Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / České dráhy si v pražském depu vzaly do parády parní legendu

České dráhy si v pražském depu vzaly do parády parní legendu

28.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK Foto: AUTOR, JAN CHALOUPKA

Do Prahy nedávno dorazila ze Slovenska legendární parní lokomotiva 498.104. Ve Středisku údržby Jih Českých drah si na moderním podúrovňovém soustruhu dopřála soustružení všech dvoukolí. Lokomotivní řada 498.1 drží československý parní rychlostní rekord 162 km/h.

České dráhy si v pražském depu vzaly do parády parní legendu

Moderní podúrovňový soustruh ČD je v České republice jediný svého druhu. Obrábí tandemově, a je tak podstatně rychlejší než jiná obdobná zařízení. Železniční dvojkolí soustruží přímo na vozidlech bez toho, aby se jakékoliv komponenty musely odmontovávat, navíc lze k soustružení přistavit i ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení. Soustruh na konci roku prověřila i parní lokomotiva 498.104.
„Albatros je první parní lokomotivou, kterou jsme soustružili, proto si přípravy vyžádaly poměrně velké množství času. Občas se k nám dostanou vozidla, která ještě nejsou v běžném režimu na tratích, ale zatím se testují ve VUZ. Mezi jiné zajímavé kusy, které jsme soustružili, patřily například podbíječky. Soustruh běží každý den na denní a obden na noční směně. Od začátku používání tento stroj osoustružil už celkem 14 976 náprav,“ uvedl František Kozel, ředitel Oblastního centra údržby Střed ČD. „Využití v současné době odpovídá požadavkům na soustružení. Zaevidovali jsme více než 4 600 objednávek,“ doplnil Kozel.

Naposledy v roce 1972
Služeb soustruhu nevyužívají jen České dráhy, ale i jiní dopravci nebo společnosti, které provozují železniční kolejová vozidla a stroje. „Kromě zákazníků z řad dep ČD jsme soustružili vozidla už pro osmadvacet externích subjektů,“ zdůraznil ředitel. Na soustruhu pracuje sedm zaměstnanců, pět z nich už od počátku provozu.
Soustruh je podle slov oslovených techniků Albatros klubu velmi kvalitní. „Jsem naprosto spokojený. Lokomotiva soustruh naposledy navštívila v roce 1972, od té doby jsme obruče ani neměnili. Jsou původní. Osoustružen byl i podvozek tendru. Předpokládám, že u dalšího soustružení, vzhledem k výdrži, už asi nebudeme. Když se nesmykne, vydrží desítky let,“ prohlásil Dušan Solár, technik a topič.  Ročně prý Albatros najede dva až šest tisíc kilometrů. „Když jsem se byl podívat na jiných soustruzích, nelíbily se mi zdviháky. České dráhy je mají pořádné, robustní,“ doplnil Jaroslav Vereš, předseda klubu.
„Když kola osoustružíte, na jízdě je to znát. Dynamika je daleko lepší, lokomotiva lépe sedí na kolejnicích. Když jedete a kola už toho mají hodně za sebou, poznáte v nohách, že není něco úplně v pořádku. Připomíná to jízdu po hrbolaté cestě,“ zhodnotil strojvedoucí Milan Bauer.

Nebyl obutý
Albatros ovšem neměl ojeté plochy, soustružníci tedy vylepšili jen jízdní profil tak, aby byla jízda naprosto bezpečná. Osoustružení jednoho dvojkolí trvá až tři hodiny. „Na Albatrosu už jezdím přes dvacet let. Lidé vám mávají a je to rozhodně větší zážitek, než když jedete na elektrické lokomotivě. Na páře jsem opravdu pan strojvedoucí,“ pousmál se Bauer.
Ještě než slovenští železničáři doputovali z Bratislavy do Prahy, museli si navrhnout a vyrobit držicí díly středů dvojkolí (koníky). Albatros má totiž nápravová ložiska uvnitř pojezdu a zdviháky dnešních soustruhů jsou zvenku. Jedinou možností, jak celé dvoukolí upnout, je dát ho mezi hroty. „Připevnili jsme je tedy na zdviháky soustruhu a kola o průměru 1,83 metru se začala točit. Koníky jsou nyní k dispozici, jsou kompatibilní i s parními lokomotivami řady 475.1,“ upřesnil Vereš.  „Malá, běžná kola vám osoustruží kdekoliv, ale s těmi obrovskými je problém, proto jsme si objednali službu u Českých drah. I pro ČD je to nová zkušenost.“
S Albatros klubem spolupracují ČD řadu let. „Zajišťujeme služby dopravce pro jejich zvláštní jízdy, pokud jsou na území České republiky. Zabezpečujeme jim dopravní cestu, a pokud by neměli strojvedoucího pro ČR, obstaráme ho.  Nicméně spousty slovenských strojvedoucích k nám běžně jezdí na mezinárodních expresech, využívají jejich služeb. Obecně podobné služby poskytujeme i dalším subjektům, pokud je potřeba,“ vysvětlil Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel ČD. „Bez velmi dobré dlouhodobé spolupráce by se toto dílo nikdy nepodařilo,“ dodal Jaroslav Vereš.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Plecháče, Banány, Peršingy a Bastardi se pomalu loučíPlecháče, Banány, Peršingy a Bastardi se pomalu loučí

1.4.2022 - Modernizace vozidlového parku, nová pravidla údržby ECM od letošního léta a zavedení ETCS od 1. ledna 2025 na hlavních koridorech vedou k postupnému vyřazování neperspektivních vozových řad. České dráhy v této dekádě… »

Kocoury čeká omlazovací kúra Kocoury čeká omlazovací kúra

31.3.2022 - České dráhy nechají kompletně zrekonstruovat ve firmě CZ LOKO všech čtrnáct motorových lokomotiv řady 742. Zakázku za bezmála sedm set milionů Kč by měla společnosti dokončit do dvou let. Po modernizaci budou lokomotivy… »

ČD otevřely novou opravárenskou haluČD otevřely novou opravárenskou halu

30.3.2022 - České dráhy otevřely moderní opravárenskou halu v Plzni. Reagují tím na rostoucí počet nových vlaků v západních Čechách a potřebu zajistit pro ně kvalitní zázemí. Opravárenská hala nabízí 400 metrů kolejí, dílny,… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika