Železničář / Provoz / Heligón vyjel s cestujícími po půl století trvající pauze
Heligón vyjel s cestujícími po půl století trvající pauze
11.11.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Parní lokomotiva 414.096 z roku 1906 přezdívaná Heligón se po více než padesátileté přestávce a nákladné rekonstrukci vypravila na koleje i s cestujícími. Svůj další historický okamžik si odbyla v sobotu 19. října na trati z Lužné u Rakovníka do nedalekých Kolešovic.

Před tím však úspěšně prošla technicko-bezpečnostní zkouškou. České dráhy a jejich luženské Centrum historických vozidel vypravily na nevyužívanou Kolešovku dva zvláštní vlaky, vždy s historickými vozy řad Ci a D. Jízdy si nenechaly ujít stovky nadšenců železniční techniky. Heligón dosloužil v roce 1967 v Českých Budějovicích, poté putoval do Českých Velenic, kde stál na pomníku. Před pěti lety jej začaly České dráhy opravovat. Letos na jaře bylo zatopeno v opraveném kotli a nedávno se stala lokomotiva v ČD Muzeu hvězdou při Dni železnice. Vyrobeno bylo sice celkem 453 kusů těchto strojů, a jednalo se tak o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic, dodnes se však zachovaly pouze tři stroje.
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »