Železničář / Provoz / České dráhy jsou připraveny pořídit si rychlovlaky
České dráhy jsou připraveny pořídit si rychlovlaky
22.10.2021 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy jednoznačně podporují výstavbu vysokorychlostních tratí a každý zprovozněný úsek vnímají jako přínos pro dálkovou dopravu z hlediska rychlosti i stability jízdního řádu. To jsou základní argumenty v rámci pozice dopravce k chystané síti vysokorychlostních tratí (VRT). Zazněly na zářijové Železniční konferenci v Pardubicích. Dále se řešilo pořízení nových vozidel, provozní koncept i možná rizika. ČD na akci zastupoval Ivan Bednárik, generální ředitel a předseda představenstva společnosti.
Výstavba rychlejší a kapacitnější infrastruktury umožňuje – podle ČD – řešit řadu stávajících problémů. Zvýší se kapacita pro regionální a nákladní dopravu tím, že rychlovlaky budou mít svou trať. Ruku v ruce s tím jde i stabilita jízdního řádu na konvenční infrastruktuře. „Každý nově otevřený úsek by měl být neprodleně dostupný pro provoz. Nesmí se zapomenout ani na zvýšení kapacity uzlů. Podporujeme tedy rozhodnutí prioritně začít s výstavbou úseků, které přispějí k řešení kapacitních problémů na síti,“ uvedl Bednárik.
ČD již pořizují vozidla použitelná pro provoz na VRT (objednané soupravy pro rychlost 230 km/h, railjety atd.) a jsou připraveny pořizovat a provozovat další, včetně těch, které dosahují rychlosti vyšší než 300 km/h. Připomínají však nutné vysoké investice v počátku projektu a jejich návratnost ve vztahu k zadlužení firmy. „Pravděpodobně bude žádoucí podpora ze strany státu, zejména pro vlaky s rychlostí 300 km/h a více,“ nastínil generální ředitel ČD. „Potřebujeme znát přesné podmínky přístupu na novou infrastrukturu, tedy nápravové tlaky, minimální měrný výkon, organizaci i režim provozu anebo systém oprav ECM,“ doplnil. V případě objednávky nebo koncese se zajížděním na konvenční tratě je třeba vzít v potaz i snížení denních proběhů a s tím spojené vyšší pořizovací i provozní náklady. Jinak řečeno – rychlovlaky musí jezdit často a co nejrychleji.
Aktuální provozní koncept zvažuje časté zajíždění na konvenční síť tak, aby rychlovlaky obsloužily významná regionální sídla. Pak je však nutné si uvědomit, že každý takový „zájezd“ bude mít neblahý vliv na ekonomiku provozu i stabilitu řádu. „Je tedy z ekonomického hlediska žádoucí, aby se vlaky pohybovaly mimo VRT jen minimálně. Mluvím například o prvních či posledních spojích v okrajových časech,“ řekl Ivan Bednárik.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »