Železničář / Provoz / České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih
České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih
11.1.2025
České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem tři kilometry kolejí, 21 výhybek a 5,5 kilometru trakčního vedení. ČD hodlají do svého největšího servisního centra investovat i v následujících letech.

Celá investiční akce měla za cíl nejen zvýšit technickou úroveň klíčové části odstaveného nádraží, ale také posílit bezpečnost a spolehlivost provozu. To je důležité zejména s ohledem na včasné a komfortní přistavování vlakových souprav k odjezdu na pravidelné vlakové linky a obecně lepší manipulaci v mimořádně vytíženém, veřejnosti však skrytém srdci pražské osobní vlakové dopra-vy.
K obnově vytíženého kolejiště, kterým projíždějí denně stovky vlaků, byl použit moderní svršek typu S49 s pružným upevněním kolejnic a s betonovými pražci pod výhybkami, který zajišťuje dlouhodobou spolehlivost a odolnost kolejiště. Tento způsob řešení známe mimo jiné z frekventovaných koridorových tratí. Všechna pevná zařízení elektrického trakčního vedení jsou po rekonstrukci připravena pro konverzi na napájecí systém 25 kV 50 Hz AC v pražském uzlu.
Dokončená investice navazuje na 1. etapu obnovy vjezdové skupiny a další opravy realizované v roce 2023, kdy bylo v celém areálu vyměněno 23 výhybek a 1 500 metrů kolejí. Středisko údrž-by Praha Jih je největší areál pro údržbu vlakových souprav v České republice. Nachází se v něm přes 45 kilometrů kolejí, skoro 200 výhybek a téměř 30 kilometrů trakčního vedení. V areálu jsou dvě velké haly pro údržbu vlaků. Pro Pendolina, railjety a další vlaky dálkové dopravy je určena čtyřkolejná hala s délkou kolejí 356 metrů. Jednotky CityElefant se udržují ve čtyřkolejné hale s délkou kolejí 115 metrů. V posledních měsících zde přibylo také dvaadvacet zcela nových jed-notek RegioPanter a přicházejí i první soupravy ComfortJet. Součástí objektu je i další dvoukolej-ná hala s kolejovou váhou a kolejovým podúrovňovým soustruhem. Ve Středisku údržby se dále nacházejí sanitární koleje určené pro úklid vlaků a vybavené technologií pro plnění vodou a odsávání odpadních nádrží a také myčka kolejových vozidel.
Další investice i přesun zázemí autovlaku
Z výčtu je zjevné, že v investicích bude třeba pokračovat i v následujících letech tak, aby se mo-derní vozidla dočkala patřičné údržby. Modernějších technologií se dočká místní myčka kolejo-vých vozidel, v plánu je i zdvoukolejnění, a tedy zkapacitnění spojení Centra údržby Praha jih a dopravny Eden a výstavba nových sanitárních kolejí, které pomohou s nárůstem vozidel, o která se Praha stará. Nová, zhruba 300 metrů dlouhá hala pak v areálu vyroste pro údržbu nových jed-notek ComfortJet. Prodloužení by se měla dočkat i hala pro údržbu regionálních vlaků.
Zajímavou investicí je rovněž nutný přesun zázemí autovlaku z pražského hlavního nádraží. Nový terminál v Michli již vzniká, po půlroční pauze by z něj měly vyjet první autovlaky v polovině ro-ku 2025. Výhodou nového terminálu bude jak snazší manipulace s vozy, která byla v rámci hlav-ního nádraží již velmi náročná, tak i poloha pro cestující, jelikož nový vjezd pro nakládku bude z Chodovské ulice v bezprostřední blízkosti městského okruhu, konkrétně u Jižní spojky.
Další články této rubriky
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »
ČD investují do zázemí v Olomouci
19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »
Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci
11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »