Železničář / Provoz / Do Šternberka a Uničova až stošedesátkou
Do Šternberka a Uničova až stošedesátkou
14.11.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Místo půlhodiny pouhou čtvrthodinu a navíc elektrickými vlaky. To čeká cestující z Uničova do Olomouce na přelomu let 2022 a 2023. Delší dobu plánovaná modernizace trati Olomouc – Šternberk – Uničov – Šumperk, na které jezdí spoje Českých drah, nabývá konkrétních obrysů a zahájení stavby se plánuje na léto příštího roku. V některých úsecích budou moci elektrické soupravy využít dokonce rychlosti až 160 km/h. Doprava po železnici se tak podstatně urychlí a bude významně konkurovat osobním automobilům.
Jednokolejná regionální dráha z Olomouce do Šumperka přes Uničov je druhou nejzatíženější neelektrizovanou tratí na české železniční síti a nejvíce využívanou v rámci Olomouckého kraje, takže si kompletní obnovu opravdu zaslouží. Příprava elektrizace a zkapacitnění trati byla rozdělena do tří stavebních částí a samotné zahájení stavby je naplánováno na duben příštího roku. Kompletní obnovou projdou nejen koleje, ale také všechny stanice a zastávky.
Ministerstvo dopravy schválilo elektrizaci stejnosměrnou trakční napájecí soustavou 3kV s předpřípravou na finální střídavou soustavu 25kV 50 Hz, která se v budoucnu plánuje na elektrizovaných tratích na celém území ČR.
Samotné zpracování studie proveditelnosti trvalo čtrnáct měsíců, což je u prací takového rozsahu běžná doba. Studie u této trati počítá se zavedením takzvaného dvousegmentového dopravního modelu. Základem zůstanou regionální vlaky, které budou vedeny mezi Olomoucí a Uničovem v hodinovém taktu. Navíc v šedesátiminutovém intervalu pojedou ve stejném traťovém úseku spěšné spoje, které budou mít jedinou zastávku ve Šternberku, ale z Uničova budou tyto rychlé vlaky pokračovat jako osobní zastávkové dále do Šumperku. Výrazně se tak zkrátí cestovní doba ze všech míst mezi Uničovem a Šumperkem. Cestující patrně nejvíce uvítají, jak uvádí stude, pravidelné spojení krajského města Olomouce se Šternberkem a Uničovem, kde vlak může jet v pravidelném půlhodinovém intervalu.
Parametry na evropské úrovni
Současná cestovní doba mezi Olomoucí a Uničovem činí 42 minut, nově tuto vzdálenost urazí spěšné vlaky za pouhých sedmnáct minut, regionální zastávkové spoje zhruba o násobek déle, konkrétně za 32 minut. Cesta ze Šternberku do Olomouce se zkrátí z dnešních dvaceti minut na pouhých osm minut. Výrazným zrychlením trati se tak otevře i alternativní cesta na spojení Olomouce se Šumperkem. Dnešní spojení rychlíkem přes Zábřeh na Moravě zabere 44 minut, nyní však vznikne alternativa spěšným vlakem přes Uničov, kdy cesta bude trvat necelou hodinu. Tím se ještě více zkvalitní spojení čtvrtého největšího města v Olomouckém kraji s jeho metropolí.
Na české poměry se podařil výrazný průlom, neboť na trati, kde jezdí pouze osobní nebo spěšné vlaky, budou mezi Olomoucí a Uničovem k dispozici úseky na rychlost až 160 km/h. Právě tuto rychlost budou využívat elektrické spěšné vlaky. „Stošedesátka“ je v současné době maximální rychlost, která je v tuzemsku na železnici povolená, a tak zmíněná trať bude první v České republice, kde bude pro regionální dopravu zavedena. V úseku Uničov – Šumperk je sice plánovaná maximální rychlost do 100 km/h, ale i tak půjde o významné urychlení. Železnice tak bude směle konkurovat individuální automobilové dopravě, která především v úseku Olomouc – Uničov zažívá hodně často horké chvilky s dlouhými kolonami vozidel.
Studie má v sobě započítány i náklady na kompletní modernizaci všech stanic a zastávek, jak z pohledu technického stavu, tak z pohledu komfortu pro cestující. To například znamená vybudování bezbariérového přístupu cestujících na nástupiště a zvýšení výšky nástupišť tak, aby bylo možné do vlaku nastupovat úrovňově. Zároveň je naplánován přesun zastávky Troubelice blíže k obci, tak aby se maximálně zkrátily docházkové doby. Samozřejmostí je zabezpečení přejezdů a splnění protihlukových předpisů. Stavební práce vyjdou asi na 6,5 miliardy korun a rozsahem se jedná o nejvýznamnější plánovanou investici do regionální železniční infrastruktury v Olomouckém kraji za několik posledních desítek let.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »