Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Čtvrtý koridor přibírá u Tábora další kilometry

Čtvrtý koridor přibírá u Tábora další kilometry

19.9.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Pokud v těchto týdnech pojedete po hlavní železniční trati na Táborsku, můžete vidět stavbu 4. koridoru v přímém přenosu. Stavební firmy na konci června zahájily práce v úsecích Tábor – Sudoměřice u Tábora a Horusice – Veselí nad Lužnicí. Vidina kompletního koridoru včetně kratších jízdních dob se opět o něco více zhmotnila. Podle posledních slibů by měl být hotov v roce 2016, ale již nyní je jasné, že se to zřejmě nepodaří.

Čtvrtý koridor přibírá u Tábora další kilometry

Jestliže často jezdíte mezi Prahou a Českými Budějovicemi, můžete vidět, že výstavba koridoru má do finiše ještě daleko. Nicméně práce zatím pokračují a centrum dění se nyní soustředilo do oblasti kolem Tábora a Veselí nad Lužnicí. 

Tábor – Sudoměřice u Tábora

Dnes čtrnáctikilometrový jednokolejný úsek se dočká druhé koleje. V úseku Chotoviny – Sudoměřice u Tábora bude z důvodu nevyhovujících směrových parametrů stávající tratě vedena nová trať po přeložce. Na ní je navrženo mimoúrovňové křížení s novou dálnicí D3 i se silnicí první třídy I/3. Na silnicích nižší kategorie s malým provozem zůstane zachováno úrovňové křížení. Velkých změn doznají dnešní stanice Chotoviny a Sudoměřice u Tábora. Zatímco první jmenovaná bude doplněna o ostrovní a vnější nástupiště s mimoúrovňovými přístupy a s moderními přístřešky pro cestující, ze druhé se stane pouhá zastávka. Dominantou stavby bude železniční estakáda dlouhá 456 metrů a nový dvoukolejný Sudoměřický tunel o délce 430 metrů. Ten se podle SŽDC stane prvním železničním tunelem na území Jihočeského kraje.

Navržená traťová rychlost pro klasické soupravy na tomto úseku je 90 až 160 km/h, pro soupravy s naklápěcími skříněmi 115 až 160 km/h. Zhotovitelem stavby se na základě veřejné obchodní soutěže stala společnost OHL ŽS, předpokládaný termín ukončení stavebního díla je 15. dubna 2016. Vysoutěžená cena činí 1,44 miliardy korun (bez DPH). Stavba je navržena ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava, a to až do 75,54 procenta způsobilých výdajů. 

Horusice – Veselí nad Lužnicí

Na konci června byla slavnostně zahájena i modernizace pětikilometrového úseku z Veselí nad Lužnicí směrem k Českým Budějovicím. I tady přibude druhá kolej, která umožní rychlost až 160 km/h s tím, že se prověřuje možnost rychlosti vyšší. Součástí díla je přestavba uzlové stanice Veselí nad Lužnicí – z tohoto důvodu po dobu prací ČD Cargo přesunulo vlakotvorné práce do Tábora. Z Veselí povede dráha po novém tělese o výhodnějších směrových poměrech, záplavovým územím až na pětimetrovém náspu a se třemi mosty přes slepé rameno, Lužnici a Nežárku.

Vlastní stanice Veselí nad Lužnicí bude doplněna o dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště, přičemž další vnější nástupiště vznikne u výpravní budovy. Přístup cestujících zajistí standardní podchod s výstupem k výpravní budově i do prostoru přednádraží. Osobám s omezenou schopností pohybu budou k dispozici samoobslužné výtahy. K nepoznání se také změní zastávka Veselí nad Lužnicí. Po zrušení dnešního úrovňového přejezdu zde vzniknou vnější nástupiště s přístřešky. Přístup na ně zajistí nový podchod se schodišti a rampami.

Novou, výkonnější a ekologickým požadavkům vyhovující technologii obdrží napájecí stanice Veselí nad Lužnicí. Zhotovitelem stavby se na základě veřejné soutěže stala společnost EUROVIA CS, předpokládaný termín ukončení je leden 2016. Vysoutěžená cena činí 1,28 miliardy korun (bez DPH). I zde je projekt navržen ke spolufinancování z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava.

Samozřejmostí u obou staveb bude dosazení nového informačního systému pro cestující. O bezpečnost se postará moderní zabezpečovací zařízení. Po dokončení celého čtvrtého koridoru by měla trvat například cesta z Prahy do Tábora vlaku Českých drah pouhých 63 minut (dnes 85 minut). Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut, zatímco v současnosti na to je potřeba 160 minut.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Fotogalerie

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika