Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Dvanáct patrových vozů Bmto čeká modernizace

Dvanáct patrových vozů Bmto čeká modernizace

3.2.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Je to už neuvěřitelných čtyřicet let, co do tehdejšího Československa východoněmecká vagónka Görlitz dodala pět desítek patrových vozů řady Bap. Po prezentační jízdě z Prahy do Vraného jich většina zakotvila na Posázavském pacifiku, kde nahrazovala stárnoucí taktéž východoněmecké čtyřvozové patrové soupravy Bp (později Bpjo, Btjo) či klasické rybáky. Teď se tyto letité vagony dočkají kompletní modernizace.

Dvanáct patrových vozů Bmto čeká modernizace

Vozy s kapacitou 126 míst k sezení a až 210 k stání mají dvoukřídlé vnější nástupní dveře ovládané madlem. Ty v kombinaci s nízkopodlažním uspořádáním dolního patra umožňují relativně snadnou přepravu tělesně postižených, dětských kočárků a jízdních kol. Nemají ovšem už bezbariérově přizpůsobené WC. Při výrobě byly osazeny kombinovaným teplovzdušným elektrickým a parním topením. Jejich maximální povolená rychlost je 100 km/h a nesou označení Bmto292, v 80. a 90. letech jezdily jako řada Bmo.

První vozy s dveřmi na tlačítka

Po rozdělení vozidlového parku na konci roku 1992 zůstaly všechny v Česku. Většina skončila v Praze a jezdila v Posázaví, českobudějovické začaly zajíždět přes Veselí a Jihlavu až do Kolína a některé sloužily na lokálce Rybník – Lipno a Tábor – Bechyně. Jejich provoz provázely četné závady – třeba fungující mechanismus zavírání dveří byl před rokem 1998 spíše výjimkou. Jeden čas se zvažoval prodej do Německa, kde jejich ekvivalenty jezdily ve velkém počtu.

Další cestou, jak je co nejlépe využít, se stala modernizace. Nejprve byl v roce 2001 vůz č. 124 vylepšen na řadu Bmteeo290, a to dosazením CZE, nového mechanismu zavírání dveří, látkových potahů sedaček a revitalizací toalet. O sedm let později se začalo s přečalouňováním sedaček a roku 2009 se zrodily první tři kusy další řady Bmteeo293. Šlo o podobnou rekonstrukci jako v předchozím případě, ale dominantní byla úprava dveří na ovládání tlačítky. Do roku 2011 byly takto upraveny všechny vagony z dřívější rekonstrukce i 12 kusů Bmto292 a všechny označeny nově Bdmteeo294. Kompletně se také zrestauroval jejich interiér. Zatímco modernizovaným patrům patří štace Počátky-Žirovnice – Jihlava – Kolín a podobně, ty starší o víkendech brázdí trať 210 a přes týden stojí v depu. Logicky se proto nabízí možnost v pracovní dny nevyužité vagony nasadit na linku
S7 Praha – Beroun v čele s elektrickou lokomotivou, případně s řídicím vozem, čímž by nahradily jednotky řady 451. Uvolněné 471 z berounské trati pak nahradí 451 na té kralupské. To se však neobejde bez náležité opravy. A tak se zrodila zakázka na modernizaci 12 vozů Bmto292, kterou vysoutěžila společnost Pars nova.

Vozy projdou zásadní opravou interiéru včetně nových čalouněných sedadel a dosazení WC s uzavřeným systémem. Cestující budou mít k dispozici zásuvky včetně výstupu USB. Vedle instalace CZE přibude ve vybavení takzvaná zelená linka a kabel pro přenos informací 18žilovým vedením UIC s podporou protokolu WTB ČD pro možnost provozování se řídicím vozem.

Zásuvky, wi-fi a uzavřené WC

Přibydou tlačítka signalizace „zastávka na znamení“, včetně dvou instalovaných v horním patře a rozvod wi-fi pro bezdrátový internet. Na vozech se objeví audiovizuální informační systém ve variantě pro regionální dopravu, přičemž na obou bočních stranách vozu, přibližně uprostřed mezi patry, technici namontují informační elektronickou směrovou tabuli. V interiéru cestující naleznou i osm vnitřních LCD infopanelů.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 3.86

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika