Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Dvanáctý Albatros vstává z popela

Dvanáctý Albatros vstává z popela

4.3.2021 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Na podzim loňského roku byl z Loun do České Lípy převezen vrak parní lokomotivy 498.112, aby po bezmála 45 letech chátrání pod širým nebem začaly restaurátorské práce. Stroj by měl být uveden do vystavovatelného stavu a zařadit se mezi exponáty ČD Nostalgie. Lokomotiva je postupně rozebírána, přičemž hlavní pozornost bude v první fázi prací věnována tendru. Parta chlapů, kteří se pod hlavičkou ČD Nostalgie vzkříšení „dvanáctky“ ujali, se ale shoduje na tom, že to bude běh na hodně dlouhou trať.

Dvanáctý Albatros vstává z popela

Mašina do České Lípy přijela i s břízkou, která vyrostla v tendru. Ta už je sice pryč, tendr ale připravil i několik dalších překvapení. „Když Albatros sloužil jako vytápěcí kotel po ukončení provozu, uhlím byl zásobován asi nějakým stabilním pásovým dopravníkem. Ten byl na tendru pravděpodobně pevně uchycený, a z něho padaly kostky uhlí i do vodojemů. Takže jsme museli vyčistit místa, kde běžně uhlí nenajdete,“ popisuje první zádrhel vpřípravných pracích na rekonstrukci David Morc, vůdčí osobnost restaurátorské party a zároveň strojmistr ČD.

O pár stání rotundy dál ohřívá Jiří Cikán – další dobrovolník – autogenem matice, které nechce zarezlý koteldobrovolně vydat. Nejde to úplně snadno, takže po autogenu přichází na řadu pořádná palice a stará dobrá trubka nasazená na klíč. Je k neuvěření, že by se tímto způsobem měla rozebírat a pak zase dávat dohromady celá masa železa vážící skoro 114 tun. „Tolik to ale není, dobrých 20 tun železa chybí. Nemáme jeden parní válec, což je menší problém, protože ten se dá vyrobit i svařováním. Ale chybí ojnice, což bolí mnohem víc,“ vysvětluje David Morc s tím, že do provozního stavu by se dvanáctka mohla zrekonstruovat. „Tolik toho nenajezdila a myslím si, že kotel bude vrelativně dobrém stavu. Vždyť v provozu byla mašina řekněme dvě dekády. Co je to proti 70 letům, která má odsloužena Šlechtična (475.179, kterou mají v České Lípě také v péči – pozn. redakce). Jenže než by teoreticky mohla vyjet, uběhne tolik času, že budou muset být i nostalgická vozidla vybavena mobilní částí zabezpečovače ETCS. A to nikdo nezaplatí.“

Budka už je ze stroje demontována a její útroby v podobě manometrů a dalších dochovaných součástí připraveny k oživení. Její oplášťování masivně sžírá koroze, ostatně jako většinu stroje. Než se ruce šikovných mužů pustí do samotné renovace, musí všechna rez a staré nátěry dolů. „Kdybychom to měli brousit, tak se nedožijeme konce. Proto jsme si půjčili pískovačku, se kterou to půjde mnohem rychleji,“ popisuje David Morc obtíže, které vzkříšení „dvanáctky“ provázejí. Je jasné, že tento projekt bude chtít čas. A peníze. Všichni si ale uvědomují, e aktuální doba tomuto scénáři vůbec nenahrává. Snad se je ale nakonec získat podaří, protože rezavé torzo slávu tohoto Maybachu československé lokomotivní školy připomíná jen velmi vzdáleně. A jestli si to nějaký stroj zaslouží, tak jedničkový Albatros a chlapi, kteří mu věnují svůj čas a energii, určitě!


Průměrné hodnocení (16 hlasů): 4.69

Další články této rubriky

Testy nových vozů se chýlí k závěruTesty nových vozů se chýlí k závěru

2.4.2021 - České dráhy začnou ve druhé polovině roku nasazovat na linky mezi Prahou a Chebem nejmodernější vlaky z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Postupně na tyto linky vyjede 10 pětivozových souprav, každá s… »

Railjety zamířily na vyvazovací opravyRailjety zamířily na vyvazovací opravy

26.2.2021 - Bezpečnost a dobrý technický stav vozidel jsou pro ČD dlouhodobě prioritou. „Týká se to také netrakčních jednotek railjet. Každá z nich má najeto už okolo 2,4 milionu kilometrů a podle požadavků výrobce a našich předpisů… »

Šlechtična s novým tendrem se vrátila domůŠlechtična s novým tendrem se vrátila domů

25.2.2021 - Po třech letech se na konci ledna vlastní silou vrátila do domovského Brna lokomotiva Českých drah 475.101. Šlechtična podstoupila náročnou opravu, při které dostala především nový tendr. Původní byl v takovém stavu, že jeho… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika