Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Deset českých Peršingů zamířilo do polského pronájmu

Deset českých Peršingů zamířilo do polského pronájmu

22.11.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

S pořízením nových vozidel musí České dráhy řešit otázku, jak využít donedávna nepostradatelná vozidla, která se ocitla na „vedlejší koleji“. Deset Peršingů řady 163 proto bylo pronajato polskému dopravci Przewozy Regionalne, který je bude provozovat po příští čtyři roky.

Deset českých Peršingů zamířilo do polského pronájmu

Polonizované Peršingy

163.021     Małgosia (Milada)

163.022     Ela

163.026     Gabrysia (Gabriela)

163.029     Beata

163.030     Agata

163.034     Helena

163.035     Zosia (Saša)

163.040     Edyta

163.041     Kamila

163.042     Oliwia

163.046     Kasia (Katka)

163.047     Basia (Barča)

163.048     Jadwiga (Hedvika)

České lokomotivy nejsou na polských kolejích žádnou novinkou. U našeho severního souseda byla dokonce téměř rok zkoušena vůbec první československá poválečná elektrická lokomotiva, legendární Bobina E 499.0. Poláci si pak u plzeňské Škodovky objednali stroje vycházející z pokračovatelky rodu Bobiny – E 499.1, kterou označili jako řadu EP05. Z poslední doby jsou známy takřka živelné odprodeje již nevyužívaných nákladních Šestikoláků polským soukromým dopravcům. Tyristorové Peršingy Českých drah se na spojích PKP Intercity (polského dálkového dopravce) objevily v roce 2007 na recipročních výkonech za využívání lokomotiv EU07 a později i EP09 v dálkové dopravě mezi Prahou a Varšavou. Pro tento účel byly vyčleněny lokomotivy 163.046, 047 a 048 z bohumínské provozní jednotky DKV Olomouc. 

Nejdříve musely do Přerova

Lokomotivy musely projít takzvanou polonizací neboli úpravou dle požadavků polského drážního úřadu UTK. Ta se týkala zejména dosazení polské radiostanice Radmor, vozidlové části zabezpečovače SHP, vybavení sběrače měděným smykadlem a úpravou pozičního osvětlení lokomotivy. Tyto změny provedly DPOV Přerov. České stroje se staly v Polsku i velmi oblíbené a později se začaly objevovat nejen v mezinárodní dopravě mezi Českem a Polskem, ale také na čistě vnitrostátních polských spojích. Vedle dálkového dopravce PKP Intercity, který disponuje relativně dostačujícím počtem hnacích vozidel, vznikl během transformace státních polských drah PKP ještě regionální dopravce Przewozy Regionalne, který dodnes trpí akutním nedostatkem elektrických lokomotiv.

Pro vedení klasických souprav si proto pronajímá lokomotivy od jiných dopravců a protože si s PKP Intercity do jisté míry konkuruje, v čele osobních vlaků kategorie RegioExpres se většinou objevovaly stroje PKP Cargo. To ovšem nabídlo k pronájmu velké šestinápravové lokomotivy řady ET22, za které platí nájemce vyšší poplatek za dopravní cestu. Také nájemné, překračující jeden tisíc eur denně, není příliš přívětivé. Není proto divu, že Przewozy Regionálne přivítaly možnost pronájmu deseti strojů řady 163 Českých drah za cenu výhodnou pro obě strany. Všechny pronajaté stroje náležejí do stavu DKV Česká Třebová. Před jejich přesunem do Polska musely všechny podstoupit zmiňovanou „polonizaci“, přičemž náklady na úpravu jedné lokomotivy dosahují částky 1,25 milionu korun. Jejich přechodným domovem se stalo depo v Toruni, které zajišťuje rutinní bezpečnostní prohlídky, provozní ošetření, udržbu zařízení dosazených v rámci úpravy pro provoz na polské síti. Na domácí půdu, do České Třebové, se budou stroje podle oběhu vracet každý jedenáctý den a v místním DKV budou také podstupovat vyšší stupně provozních oprav. 

Dostaly dívčí jména

České lokomotivy budou u společnosti Przewozy Regionalne přednostně nasazeny na vlaky InterRegio prakticky v celém Polsku, o čemž svědčí i denní proběh zhruba 800 kilometrů. Zajímavostí je nejen nasazení těchto lokomotiv u jiného dopravce, ale také skutečnost, že se do Polska dostanou stroje v několika barevných mutacích – obě varianty korporátního nátěru ČD, „reklamní“ lokomotiva ČEZ (163.030), zelená s pruhem barvy slonové kosti a zelená se širokým žlutým pruhem. Navíc všechny Peršingy dostaly u nového provozovatele dívčí jména, kterými se honosí na čelech. Vzhledem k tomu, že turnusová potřeba řady 163 bude vlivem dalších dodávek nových vozidel stále klesat a polský nájemce deklaroval zájem o další lokomotivy, lze očekávat, že deset tradičních českých strojů na polských kolejích nezůstane osamoceno.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika