Železničář / Provoz / České dráhy si vozy modernizují svépomocí
České dráhy si vozy modernizují svépomocí
5.9.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Oblastní centrum údržby Západ Českých drah v Plzni si po dobrých zkušenostech s revitalizací stovek osobních vozů řad A, AB, B a BDs připsalo na účet dalších jedenapadesát úspěšně opravených vozů řad Bdmtee, Btee a Bdt. Tentokrát nebudou vyslány do celé republiky, ale místo najdou na linkách ve Středočeském kraji. Nyní se v Plzni chystají na dalších až sedmatřicet vozů řady Bdt.
Technici z plzeňského Oblastního centra údržby Západ Českých drah mají za sebou další úspěšnou revitalizaci osobních vozů. Po zhruba 180 opravených vozech řad A, AB, B a BDs nyní dopřáli omlazovací kúru dalším jedenapadesáti vozům řad Bdmtee, Btee a Bdt. Většina už je v provozu.
„U rekultivace osobních vozů je kladen důraz na pohodlí cestujících a kulturu cestování. U všech vozů renovujeme sociální zařízení včetně obložení stěn, provádíme čištění topných kanálů, výměnu podlahové krytiny a přečalounění původních sedaček z koženky do látky. U vozů dochází ke kompletní renovaci oken s výměnou těsnění,“ uvedl Vladimír Janoušek, ředitel OCÚ Západ. Všechny vozy řad Bdt a Btee jsou osazené signalizací otevření dveří. Vybrané vozy Bdmtee dostávají i nové kabelové vedení. Pokud je skříň vozu v původním zeleno-bílém nátěru, dostává nový lak v korporátních barvách. „Téměř vše si děláme svépomocí. Jen přečalounění z koženky do látky provádí externí firma. O lak se stará dceřiná firma DPOV. U vozů řady Bdt a Bt navíc dosazujeme závěsy,“ vyjmenoval Zdeněk Kodalík, vedoucí oddělení osobních vozů OCÚ Západ s tím, že opravu si odbylo dvacet vozů řady Bdmtee a jednatřicet řad Bdt, respektive Btee.
Jeden za tři týdny
S vozy řady Bdmtee má OCÚ Západ bohaté zkušenosti. Vypravuje je například z Plzně do Berouna. Nyní všechny vozy zmíněné řady revitalizuje pro OCP Střed. Budou tedy jezdit na spěšných vlacích mezi Prahou a Benešovem (Táborem) nebo Prahou a Kutnou Horou. „Řady Bdt a Btee budou také pro tyto linky,“ upřesnil Kodalík. Rekonstrukce jednoho vozu trvá zhruba tři týdny. „Začali jsme na začátku roku, hotovo bude do konce prázdnin,“ doplnil Vladimír Janoušek.
Dopravce však nerenovuje vozy řady Bdmtee jen v plzeňském OCÚ. Na veletrhu CzechRaildays v Ostravě letos v červnu představil prototyp modernizovaného osobního vozu od firmy DPOV. Jde o další způsob, kterým hodlají České dráhy řešit modernizace starších vagonů původem z NDR. Rozdíl je pak zejména v komfortu. Zcela nové tu jsou sedačky s textilním potahem, elektrické zásuvky, USB konektory či audiovizuální informační systém s LCD monitory. Sedadel je na palubě o něco méně, odpadá tak hlavní slabina – málo místa pro nohy cestujících.
Na podzim je v Plzni na spadnutí zahájení rekultivace dalších až sedmatřiceti velkoprostorových vozů řad Bdt. V inventárním stavu jich je devětapadesát. „Dvaadvacet z nich je ale již technicky nevyhovujících. Ze zbytku patnáct kusů opravíme a ponecháme v Plzni. Vozy nasadíme na linku do Domažlic. Dalších osm kusů předáme kolegům do Děčína a čtrnáct jich bude záložních. V případě schválení bude rekultivace provedena v průběhu 1. pololetí 2020,“ uzavřel ředitel OCÚ Vladimír Janoušek.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »