Železničář / Provoz / České dráhy pomohly cestujícím z odkloněného letu
České dráhy pomohly cestujícím z odkloněného letu
25.7.2018 – autor: MARTIN HARÁK, foto: ARCHIV ČD, RYANAIR
Nebe nad Maďarskem bylo v noci ze sedmého na osmého června poměrně neklidné. Kvůli silným bouřkám budapešťské mezinárodní letiště přestalo přijímat spoje ze všech koutů světa. Letecké společnosti tak musely své stroje nechávat přistávat v jiných městech, od Budapešti značně vzdálených. To byl i případ letu FR 8206 společnosti Ryanair z anglického Bristolu, který byl odkloněn až do Brna. Ani přistání v Bratislavě nebylo v té chvíli možné. Pro více než sto sedmdesát cestujících začali zaměstnanci brněnského letiště shánět náhradní odvoz. Jediným možným dopravním prostředkem se stal vlak.
Původně měli manažeři z letiště v Brně Tuřanech v plánu přepravit cestující z odkloněného letu autobusy, což se ale po chvíli snahy ukázalo jako nereálné. To páteční ráno totiž měli všichni autobusoví dálkoví dopravci napilno a své kapacity zcela využity. Vzhledem k nasmlouvaným přepravám například turistů jedoucích k moři na dovolené neměl nikdo z nich možnost vzít takovou náročnou zakázku, a hned třeba čtyřmi autobusy najednou.
Místo autobusů vlaky
Pomoc pro pasažéry z letadla proto musela přijít odjinud. „Zaměstnance letiště naštěstí napadlo se obrátit na České dráhy – z Brna přece jezdí vlaky do Budapešti každou druhou hodinu! Krátce na to už zvonil telefon na našem síťovém dispečinku osobní dopravy a pomalu se rýsovala netradiční zakázka,“ popisuje postupný vývoj události šéfdispečer ČD Lukáš Zástěra. Podle něj musel při přípravě zkušený dispečer Tomáš Molák notně improvizovat, protože Letiště Brno nemělo v té chvíli ještě s národním dopravcem žádnou smlouvu a zaměstnanci letiště neměli dostatek hotovosti na nákup jízdenek. „Podle hesla dobrý dispečer si poradí se kolegovi Tomášovi podařilo všechno operativně dohodnout nejen na české straně, ale paralelně i se slovenskými a maďarskými železnicemi a mohla nastat další fáze zabezpečení transferu k vlaku spoje Metropolitan, který odjíždí po šesté ranní z Brna do Maďarska,“ říká šéfdispečer Lukáš Zástěra, jenž zároveň vyjádřil slova díků za perfektně odvedenou práci.
Manažer brněnského letiště Radek Lang k tomu dodává: „Hned při prvním kontaktu mi síťový dispečer Českých drah dokázal navrhnout efektivní řešení včetně rezervování dvou vozů vlaku EC 271 a označení dveří vagonů cedulemi s číslem letu. Byl to malý, ale významný detail. V situaci, kdy jsem nebyl schopen zajistit dostatečnou finanční hotovost v naší pokladně na nákup jízdenek pro všech 172 cestujících, zajistil pan Molák následnou dohodu na vystavení faktury za jízdné. Tím vlastně celou situaci zachránil, jelikož nemožnost nákupu jízdenek by jinak celou akci zhatila,“ říká Lang. Z vlaku Metropolitan se tak na několik hodin částečně stala letecká linka FR 8206, a evokovala tak dobu začátků provozu vlaků Pendolino z Prahy do Ostravy, kdy některé spoje jezdily za letecké spoje ČSA v takzvané letové hladině nula s označením nejen vlakového, ale i leteckého spoje.
Vzorná spolupráce zaměstnanců ČD
S pomocí dispečerské vlakvedoucí Blaženy Vytáskové a dozorčí přepravy Jiřiny Butschkové se podařilo včas označit rezervovaná místa ve vlaku, sehnat občerstvení a připravit vše pro vlakovou četu. Souprava byla díky ochotě depa mimořádně přistavena k nástupišti dříve, aby cestující nad ránem nemuseli čekat na nástupišti, kam je postupně navážely narychlo svolané autobusy městské dopravy. „Břeclavská vlaková posádka ve složení Dita Sedláčková a Lenka Ryšavá byla nápomocna nejen při nástupu cestujících do vlaku, ale i při zajištění služeb pro invalidní cestující a současně pomáhala při rozdávání občerstvení cestujícím. Všechno se odehrálo jako na drátkách a je skoro neuvěřitelné, že i při tak složité operativě mezinárodní vlak odjel s pouhými čtyřmi minutami zpoždění. Šlo o ojedinělý případ, kdy jsme pomáhali při náhradní dopravě za letadlo, a troufám si říci, že jsme obstáli dobře. Za to patří obrovský dík všem zaměstnancům, kteří pomáhali s hladkým průběhem transferu,“ doplňuje manažer ZAP Brno Pavel Karšulín, který se této neobvyklé „mise“ osobně zúčastnil.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »