Železničář / Provoz / Čtvrtý koridor přibírá u Tábora další kilometry
Čtvrtý koridor přibírá u Tábora další kilometry
19.9.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Pokud v těchto týdnech pojedete po hlavní železniční trati na Táborsku, můžete vidět stavbu 4. koridoru v přímém přenosu. Stavební firmy na konci června zahájily práce v úsecích Tábor – Sudoměřice u Tábora a Horusice – Veselí nad Lužnicí. Vidina kompletního koridoru včetně kratších jízdních dob se opět o něco více zhmotnila. Podle posledních slibů by měl být hotov v roce 2016, ale již nyní je jasné, že se to zřejmě nepodaří.
Jestliže často jezdíte mezi Prahou a Českými Budějovicemi, můžete vidět, že výstavba koridoru má do finiše ještě daleko. Nicméně práce zatím pokračují a centrum dění se nyní soustředilo do oblasti kolem Tábora a Veselí nad Lužnicí.
Tábor – Sudoměřice u Tábora
Dnes čtrnáctikilometrový jednokolejný úsek se dočká druhé koleje. V úseku Chotoviny – Sudoměřice u Tábora bude z důvodu nevyhovujících směrových parametrů stávající tratě vedena nová trať po přeložce. Na ní je navrženo mimoúrovňové křížení s novou dálnicí D3 i se silnicí první třídy I/3. Na silnicích nižší kategorie s malým provozem zůstane zachováno úrovňové křížení. Velkých změn doznají dnešní stanice Chotoviny a Sudoměřice u Tábora. Zatímco první jmenovaná bude doplněna o ostrovní a vnější nástupiště s mimoúrovňovými přístupy a s moderními přístřešky pro cestující, ze druhé se stane pouhá zastávka. Dominantou stavby bude železniční estakáda dlouhá 456 metrů a nový dvoukolejný Sudoměřický tunel o délce 430 metrů. Ten se podle SŽDC stane prvním železničním tunelem na území Jihočeského kraje.
Navržená traťová rychlost pro klasické soupravy na tomto úseku je 90 až 160 km/h, pro soupravy s naklápěcími skříněmi 115 až 160 km/h. Zhotovitelem stavby se na základě veřejné obchodní soutěže stala společnost OHL ŽS, předpokládaný termín ukončení stavebního díla je 15. dubna 2016. Vysoutěžená cena činí 1,44 miliardy korun (bez DPH). Stavba je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava, a to až do 75,54 procenta způsobilých výdajů.
Horusice – Veselí nad Lužnicí
Na konci června byla slavnostně zahájena i modernizace pětikilometrového úseku z Veselí nad Lužnicí směrem k Českým Budějovicím. I tady přibude druhá kolej, která umožní rychlost až 160 km/h s tím, že se prověřuje možnost rychlosti vyšší. Součástí díla je přestavba uzlové stanice Veselí nad Lužnicí – z tohoto důvodu po dobu prací ČD Cargo přesunulo vlakotvorné práce do Tábora. Z Veselí povede dráha po novém tělese o výhodnějších směrových poměrech, záplavovým územím až na pětimetrovém náspu a se třemi mosty přes slepé rameno, Lužnici a Nežárku.
Vlastní stanice Veselí nad Lužnicí bude doplněna o dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště, přičemž další vnější nástupiště vznikne u výpravní budovy. Přístup cestujících zajistí standardní podchod s výstupem k výpravní budově i do prostoru přednádraží. Osobám s omezenou schopností pohybu budou k dispozici samoobslužné výtahy. K nepoznání se také změní zastávka Veselí nad Lužnicí. Po zrušení dnešního úrovňového přejezdu zde vzniknou vnější nástupiště s přístřešky. Přístup na ně zajistí nový podchod se schodišti a rampami.
Novou, výkonnější a ekologickým požadavkům vyhovující technologii obdrží napájecí stanice Veselí nad Lužnicí. Zhotovitelem stavby se na základě veřejné soutěže stala společnost EUROVIA CS, předpokládaný termín ukončení je leden 2016. Vysoutěžená cena činí 1,28 miliardy korun (bez DPH). I zde je projekt navržen ke spolufinancování z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava.
Samozřejmostí u obou staveb bude dosazení nového informačního systému pro cestující. O bezpečnost se postará moderní zabezpečovací zařízení. Po dokončení celého čtvrtého koridoru by měla trvat například cesta z Prahy do Tábora vlaku Českých drah pouhých 63 minut (dnes 85 minut). Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut, zatímco v současnosti na to je potřeba 160 minut.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »