Železničář / Provoz / Další pár EC do Krakova vozí čeští strojvedoucí
Další pár EC do Krakova vozí čeští strojvedoucí
7.6.2019 – autor: MARTIN HARÁK
V sobotu 13. dubna poprvé vyjel druhý denní pár vlaků kategorie EuroCity spojující Českou republiku a druhé největší polské město Krakov. Rozšířila se tak nabídka spojení do turisticky atraktivního města zapsaného na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Letošní novinkou na traťovém úseku Bohumín – Krakov a zpět je vedení mezinárodního vlaku osvědčenými bohumínskými strojvedoucími z Oblastního centra provozu Východ, kteří jezdí na českých strojích řady 163.
Nové spojení s názvem EC/IC 204/205 Sobieski prozatím jezdí každý den po celý jízdní řád 2019 až do letošního prosince. Spoj, složený ze dvou vozů druhé třídy rakouského dopravce ÖBB, je vlastně součástí mezinárodního expresu Sobieski 104/105 spojujícího Vídeň a Varšavu s Gdaňskem a Gdyní, od něhož se v Bohumíně odděluje. Po nezbytné manipulaci najíždí na vlak polonizovaná lokomotiva řady 163, známá pod přezdívkou Peršing. S vlakem 204, jenž však v Polsku nese odlišné interní označení, odjíždí půl hodiny před polednem přes Osvětim směrem do Malopolské metropole Krakova, kde má naplánovaný příjezd po půl třetí odpoledne. Po zhruba hodinové pauze se vlak vrací zpět do Bohumína, kam obvykle dojíždí několik minut před půl sedmou večerní. Poté je spojen s „mateřským“ vlakem 105, se kterým se vydává přes Ostravu, Přerov a Břeclav zpět do Vídně. V Ostravě je navíc pro zákazníky Českých drah umožněn přípoj prostřednictvím vlaku SC Pendolino směrem na Prahu.
Češi až do Krakova
České stroje řady 163, řízené strojvedoucími společnosti PKP-IC, jezdily na trase Bohumín – Krakov na vlacích 114/115, resp. 406/407 již v letech 2016 až 2018, po té je vystřídaly polské lokomotivy. Peršingy tak nyní zůstaly jen v čele vlaků 204/205, které vedou naopak strojvedoucí ČD. Systémový specialista pro mezinárodní provoz se specializací na Polsko a Slovensko Miloš Šimiček potvrzuje, že vozbu do Krakova zajišťují střídavě tři speciálně upravené lokomotivy pro provoz v zemi našich severních sousedů – konkrétně stroje 029, 040 a 048 řady 163. „Na organizaci vozby v úseku Bohumín – Krakov se společně podílí také kolega Kamil Marcalík, s nímž nyní máme zvýšený dohled nad bohumínskými strojvedoucími. Ti již jezdí několik let v turnusové službě do slezské metropole Katovic a zpět,“ vysvětluje Šimiček. Trať z přechodové stanice Zebrzydowice přes Czechowice-Dziedzice a Osvětim má podle něj oproti trati do Katovic specifika a řadu záludností, kde není zvláštností třeba dlouhý úsek s maximální rychlostí 30 km/h či atypicky umístěná návěstidla a kvůli velké stavební činnosti prakticky každý den jiný výlukový jízdní řád. „To představuje velký nápor na naše kolegy, kteří navíc musí umět komunikovat v polštině. A to nejen při častém sepisování písemných rozkazů, ale také v intenzivním radiovém spojení, což v České republice není obvyklé. Nicméně jde o zkušené zaměstnance, kteří jsou na tyto reálie již zvyklí,“ dodává Šimiček.
Deseti páry vlaků
České dráhy nabízejí v kooperaci se svým polským partnerem PKP-Intercity již deset párů spojů mezi Českou republikou a Polskem. O letních prázdninách přibude i noční vlak Wydmy z Bohumína do polských baltských letovisek. V Polsku je možné přímými vlaky Českých drah zamířit do více než dvaceti cílových destinací, mezi kterými jsou atraktivní turistické cíle i důležitá hospodářská centra. Vedle Krakova a Varšavy jde například o Katovice, Mabork, Gdaňsk, Gdyni a další města. Pro cesty je možné využít i nabídku zvýhodněných Včasných jízdenek Polsko za zajímavé ceny. „Krakov a jeho okolí nabízí turistům mnoho zajímavých cílů. Vedle samotného historického města s hradem Wawel jsou to například unikátní rozsáhlé solné doly v nedaleké Wieliczce. Díky těmto místům míří do této oblasti mnoho našich i zahraničních turistů, kteří cestují po Evropě a do Krakova míří z Prahy nebo z jiných středoevropských destinací. Proto jsme ve spolupráci s kolegy z PKP InterCity a ÖBB zavedli nové přímé spojení z Vídně, přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice, Přerov a Ostravu až do Krakova,“ vysvětluje důvod vzniku nového spojení ředitel odboru dálkové dopravy Českých drah Petr Vondráček.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »