Železničář / Provoz / Čekání na elektrifikaci: blíží se modernizace tratě do Zlína
Čekání na elektrifikaci: blíží se modernizace tratě do Zlína
29.8.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Myšlenka upravit a rozšířit trať vedoucí z Otrokovic do Zlína vznikla již ve dvacátých letech 20. století. Následně v letech třicátých započaly stavební práce, jejichž pozůstatky jsou dodnes viditelné. Nyní se snad blýská na lepší časy a Zlín se má brzy dočkat elektrifikované, částečně dvoukolejné tratě. Manažer infrastruktury SŽDC projekt zařadil do plánu investic na letošní rok.
Zlín stále patří mezi dvě krajská hlavní města, kam dosud nevede elektrifikovaná železniční trať. V příštích měsících ale tato věta může přestat platit. SŽDC totiž vyslyšela dlouholeté volání po modernizaci zdejší tratě. Koncepce stavby vychází z Memoranda o spolupráci při řešení dopravní obslužnosti a rozvoje železniční infrastruktury ve Zlínském kraji, které bylo podepsáno již před deseti lety.
Přibude druhá kolej, rychlost se zvýší na stovku
Na úvod připomeňme, že trať Otrokovice – Vizovice je rozdělena na dráhu celostátní v úseku Otrokovice – Zlín střed a dráhu regionální v navazujícím úseku ze Zlína středu do Vizovic. Tomu odpovídá i rozdělení plánované modernizace na dvě etapy. Prioritně by se měl stavět úsek Otrokovice – Zlín střed a teprve poté zbytek tratě 331. „Modernizace by přinesla zlepšení komfortu pro cestující, zkrácení jízdních dob, možnost nasazení moderních kolejových vozidel a v neposlední řadě zlepšení stavu životního prostředí,“ říká ředitel KCOD Zlín Ludvík Urban. „Celková délka modernizované tratě z Otrokovic do Zlína činí 9,6 km, z toho se předpokládá, že šest kilometrů by mělo být zdvoukolejněno. Počítáme s tím, že traťová rychlost by se z nynějších 60 zvýšila na 100 kilometrů za hodinu,“ doplňuje přednosta stanice Otrokovice Robert Lukáš.
Všechny stávající stanice a zastávky by měly být podle podkladů SŽDC modernizovány. Navíc se plánuje postavení nových zastávek: místo stanice Zlín-Malenovice (název dosud není stanoven) a Zlín-Louky obchodní centrum (mezi zastávkou Zlín-Louky a dnešní stanicí Zlín-Malenovice). „Zastávky budou bezbariérové a přizpůsobené pro imobilní cestující. Délka nástupišť na zastávkách se plánuje na 130 metrů, což umožní zastavování delších vlakových souprav nebo jednotek. Dále budou zastávky vybavené moderními přístřešky pro cestující, plánuje se instalace nového osvětlení nástupišť a moderních informačních panelů,“ informuje přednosta stanice Lukáš.
Je třeba vyřešit úrovňové křížení s trolejbusem
Z Otrokovic bude jednokolejný úsek veden přes zastávku Otrokovice-Trávníky až do stejnojmenné výhybny. Technicky náročným dílem bude úrovňové křížení tratě napájené trakčním napětím 3 000 V s trolejbusovou dráhou napájenou 600 V na křižovatce a zároveň přejezdu tratě v Otrokovicích. Podobný problém byl ale vcelku uspokojivě vyřešen na Slovensku v Prešově, kde dochází přímo ve městě ke křížení trolejbusové a železniční dopravy. Možností je použití takzvaných duobusů, tedy trolejbusů se spalovacím motorem, nebo přejezd vlaků přes neutrální pole se staženými sběrači.
Do budoucna by koncepce integrovaného dopravního systému měla vycházet z páteřní železniční dopravy v trase Otrokovice – Zlín – Vizovice. „V trase Otrokovice – Zlín střed by měla být zavedena rychlá kolejová doprava v pravidelném taktu, případně doplněná meziměstskými spoji Zlín – Olomouc a Zlín – Ostrava s návazností v Olomouci na vlaky směr Praha a dále rychlé a přímé spojení Zlína s velkými aglomeracemi. Ve stanici Zlín střed by měly být zajištěny v rámci dopravního terminálu vazby na autobusy do okolí,“ dodává Ludvík Urban.
Další články této rubriky
Mezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony
26.1.2025 - Nový jízdní řád platný od 15. prosince 2024 přinesl rovněž řadu významných novinek v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a… »
České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih
11.1.2025 - České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem… »
Raillex: Specialista na přepravy automotive
25.12.2024 - Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů.… »