Železničář / Provoz / ČD převzaly lokomotivu zpětně vybavenou ETCS
ČD převzaly lokomotivu zpětně vybavenou ETCS
30.6.2022 – autor: PETR SLONEK
České dráhy převzaly první vozidlo zpětně dovybavené palubní jednotkou evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Prototypový stroj řady 362 WTB zároveň získal od Drážního úřadu povolení k běžnému provozu a uvedení na trh. V praxi to znamená, že lokomotiva je plně způsobilá k ostrému komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti, tedy v režimu Switch-On.
Do provozu zamířila první lokomotiva ČD řady 362 zpětně dovybavená ETCS ve verzi 3.6.0 (Level 2). Instalaci palubní části systému provedlo sdružení firem ČD - Telematika a AŽD Praha. Zástupci obou firem stroj dopravci předali v květnu na Masarykově nádraží v Praze. Za ČD jej převzal předseda představenstva a generální ředitel společnosti Michal Krapinec.
„Zpětné vybavení stávajících vozidel zabezpečovačem ETCS, takzvaný retrofit, je nejčastější cestou, jak tuzemští dopravci řeší nutnost zavádět celoevropský zabezpečovací systém. S blížícím se datem zavedení výhradního provozu pod ETCS na vybraných koridorových tratích 1. 1. 2025 roste poptávka po implementaci tohoto systému do provozovaných vozidel. Nesmírně nás těší, že v segmentu retrofitů jsme v posledních několika týdnech vyhráli další dvě významné zakázky pro České dráhy, a sice zpětné vybavení Pendolin a CityElefantů systémem ETCS,“ řekl člen představenstva a ředitel úseku telekomunikačních a infrastrukturních služeb ČD - Telematiky Tomáš Businský.
Přípravy vrcholí
Michal Krapinec upozornil, že termín výhradního provozu pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS se blíží a České dráhy se na něj připravují. „Důkazem je převzetí první lokomotivy zpětně vybavené palubní jednotkou ETCS, která je schválená a připravená pro rutinní provoz. V současné době máme smluvně zajištěno dodání ETCS na více než 400 současných vozidel, tedy retrofit, a dále jsme uzavřeli kontrakty a závazně objednali 246 zcela nových vozů, které budou dodány již z výroby s ETCS,“ upřesnil. „Zahájili jsme také školení stovek strojvedoucích a ve druhé polovině letošního roku spustíme provoz prvních vlaků pod dohledem ETCS. Děláme vše pro to, abychom 1. ledna 2025 mohli na vybraných koridorech plynule přejít na výhradní provoz pod dohledem ETCS,“ zdůraznil Krapinec.
Optimismus neskrýval ani generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle. „Věřím, že k rozhodnému datu 1. ledna 2025 bude systémem ETCS vybaven dostatečný počet vozidel tak, aby mohl být zahájen výhradní provoz podle implementačního plánu, který schválilo Ministerstvo dopravy ČR,“ prohlásil Chrdle.
Podle ředitele provozně-technické sekce Drážního úřadu Radka Šafránka se počítá s tím, že jen letos schvalovacím procesem projde více než 400 vozidel dovybavených ETCS. „Hlavním cílem, který sledujeme spolu s Evropskou železniční agenturou, je zvyšování bezpečnosti na železnici. Proto usilujeme i o zavedení povinného školení pro strojvedoucí na simulátorech, které bude zapracováno i do Národního implementačního plánu ERTMS,“ upozornil.
Jednodušší schvalování
Konkrétní prototypové vozidlo 362 165-3 již v polovině roku 2021 prošlo v Česku úspěšně testy kompatibility traťové a palubní části ETCS a poté obdrželo potřebné certifikáty posouzení shody a bezpečnosti. Další sériové lokomotivy řady 362 WTB již je možné schvalovat pro komerční provoz pod ETCS bez nutnosti doložení celého souboru dokumentace čítajícího více než sto dokumentů.
Sdružení dodavatelů ČD - Telematika a AŽD Praha na základě výsledku veřejné zakázky podepsalo v roce 2019 s ČD rámcovou smlouvu na vybavení až 131 elektrických vozidel systémem ETCS. V intencích rámcové smlouvy byla podepsaná závazná smlouva na vybavení 102 hnacích vozidel dopravce řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB zabezpečovačem ETCS v hodnotě téměř 1,4 miliardy Kč.
Další články této rubriky
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »
Stav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéry
22.10.2024 - Boj s vandalismem v jednotkách CityElefant jezdících v pražské aglomeraci je nesmírně nákladný, ale postupně se začíná vyplácet. Už nyní lze pozorovat výrazné zlepšení jejich venkovního vzhledu, série opatření proti útokům… »