Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024

České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Partnerem tohoto projektu pro oblast výzkumu a dodávky paliv je společnost ORLEN Unipetrol.

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

Cílem společného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a její následné nasazení v běžném provozu. Na projektu se podílí také ČVUT Centrum vozidel udržitelné mobility, dceřiná společnost ČD Výzkumný ústav železniční, firmy Pesa a ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum. „Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a je v souladu se směrnicí Evropské unie RED III, kterou se zvýšil cíl úspory skleníkových plynů z 6 % až na 14,5 % v roce 2030 oproti roku 2019. Je také v souladu s národním plánem čisté mobility ministerstva dopravy,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Projekt je rozložen do období 2024 až 2025 a skládá se ze tří fází. Během první budou identifikovány vhodné palivové směsi, jejich atestace a legislativní rovina. V druhé etapě se tyto směsi otestují v motorových jednotkách Pesa řady 847 ve Zkušebním centru VUZ Velim. Motory Rolls-Royce těchto jednotek jsou homologovány na použití biopaliv, jako je směs motorové nafty a HVO. Při závěrečné, třetí části projektu se testování palivových směsí uskuteční v podmínkách reálného provozu na tratích vybraných krajů, které již projevily předběžný zájem o provoz vlaků s nízkou emisní stopou.
„Používáním obnovitelného, a tedy udržitelného paliva, které se vyrábí chemickým zpracováním odpadních tuků a rostlinných olejů, se významně snižují emise oxidu uhličitého,“ uvedl Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.
Díky velkému počtu objednaných motorových jednotek RegioFox může použité palivo HVO znamenat v budoucnosti skutečně významné snížení emisí. České dráhy mají nyní objednáno u společnosti Pesa celkem 106 jednotek řady 847.   
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika