Železničář / Provoz / Dráhy bude křižovat další měřicí vůz pro ERTMS
Dráhy bude křižovat další měřicí vůz pro ERTMS
12.12.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Zkušební jízdou v úseku Kolín – Pardubice a zpět byl takříkajíc završen zrod dalšího zkušebního vozidla pro ERTMS pro Technickou ústřednu dopravní cesty SŽDC. Speciální hnací vozidlo vzniklo v DPOV, Provozním středisku oprav Nymburk, přestavbou z původního motorového vozu 851.014-1 vyrobeného v roce 1969. Nese označení 99 54 9165 002-5 nebo také zkráceně 165.002-5.
Přípravy moderními technologiemi nabitého vozidla spadají do roku 2010. Samotný projekt započal podpisem smlouvy mezi DPOV a společností ČD - Telematika následujícího roku. Na přelomu let 2011 a 2012 pak došlo k prvním projektovým schůzkám, které odstartovaly náročnou přestavbu trvající do září 2014. Realizace projektu byla prováděna v PSO Nymburk, jednom ze tří středisek oprav DPOV. Začala kompletní demontáží veškerých dílů až na samonosnou karoserii. Ta byla „otryskána“ na základní materiál a po protikorozním ošetření došlo k opravám poškozených míst a úpravám do požadovaného stavu.
Počet dveří se snížil na tři
Průchodové dveře na obou čelech vozu byly nahrazeny okny. Původní vstupy do vozidla se zredukovaly na tři: vstup na první stanoviště, dvoukřídlé dveře do zavazadlového oddílu na levé straně a vpravo u druhého stanoviště a zůstaly poslední nástupní dveře. Výraznou designovou změnou prošla i střecha vozidla, do které byly vsazeny vestavby pro klimatizační jednotky a vodní nádrž o objemu 1 000 litrů, což byl jeden z hlavních důvodů, proč se celkově profil střechy sjednotil. V neposlední řadě patří ke změně designu vozidla dosazení sněžných pluhů, úprava původních „prasečích čumáků“ s reflektorem a přidání dvojice světel na každém čele dle předpisu D1.
Modernizační úpravy byly důkladné
Dále následovaly práce na interiéru vozidla. Nástřik vnitřku skříně novým ekologickým a nehořlavým antivibračním nátěrem, který nahradil původní gumoasfalt. Pokračovalo se podlahami, interiérovým obložením s příčkami, elektroinstalací, novými řídicími pulty, rozvody vzduchu a klimatizací. Následovaly práce na spodku vozidla s bateriovými skříněmi, nové odpadní nádrži pro WC, kuchyni a sprše i nové zvětšené palivové nádrži na 2 500 litrů. Zabudován byl nový spalovací motor Caterpillar C27, hydrodynamická převodovka H750M a chladicí bloky. Nové uspořádání interiéru se podřídilo ubytovací kapacitě pěti lůžek ve třech kupé pro posádku měřícího vozu. Ta má k dispozici malou kuchyň a sociální zařízení včetně vakuové toalety. V místě bývalého zavazadlového oddílu je rozvodna se vzduchovým rozvaděčem, elektrorozvaděči a elektrocentrálou. U druhého stanoviště vznikl otevřený prostor pro vyhodnocování naměřených dat.
Hlavním zdrojem elektrické energie vozidla je synchronní generátor Siemens Drásov poháněný od převodovky H750M, který při své činnosti plně zajišťuje napájení vozu a technologií. Vozidlo je také vybaveno náhradním zdrojem o výkonu 45 kVA totožným s výkonem primárního zdroje. Jako třetí možný zdroj je veřejná síť 3 x 400 V používaná při dlouhodobém odstavení vozidla.
Nové technologie ve výbavě
Vozidlo je vybaveno vlakovým zabezpečovačem LS06, radiostanicí FAM10 a MTR10V, interkomem, automatickým regulátorem rychlosti, automatickým vedením vlaku, protismykovým regulátorem, elektricky ovládaným centrálním brzdičem a alarmem.
Úkolem speciálního vozidla ERTMS je primárně systém pro testování funkcí stacionárních částí jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS a traťových částí národního systému LS. Dalšími užitečnými technologiemi, které vozidlo umí, jsou indikování horkých ložisek a běhu vozů, tedy diagnostika závad na jedoucích vozidlech pro kontrolu činnosti indikátorů horkoběžnosti, horkých brzd a obručí kol a dále měření úrovně rádiových signálů, které se provádí pomocí anténního pole na střeše vozidla. Zajímavostí je také systém progresivního pískování. Zařízení umožňuje dávkování písku od 100 g do 500 g za 30 sekund ve stupních po 50 g a následnou kontrolu reakcí zabezpečovacích obvodů.
Testování na okruhu
Ve druhé polovině roku 2014 stavbu vozu 165.002 pracovníci DPOV, PSO Nymburk, dokončili. Dne 20. října se na okruhu Zkušebního centra VUZ Velim uskutečnila zkušební jízda, při níž se mimo jiné zkoumaly rušivé vlivy, tři dny nato technicko-bezpečnostní zkouška. Předpokládaný roční nájezd vozidla ERTMS je do 10 tisíc km. Z bývalých motorových vozů řady 851 ČD vznikly v nedávné době i další měřicí vozy, např. v letech 2012–13 vůz pro fotogrammetrii a skenování trati FST 4 (DPOV PSO Nymburk pro TÚDC) nebo vůz ERTMS společnosti AŽD Praha.
Text vznikl s pomocí Michala Šarmana.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »