Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Cestování vylepší čtyři desítky vozů od ÖBB

Cestování vylepší čtyři desítky vozů od ÖBB

11.10.2018 – autor: MARTIN HARÁK

České dráhy během léta pořídily 41 ojetých osobních vozů druhé třídy řady Bmz, které jsou po menších úpravách v DPOV, dceřiné společnosti ČD, respektive po provedení vyvazovací opravy, postupně nasazovány do provozu. Starší vozidla splňují všechny požadavky současného moderního cestování – mají klimatizovaný interiér či vakuové toalety, dosáhnout mohou rychlosti až 200 km/h. Jejich pořízení přišlo přibližně na 356 milionů korun a posílí řadu vnitrostátních i mezistátních rychlíků a vlaků vyšší kvality. Během roku 2019 u nich bude dosazena wi-fi.

Cestování vylepší čtyři desítky vozů od ÖBB

Rakouské spolkové dráhy ÖBB postupně nahrazují svůj vozidlový park novými jednotkami. Díky tomu se ke konci roku 2017 objevila nabídka na odkup jednačtyřiceti vozů. „Projevili jsme o vozy zájem, výhodná koupě to byla nejen s ohledem na cenu. Jsou to vozy kvalitní a klimatizované. Smlouva byla podepsána na konci letošního června,“ přiblížil cestu k pořízení vagonů ředitel Odboru obchodu osobní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

Nové vozy budou deponovány v Praze a Bohumíně a České dráhy počítají s jejich průběžným nasazováním na rychlíky a vlaky vyšší kvality nejen z Prahy na Ostravsko, ale i z Prahy do Českých Budějovic nebo do Děčína. Před nasazením do provozu všechny vozy ještě čekají v nymburském a přerovském závodě dceřiné společnosti DPOV pečlivé revize a kontroly. Kromě toho musí devět určených vozů projít takzvanou PVY neboli vyvazovací opravou. Zprovozněné vozy budou pro národního dopravce významnou pomocí pro zvládnutí trvale se zvyšujícího zájmu o cestování vlaky ČD, který se dále projevuje i po zavedení nových státních slev od 1. 9. 2018.

Většina prací v režii DPOV

Předseda představenstva DPOV Roman Kott upřesnil, že současný nákup vozidel od rakouského národního dopravce se skládá z 35 vozů řady Bmz232 a šesti vozů Bmz225. První konvoj v počtu patnácti vozidel řady Bmz232 dorazil do České republiky 14. srpna, z čehož osm vozidel směřovalo do Provozního střediska oprav v Nymburce, čtyři pak do zkušebny Střediska údržby v Bohumíně. Tu provozuje mateřská společnost České dráhy. Zbývající vagony pak zamířily na vyvazovací opravu.

Další vozy z nasmlouvaného kontraktu dorazily do republiky o několik dní později. Na zkušebnu v Bohumíně směřovaly všechny vozy, které se zprovozňují v Provozním středisku v Přerově, neboť tam, na rozdíl od Nymburka, není k dispozici zkušebna elektrických veličin. Po odzkoušení v Bohumíně se vrátily do Přerova, kde podobně jako v nymburském závodě projdou vážením, technickou kontrolou, elektrorevizí, otestováním stavu ložisek dvojkolí, kompletní výměnou vnitřních a částečně externích popisů a zároveň dostanou nápisy v češtině. „V rámci ,elektro‘ zkušebny se prověří všechny funkce vozidel, což jsou například centrální zdroje energie, klimatizace, osvětlení či správná funkce otevírání a zavírání vstupních dveří,“ dodal ředitel PSO Nymburk Leoš Ehl.

Korporátní nátěr postupně

V první fázi budou vozy, až na několik výjimek zcela posprejovaných kusů, po nezbytné revizi hned zařazovány do pravidelného provozu, byť v původním šedo-červeném nátěru ÖBB, avšak již s logem ČD. Nicméně jak jen to půjde, budou v původních nátěrech ještě letos staženy z provozu a v nymburském závodě DPOV nalakovány do korporátního nátěru Českých drah. „V Nymburce máme moderní lakovnu, kde zhruba do týdne od přistavení kompletně připravíme a nalakujeme jeden vagon. Chce to hodně práce, neboť v případě provedení nátěru v rozsahu LAK I musíme vozovou skříň kompletně zbavit starého laku, vykytovat a nalakovat několika vrstvami nového. Výsledek ale stojí za to. Nátěr je kvalitní a trvanlivý,“ vysvětlil Leoš Ehl. Vozy budou do konce roku 2019 postupně vybaveny ještě technologií wi-fi a zároveň se během čtyř až pěti let plánuje i výměna původních rakouských centrálních zdrojů energie (CZE) za nové.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 4.64

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika