Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih

České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih

11.1.2025

České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem tři kilometry kolejí, 21 výhybek a 5,5 kilometru trakčního vedení. ČD hodlají do svého největšího servisního centra investovat i v následujících letech.

České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih

Celá investiční akce měla za cíl nejen zvýšit technickou úroveň klíčové části odstaveného nádraží, ale také posílit bezpečnost a spolehlivost provozu. To je důležité zejména s ohledem na včasné a komfortní přistavování vlakových souprav k odjezdu na pravidelné vlakové linky a obecně lepší manipulaci v mimořádně vytíženém, veřejnosti však skrytém srdci pražské osobní vlakové dopra-vy.
K obnově vytíženého kolejiště, kterým projíždějí denně stovky vlaků, byl použit moderní svršek typu S49 s pružným upevněním kolejnic a s betonovými pražci pod výhybkami, který zajišťuje dlouhodobou spolehlivost a odolnost kolejiště. Tento způsob řešení známe mimo jiné z frekventovaných koridorových tratí. Všechna pevná zařízení elektrického trakčního vedení jsou po rekonstrukci připravena pro konverzi na napájecí systém 25 kV 50 Hz AC v pražském uzlu.
Dokončená investice navazuje na 1. etapu obnovy vjezdové skupiny a další opravy realizované v roce 2023, kdy bylo v celém areálu vyměněno 23 výhybek a 1 500 metrů kolejí. Středisko údrž-by Praha Jih je největší areál pro údržbu vlakových souprav v České republice. Nachází se v něm přes 45 kilometrů kolejí, skoro 200 výhybek a téměř 30 kilometrů trakčního vedení. V areálu jsou dvě velké haly pro údržbu vlaků. Pro Pendolina, railjety a další vlaky dálkové dopravy je určena čtyřkolejná hala s délkou kolejí 356 metrů. Jednotky CityElefant se udržují ve čtyřkolejné hale s délkou kolejí 115 metrů. V posledních měsících zde přibylo také dvaadvacet zcela nových jed-notek RegioPanter a přicházejí i první soupravy ComfortJet. Součástí objektu je i další dvoukolej-ná hala s kolejovou váhou a kolejovým podúrovňovým soustruhem. Ve Středisku údržby se dále nacházejí sanitární koleje určené pro úklid vlaků a vybavené technologií pro plnění vodou a odsávání odpadních nádrží a také myčka kolejových vozidel.

Další investice i přesun zázemí autovlaku
Z výčtu je zjevné, že v investicích bude třeba pokračovat i v následujících letech tak, aby se mo-derní vozidla dočkala patřičné údržby. Modernějších technologií se dočká místní myčka kolejo-vých vozidel, v plánu je i zdvoukolejnění, a tedy zkapacitnění spojení Centra údržby Praha jih a dopravny Eden a výstavba nových sanitárních kolejí, které pomohou s nárůstem vozidel, o která se Praha stará. Nová, zhruba 300 metrů dlouhá hala pak v areálu vyroste pro údržbu nových jed-notek ComfortJet. Prodloužení by se měla dočkat i hala pro údržbu regionálních vlaků.
Zajímavou investicí je rovněž nutný přesun zázemí autovlaku z pražského hlavního nádraží. Nový terminál v Michli již vzniká, po půlroční pauze by z něj měly vyjet první autovlaky v polovině ro-ku 2025. Výhodou nového terminálu bude jak snazší manipulace s vozy, která byla v rámci hlav-ního nádraží již velmi náročná, tak i poloha pro cestující, jelikož nový vjezd pro nakládku bude z Chodovské ulice v bezprostřední blízkosti městského okruhu, konkrétně u Jižní spojky. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 2

Další články této rubriky

Olomoucké depo projde kompletní modernizacíOlomoucké depo projde kompletní modernizací

14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »

České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny

9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »

S posunem v depech pomáhají želvyS posunem v depech pomáhají želvy

24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika