězem soutěže Vesnice roku. Administrativně byla zastávka Nová Ves nad Nisou ze strany SŽDC zrušena k 1. 9. mimořádnou změnou jízdního řádu, ale v průběhu příštího roku by měla být obnovena. Vznikla rozsáhlá petiční akce proti zrušení, na popud výboru dopravy Zastupitelstva Libereckého kraje se za tuto zastávku postavila i Rada Libereckého kraje.  

Dočasným uzlem osobní dopravy se na tři měsíce stal nový autobusový terminál v Tanvaldu. Získal novou roli: sjíždějí se tu vozidla náhradní autobusové dopravy ze třech směrů. Navigaci zajišťuje koordinátor KCOD Liberec v součinnosti s výpravčím SŽDC a samozřejmě vlakovými četami. Přestup je pohodlný, přehledný a spoje jsou řádně označeny. „Autobusy na sebe do určitého nevelkého zpoždění čekají, jakékoli vzniklé problémy musíme řešit ve spolupráci s výpravčím SŽDC,“ vysvětluje koordinátor libereckého KCOD Andrej Iuras. Cestující, zejména početní cykloturisté, také po dobu výluk musejí počítat s tím, že v úsecích s náhradní autobusovou dopravou nemohou být garantovány služby uvedené v jízdním řádu u jednotlivých vlaků – tzn. „vůz vhodný pro přepravu cestujících na vozíku“ a „rozšířená přeprava spoluzavazadel“. Dalším, o něco kurióznějším uzlem náhradní autobusové dopravy je Lidické náměstí ve Smržovce, kam byl na dobu výluky převezen přístřešek z jablonecké zastávky. I když je dál od nádraží, představuje Lidické náměstí jediné místo, kde lze zajistit návaznosti na Josefův Důl a ještě „vstřebat“ nějaký ten odstavený linkový autobus.

Největší investice za poslední roky

Někteří z cestujících najdou během přestupu i nějakou tu minutu na to pohlédnout na plochu, kde dříve bývalo kolejiště. „To chtějí do října stihnout?“ diví se občas. Zhotovitelé a subdodavatelé se dušují, že jiná možnost ani není. I když se objevují komplikace. Na několika místech se vyskytla tvrdší žula, resp. žulová pecka. Nikdo třeba nečekal až metrové balvany z vyrubané skály, které byly použity v podloží tanvaldské stanice a jež musely být odstraněny před ukládáním odvodnění a prefabrikátů nástupišť. Už v říjnu, kdy se na tanvaldské koleje vrátí vlaky od Železného Brodu a Harrachova, cestující své zastávky a stanice možná ani nepoznají. Rekonstrukce tratě Jablonec nad Nisou – Tanvald je nákladem 685 milionů korun největší investiční akcí na železnici v Libereckém kraji za poslední roky. 

Dopady pro ČD Cargo

Nepřetržitá výluka Jablonec nad Nisou – Tanvald – Desná/Velké Hamry není bez dopadu pro ČD Cargo. Tarifní body v dotčené trati nejsou obsluhovány. Po dobu konání této nepřetržité výluky obsluhují náležitosti PP Liberec (PJ Praha) tarifní bod Jablonec n. N. Jejich turnovští kolegové dvakrát týdně v dopoledních hodinách jedou ze Železného Brodu do Velkých Hamrů, kde je poměrně silná nakládka dřeva. Před výlukou se Velké Hamry obsluhovaly ze strany od Tanvaldu, a to v noci. Zajímavostí je to, že manipulační vlak je vezen z Turnova do Železného Brodu v závěsu nákladního vlaku se zátěží směr Stará Paka. A opravdové dopravní mistrovství musí v pondělí a čtvrtek dopoledne prokázat velkohamerský výpravčí SŽDC, který na pouhých dvou dopravních kolejích a jedné kusé koleji manipulační, zastavených pražským rychlíkem, Regionovou směr Železný Brod a zátěží, musí prakticky sám během půlhodiny odbavit posun a obrat manipuláku.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.4

Další články této rubriky

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotovaHrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova

28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika