Železničář / Provoz / ČD průkopníkem: představí hybridní vlaky
ČD průkopníkem: představí hybridní vlaky
10.1.2019 – autor: JOSEF HOLEK
České dráhy, jako první v České republice, představí hybridní vlaky. Dvě upravené jednotky řady 650 vyjedou na neelektrifikované tratě koncem tohoto roku. K bezemisnímu pohonu budou sloužit baterie. Novinku nedávno představil předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec.
![ČD průkopníkem: představí hybridní vlaky](/assets/zeleznicar/provoz-a-technika/hybridi712.jpg)
Jako první krok k redukci ekologicky méně šetrných dieselových vlaků označil generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec přestavbu dvou elektrických jednotek řady 650 na hybridní pohon. RegioPantery doplněné o baterie by měly poprvé vyjet v Jihomoravském kraji.
„Koncem roku 2019 chceme představit první hybridní vlaky v barvách ČD. Dva RegioPantery upravené ve spolupráci s výrobcem budou na elektrifikovaných tratích jezdit na elektřinu z trolejí a mimo ně na baterii,“ oznámil na svém twitterovém účtu generální ředitel a předseda představenstva ČD Miroslav Kupec.
Hybridní jednotky 650.005 a 650.006 z brněnského Střediska údržby Oblastního centra údržby Východ ČD se nebudou na první pohled lišit od ostatních, na střeše jim přibude další kontejner s akumulátory a technologií a budou navíc zajíždět i na neelektrifikované tratě. Národní dopravce ve spolupráci s výrobcem Škoda Transportation už technickou změnu připravuje. „Baterie budou umístěny na střeše vozidla, na hlavovém voze HV2 ve speciálním kontejneru,“ upřesnila Lubomíra Černá, mluvčí výrobce. „Kontejner obsahuje akumulátorové články, řídicí jednotku BMS a další přístroje pro provoz a zabezpečení systému,“ popsala novinku mluvčí. Jednotka řady 650 už byla akumulátory vybavena, zatím jen zkušebně.
Desítky kilometrů na jedno nabití
Vozidlo bude možno přepnout do režimu bateriového napájení povelem prostřednictvím nadřazeného řízení. Baterie mohou mít různou kapacitu podle potřeb ČD pro zajištění běžného provozu. „Celkově lze konstatovat, že vozidlo RegioPanter už je systémově připraveno na instalaci bateriového napájení,“ dodala Černá. Přestavba je podle informací výrobce poměrně jednoduchá a trvá několik týdnů. Časově náročnější jsou ovšem dodací lhůty potřebných komponentů, testování, typové zkoušky a schválení systému.
Nyní například plzeňská Škodovka řeší výpočet vhodné kapacity baterií pro vybrané tratě tak, aby nebyl bateriový pack zbytečně předimenzovaný, těžký a zároveň poskytl dostatečnou kapacitu pro zvolené tratě. Na akumulátor umí kolejová vozidla ujet obvykle několik desítek kilometrů.
Tramvaje, ale se stejnou technologií, už Škoda Transportation dodala do tureckých měst Konya a Eskisehir. Hybridní vlaky představili na berlínském železničním veletrhu Innotrans i výrobci Bombardier (Talent 3) nebo Siemens. Ten hybridní jednotky Desiro ML Cityjet eco vyrábí pro ÖBB.
Další články této rubriky
Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru
18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »
V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »
Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu
16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »