Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Hospodaření Zásobovacího centra ČD pod stálým tlakem na úspory

Hospodaření Zásobovacího centra ČD pod stálým tlakem na úspory

25.7.2013 – autor: VĚRA ČERNÁ

Žádná, ani ta sebemenší firma se neobejde bez skladového hospodářství. U Českých drah jde navíc o logisticky precizně propracovaný systém, který má na starosti organizační složka s názvem Zásobovací centrum. Ta se stará o permanentní dostatek všeho, co je k provozu tak velké společnosti potřeba – od náhradních dílů pro kolejová vozidla po ochranné pracovní pomůcky a tiskopisy.

Hospodaření Zásobovacího centra ČD pod stálým tlakem na úspory

Začněme otázkou: Co je to zásobovací centrum? V případě Českých drah nám přesnou odpověď může dát Zuzana Ajgrmanová, ředitelka organizační složky téhož jména: „Jak z názvu vyplývá, zajišťujeme zásobování do všech organizačních složek akcio­vé společnočnosti České dráhy a do některých dceřiných společností, především ČD Cargo a DPOV. Naší stěžejní náplní je realizace dodávek náhradních dílů pro kolejová vozidla, spojovacího a hutního materiálu, nářadí, návěstních zařízení, technických kapalin a podobně. To vše je expedováno z centrálního skladu v České Třebové.“

Další z komodit jsou výstrojní součásti, osobní ochranné pracovní prostředky a tiskopisy. Tyto materiály jsou dodávány ze skladů v Praze. Především výstrojní součásti a akční oděvy jsou předmětem častých diskuzí. Aby byl výčet kompletní, je nutné zmínit také tiskárnu v Olomouci, která zajišťuje dodávky tištěných materiálů pro potřeby ČD (například časopisu Železničář). Vzhledem k nárokům na efektivitu provozu využívá tiskárna svoji volnou kapacitu i pro externí zákazníky. Dále Zásobovací centrum vykonává funkci technického garanta kvality EUR palet. Na základě dohody mezi ÖBB a ČD poskytuje jejich výrobcům povolení podle norem UIC a pod přísnou kontrolou jim umožňuje značení ochrannými známkami EUR. Celá činnost je sledována prezidentem Evropského paletového poolu. 

Stále hledáme změny, které zvýší efektivitu provozu

Když Zuzana Ajgrmanová v polovině prosince 2011 nastoupila do pozice ředitelky, zabezpečovalo chod Zásobovacího centra ČD 164 pracovníků. K 1. červnu letošního roku se stav zaměstnanců postupně snížil na 108. V rámci koncepčních změn byla v roce 2012 zrušena provozní jednotka v Přerově, odkud se veškerý materiál převedl do České Třebové. Tam k původnímu sortimentu náhradních dílů pro kolejová vozidla přibyl také sortiment olejů, maziv apod. Díky tomuto opatření se ročně ušetří na provozu asi 7 milionů korun. V souvislosti s realizací nové koncepce byly také sjednoceny všechny ekonomické útvary do jednoho, který byl k 1. červenci 2012 převeden ze Zásobovacího centra pod Centrum interních služeb.

V červnu loňského roku byl také dokončen outsourcing obsluhy skladů v Praze. V rámci zvýšení efektivnosti centrálního zásobovacího systému se zvýšil důraz na optimalizaci portfolia dodávaných položek. To v praxi znamenalo vytipovat, které položky budou fyzicky na skladě, a současně určit zboží, které bude distribuováno přímo od dodavatele do organizačních jednotek (tzv. režim přímých dodávek).

Vzhledem k tomu, že procesy nákupu a zásobování spolu úzce souvisejí, je Zásobovací centrum organizačně řízeno Odborem centrálního nákupu a logistiky, který určuje nákupní strategii pro jednotlivé skupiny materiálu. Ve spolupráci s vedením Zásobovacího centra také rozhoduje, jaká komodita bude soutěžena s průchodem skladem, nebo zda bude uzavřen centrální kontrakt a zboží bude mít charakter přímých dodávek. „Z praktického pohledu je jasné, že například odmašťovače, mýdla nebo kancelářské potřeby nemusejí procházet skladem, což snižuje náklady na jejich pořízení a skladování,“ říká ředitelka Ajgrmanová. „Na druhou stranu náhradní díly, které musejí splňovat technické parametry a atesty kvality i bezpečnosti, se už vyplatí centrálně skladovat. Někdy se totiž jejich dodací lhůta může protáhnout až na rok.“ 

Ostře sledované téma: kvalita stejnokrojů

„V současné době se podílíme na aktualizaci předpisové základny v oblasti výstrojních součástí a ochranných pomůcek. Práce s tímto sortimentem je nesmírně zajímavá. Už proto, že jsem žena, mne zajímá, kdo se jak obléká. Chápu, že pro zaměstnance je kvalita stejnokrojů z pohledu střihu i materiálů velice důležitá, nicméně je zřejmé, že zavděčit se úplně všem nemůžeme. K této problematice se také vyjadřují odborové centrály a příslušné odbory generálního ředitelství, především 09, 029, 028,“ pokračuje Zuzana Ajgrmanová, která byla v loňském roce jmenována také holdingovým manažerem pro oblast logistiky v rámci probíhajícího projektu Centralizace podpůrných činností Skupiny ČD.

Důkazem, že se této problematice věnuje patřičná pozornost, je vznik pracovní skupiny pro problematiku výstrojních součástí a osobních ochranných pracovních prostředků. Jejím předsedou se stal ředitel Odboru centrálního nákupu a logistiky Filip Potůček. Úkolem jeho týmu je projednávat připomínky od uživatelů, odborných útvarů a odborových centrál, předkládat vedení společnosti návrhy na efektivní změny a přijímat patřičná opatření. 

Snižujeme množství tiskopisů v papírové podobě

Další aktuální činností, která má vést k zefektivnění skladového hospodářství, je projekt s názvem Redukce tiskopisů. Cíl spočívá ve snížení množství tiskopisů v papírové podobě a přeměně vybraných položek do elektronické formy. S tím souvisí také určení garanta konkrétních tiskopisů, který bude za jeho zavedení, změnu a zrušení zodpovědný. Fyzickou redukcí počtu tiskopisů se sníží i finanční zdroje vázané v zásobách.

S tiskopisy nepřímo souvisí činnost olomoucké tiskárny. Vznikla nutnost optimalizovat její provoz tak, aby vykazoval zisk. „V současné době se nám podařilo nastavit hospodaření tak, aby si na sebe vydělala. Chtěli bychom docílit toho, aby prioritně všechny tištěné materiály pro naši společnost zajišťovala Olomouc, pokud bude schopna dodat příslušný materiál levněji nebo ve stejné cenové úrovni jako externí tiskárny.

Věřím, že realizace všech nových projektů zefektivní naši práci, sníží stav zásob a samozřejmě také náklady na logistické procesy,“ dodává ředitelka Zásobovacího centra. „Ale říká se, že prostor pro optimalizaci nikdy nekončí. Když se mě zeptáte za půl roku nebo za rok, určitě se objeví další možnosti, jak zlepšit naši činnost,“ shrnuje Zuzana Ajgrmanová.

Činnosti Zásobovacího centra v roce 2012

  • Počet objednávek: 68 825
  • Objem objednávek: 874 mil. Kč
  • Počet interních zákazníků: 58
  • Hodnota zásob k 31. 12. 2012: 1 059 mil. Kč
  • Počet míst dodání interním zákazníkům: 211

Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3

Fotogalerie

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika