Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / České dráhy posílily údržbu vozů

České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024

Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto před časem přijaly opatření ke zvýšení disponibility svých rychlíkových vozů a situace se už postupně zlepšuje.

České dráhy posílily údržbu vozů

Cestující se ve vlacích linky R 17 na přelomu roku a v průběhu ledna častěji setkávali s případy nasazení náhradních vozů nebo zkrácením souprav kvůli jejich závadám. „Tato situace měla více příčin, od dlouhodobých problémů našich dodavatelů při větší obnově vozů, kteří nedodržují termíny oprav, přes nedostatek zaměstnanců na trhu práce v technických oborech, navíc zhoršený vysokou nemocností v důsledku respiračních onemocnění, která trápí všechny zaměstnavatele už od prosince loňského roku. Hned pět nejlepších vozů nám z provozu na vlacích do Českých Budějovic vyřadil prasklý izolátor trakčního vedení 29. prosince 2023 na Táborsku. Vozy byly tak poškozené, že si vyžadují rozsáhlejší opravu a do provozu se z nich zatím vrátil pouze jediný,“ řekl člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
České dráhy proto podle místopředsedy představenstva a náměstka pro servis Michala Krause kvůli většímu počtu odstavených vozů v Českých Budějovicích přijaly opatření už v prosinci, situace se však začala měnit až během ledna.

Servis v Plzni a Chebu
Co se tedy v údržbě změnilo? „Větší opravy budějovických jednotek RegioPanter zajišťujeme v Plzni tak, aby se mohlo budějovické pracoviště věnovat ve větší míře opravám rychlíkových vozů a ty se rychleji vracely do provozu. Větší nemocnost a snížení kapacity opravny jsme pak řešili přesunem části oprav osobních vozů do Plzně a Chebu, kde byla k dispozici větší kapacita pro opravy. Zároveň jsme zavedli nový systém periodické údržby ucelených souprav, včetně rozšířených nočních směn, na pracovišti v Plzni, a vytvořili větší prostor pro údržby osobních vozů nejen z linek Ex7 a R 17. V neposlední řadě jsme přesunuli šest vozů 2. třídy z Plzně do Českých Budějovic, abychom navýšili tamní zálohu rychlíkových vozů,“ vyjmenoval opatření náměstek.
Přijatá opatření se na stavu rychlíkových vozů projevila pozitivně a počet chybějících vozidel výrazně klesl. V době nejvážnější situace chybělo až 20 vozů najednou, koncem ledna tento počet klesl zhruba na  třetinu a cílem opatření je tento deficit dále snižovat.   
Situace v oblasti parku rychlíkových vozů je dlouhodobě napjatá. Mezi největší příčiny patří dlouhodobé překračování lhůt pro pravidelné plánované obnovy vozů v závodech externích dodavatelů. Loni vzrostla délka opravy vozů z 35 na 48 dní. Podobně nepříznivý vývoj je patrný také u termínů odstranění garančních závad po obnovách. Problémem je i nedostatek zájemců o práci v technických oborech, kteří se údržbě vlaků věnují. České dráhy se proto snaží přilákat nové zaměstnance i ze vzdálenějších míst a nabídnout jim zajímavé bonusy.    
Ke zlepšení situace v oblasti rychlíkových vozů přispějí také velké investice do obnovy vozidel a modernizace zázemí údržby. V letošním roce bude zařazeno do provozu 64 vozů jednotek ComfortJet a po dokončení celé zakázky se park Českých drah rozšíří celkem o 180 moderních vozů. V plánu jsou také investice do nové haly údržby jednotek a vozů v Českých Budějovicích. Půjde o jedno z nejmodernějších pracovišť vybavených špičkovou technikou pro komplexní údržbu moderních vlaků. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 2

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika