Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Česká Pendolina najela již dvacet milionů kilometrů

Česká Pendolina najela již dvacet milionů kilometrů

16.1.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Za více než jedenáct let najezdila denně tisíce kilometrů na vnitrostátních a mezinárodních spojích. A tak není divu, že v polovině listopadu 2014 první Pendolina Českých drah dosáhla v celkovém součtu již dvaceti milionů ujetých kilometrů. Této hodnoty bylo dosaženo přesně ve čtvrtek 13. listopadu.

Česká Pendolina najela již dvacet milionů kilometrů

„Shodou okolností jsme se v to ráno vraceli s jednotkou 680.005 z Brna, kde byla v tamním depu na vážení. A ke všemu byla všechna naše Pendolina na trati. A když už jsme u výročí, tak bych chtěl podotknout, že těsně před Vánocemi budeme oslavovat ještě deset let provozu s cestujícími,“ říká Jan Studeník, vedoucí Dílny 680 pražského Depa kolejových vozidel.

Podívá se i do Chomutova

První české Pendolino, do té doby nevídaný luxus na našich kolejích, začínalo v létě 2003 jezdit na zkušebním okruhu VUZ u Velimi. Před deseti lety pak nastal první rok pravidelného provozu na rychlících z Prahy do Děčína, následovalo nasazení na stěžejní trať mezi Prahou a Ostravou, přibyla Vídeň s Bratislavou, na chvilku Žilina. Po několika letech přišla změna směru a začalo se jezdit přes Plzeň do Františkových Lázní a od nového jízdního řádu 2015 se Pendolina vrátila do Žiliny, odkud pokračují přes Tatry až do Košic. A do míst, kde můžete české rychlovlaky spatřit, je třeba počítat i odklonové trasy z důvodu mimořádností, kdy se podívaly nejen do Havlíčkova Brodu a Žďáru nad Sázavou či Nymburka, ale i pro Pendolina exotických stanic, jako jsou třeba Chomutov nebo Most.

Dvoustovkou jen na okruhu

„Jednou za dva až tři roky každé Pendolino odstavujeme do takzvané EH, neboli hlavní opravy. Při ní dostane zrenovované podvozky. A než se vrátí zpátky do provozu, tak vše řádně vyzkoušíme na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi. Tam je vlastně i jediná možnost dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h. Jednotka je i důkladně zvážena z důvodu zjištění a případného nastavení rozložení hmotností na kola a dvoukolí. Dříve jsme jezdili na váhu do MOVO Plzeň, ale po jejím zrušení jsme již třikrát byli u kolegů v DKV Brno-Maloměřice,“ říká Studeník.

Ani u Pendolin se nezastavil čas, takže jsou vlaky postupně vylepšovány. Nejdůležitějšími změnami jsou nová poziční světla, zmodernizovaný informační systém, vybudování palubní wi-fi a mnoho dalších „vychytávek“. Některá vylepšení cestující ani nepozná, protože jsou ryze technického charakteru. Do budoucna se určitě dočká vylepšení i samotný interiér.

Letos vzrostou nároky na údržbu

V loňském roce každodenně Pendolina najezdila dohromady necelých sedm tisíc kilometrů denně, týdně to je více než 45 tisíc kilometrů. Ze všech roků provozu je to druhé nejvyšší číslo – více se jezdilo jen v roce 2012, kdy to bylo přes 46 tisíc kilometrů týdně. V roce 2015 se podle Studeníka dostane proběh Pendolin dokonce přes hranici 50 tisíc kilometrů týdně a v některých dnech bude překonána i hranice 7 500 km denně. Měsíčně to pak je přes 36 tisíc kilometrů u jedné jednotky, což je opravdu velká hodnota. „Uvidíme, jak se vše povede sladit s pravidelnou i nepravidelnou údržbou. Pevně doufáme, že vše zvládneme a naše stroje budou ještě dlouhá léta sloužit ke spokojenosti našich zákazníků,“ dodává Studeník.   


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou OsoblažkuČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

29.9.2021 - Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika