Železničář / Provoz / Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem obchází staveniště nyní již dokončeného skeletu moderního dopravního uzlu spojujícího tratě právě do Kralup, do Kladna a na pražské letiště, tramvajové zastávky a stanici metra C.
Stavba železobetonového skeletu nového bubenského nádraží skončila už letos v srpnu betonáží poslední části stropu. Právě ten dá budoucím nástupištím svébytný charakter. Díky desítkám kruhových světlíků, ve volné chvíli si je můžete spočítat přesně, bude dovnitř 250 metrů dlouhé a 50 metrů široké stavby dopadat přirozené světlo.
Zatímco mezi Negrelliho viaduktem a nádražní budovou vzniká opticky spojitá mostovka nad budoucí tramvajovou tratí, jež by sem měla být přeložena v souvislosti s výstavbou Vltavské filharmonie a dalšími změnami v okolí, směrem k zastávce Praha-Podbaba a Praha-Výstaviště již pokračují dvě dvoukolejné mostní estakády. Ty přispějí ke scelení kolejištěm dříve rozdělených Holešovic. První vlaštovkou je nedávno otevřená průchozí trasa přibližně v ose prodloužených ulic Dělnická a Veletržní, jež symbolicky nese jméno nesmrtelného hrdiny a zachránce dětí za druhé světové války Nicholase Wintona.
Nová zastávka Praha-Výstaviště
Kralupský viadukt se záhy napojuje na stávající trať, ten kladenský se táhlým, více než půlkilometrovým obloukem ve stopě původního jednokolejného náspu stáčí směrem k pražskému parku Stromovka. Právě na jeho okraji vyrostla nová zastávka Praha-Výstaviště. Opět se vytvoří napojení na tramvajové zastávky, díky nové lávce nad kolejištěm navíc vznikne nové propojení nástupišť, přilehlé části Holešovic a parku Stromovka. Na dokončení prací bude navazovat také rekonstrukce značně zdevastované ulice U Výstaviště a prostoru před Průmyslovým palácem. Naopak opravy za novým podjezdem v ulici Dukelských hrdinů pomalu spějí ke svému závěru.
Za stanicí Praha-Výstaviště bude po jejím dokončení ještě nějakou dobu pokračovat původní jednokolejná trať. Zdvoukolejnění a elektrifikace návazného úseku ke stanici Praha-Dejvice se teprve projektuje, zahájení prací, jejichž součástí bude i hloubený úsek s podzemní stanicí u stanice metra Hradčanská, je plánované až na rok 2026. Celou novou tratí do Kladna bychom se dle současných předpokladů mohli svézt, pokud vše půjde dobře, na konci roku 2030.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Stav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéry
22.10.2024 - Boj s vandalismem v jednotkách CityElefant jezdících v pražské aglomeraci je nesmírně nákladný, ale postupně se začíná vyplácet. Už nyní lze pozorovat výrazné zlepšení jejich venkovního vzhledu, série opatření proti útokům… »