Železničář / Provoz / Cestování vylepší čtyři desítky vozů od ÖBB
Cestování vylepší čtyři desítky vozů od ÖBB
11.10.2018 – autor: MARTIN HARÁK
České dráhy během léta pořídily 41 ojetých osobních vozů druhé třídy řady Bmz, které jsou po menších úpravách v DPOV, dceřiné společnosti ČD, respektive po provedení vyvazovací opravy, postupně nasazovány do provozu. Starší vozidla splňují všechny požadavky současného moderního cestování – mají klimatizovaný interiér či vakuové toalety, dosáhnout mohou rychlosti až 200 km/h. Jejich pořízení přišlo přibližně na 356 milionů korun a posílí řadu vnitrostátních i mezistátních rychlíků a vlaků vyšší kvality. Během roku 2019 u nich bude dosazena wi-fi.
Rakouské spolkové dráhy ÖBB postupně nahrazují svůj vozidlový park novými jednotkami. Díky tomu se ke konci roku 2017 objevila nabídka na odkup jednačtyřiceti vozů. „Projevili jsme o vozy zájem, výhodná koupě to byla nejen s ohledem na cenu. Jsou to vozy kvalitní a klimatizované. Smlouva byla podepsána na konci letošního června,“ přiblížil cestu k pořízení vagonů ředitel Odboru obchodu osobní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.
Nové vozy budou deponovány v Praze a Bohumíně a České dráhy počítají s jejich průběžným nasazováním na rychlíky a vlaky vyšší kvality nejen z Prahy na Ostravsko, ale i z Prahy do Českých Budějovic nebo do Děčína. Před nasazením do provozu všechny vozy ještě čekají v nymburském a přerovském závodě dceřiné společnosti DPOV pečlivé revize a kontroly. Kromě toho musí devět určených vozů projít takzvanou PVY neboli vyvazovací opravou. Zprovozněné vozy budou pro národního dopravce významnou pomocí pro zvládnutí trvale se zvyšujícího zájmu o cestování vlaky ČD, který se dále projevuje i po zavedení nových státních slev od 1. 9. 2018.
Většina prací v režii DPOV
Předseda představenstva DPOV Roman Kott upřesnil, že současný nákup vozidel od rakouského národního dopravce se skládá z 35 vozů řady Bmz232 a šesti vozů Bmz225. První konvoj v počtu patnácti vozidel řady Bmz232 dorazil do České republiky 14. srpna, z čehož osm vozidel směřovalo do Provozního střediska oprav v Nymburce, čtyři pak do zkušebny Střediska údržby v Bohumíně. Tu provozuje mateřská společnost České dráhy. Zbývající vagony pak zamířily na vyvazovací opravu.
Další vozy z nasmlouvaného kontraktu dorazily do republiky o několik dní později. Na zkušebnu v Bohumíně směřovaly všechny vozy, které se zprovozňují v Provozním středisku v Přerově, neboť tam, na rozdíl od Nymburka, není k dispozici zkušebna elektrických veličin. Po odzkoušení v Bohumíně se vrátily do Přerova, kde podobně jako v nymburském závodě projdou vážením, technickou kontrolou, elektrorevizí, otestováním stavu ložisek dvojkolí, kompletní výměnou vnitřních a částečně externích popisů a zároveň dostanou nápisy v češtině. „V rámci ,elektro‘ zkušebny se prověří všechny funkce vozidel, což jsou například centrální zdroje energie, klimatizace, osvětlení či správná funkce otevírání a zavírání vstupních dveří,“ dodal ředitel PSO Nymburk Leoš Ehl.
Korporátní nátěr postupně
V první fázi budou vozy, až na několik výjimek zcela posprejovaných kusů, po nezbytné revizi hned zařazovány do pravidelného provozu, byť v původním šedo-červeném nátěru ÖBB, avšak již s logem ČD. Nicméně jak jen to půjde, budou v původních nátěrech ještě letos staženy z provozu a v nymburském závodě DPOV nalakovány do korporátního nátěru Českých drah. „V Nymburce máme moderní lakovnu, kde zhruba do týdne od přistavení kompletně připravíme a nalakujeme jeden vagon. Chce to hodně práce, neboť v případě provedení nátěru v rozsahu LAK I musíme vozovou skříň kompletně zbavit starého laku, vykytovat a nalakovat několika vrstvami nového. Výsledek ale stojí za to. Nátěr je kvalitní a trvanlivý,“ vysvětlil Leoš Ehl. Vozy budou do konce roku 2019 postupně vybaveny ještě technologií wi-fi a zároveň se během čtyř až pěti let plánuje i výměna původních rakouských centrálních zdrojů energie (CZE) za nové.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »