Železničář / Provoz / Heligón vyjel s cestujícími po půl století trvající pauze
Heligón vyjel s cestujícími po půl století trvající pauze
11.11.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Parní lokomotiva 414.096 z roku 1906 přezdívaná Heligón se po více než padesátileté přestávce a nákladné rekonstrukci vypravila na koleje i s cestujícími. Svůj další historický okamžik si odbyla v sobotu 19. října na trati z Lužné u Rakovníka do nedalekých Kolešovic.
Před tím však úspěšně prošla technicko-bezpečnostní zkouškou. České dráhy a jejich luženské Centrum historických vozidel vypravily na nevyužívanou Kolešovku dva zvláštní vlaky, vždy s historickými vozy řad Ci a D. Jízdy si nenechaly ujít stovky nadšenců železniční techniky. Heligón dosloužil v roce 1967 v Českých Budějovicích, poté putoval do Českých Velenic, kde stál na pomníku. Před pěti lety jej začaly České dráhy opravovat. Letos na jaře bylo zatopeno v opraveném kotli a nedávno se stala lokomotiva v ČD Muzeu hvězdou při Dni železnice. Vyrobeno bylo sice celkem 453 kusů těchto strojů, a jednalo se tak o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic, dodnes se však zachovaly pouze tři stroje.
Další články této rubriky
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »
Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu
24.7.2024 - Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky,… »