Železničář / Provoz / ČD pořídí vlaky za sedm miliard
ČD pořídí vlaky za sedm miliard
29.4.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto a vizualizace: ŠKODA TRANSPORTATION
České dráhy uzavřely s konsorciem společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka rámcový kontrakt na dodávku až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter se 140 místy k sezení. Prvních 31 souprav se už začalo vyrábět. Objednáno je také pět nových push-pull souprav pro Moravskoslezský kraj. I tuto zakázku získalo zmíněné konsorcium. V provozu by vlaky měly být na jaře 2021.
České dráhy pokračují ve výrazném omlazování vozidlového parku. Trend potvrdily uzavřením rámcového kontraktu na padesát nízkopodlažních elektrických jednotek a pět moderních, dvoupodlažních push-pull souprav od konsorcia firem Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Hodnota obou zakázek činí zhruba sedm miliard korun. Nová vozidla se objeví v regionální dopravě.
„Soutěž na rámcovou dodávku až 50 moderních elektrických jednotek jsme vyhlásili už loni, abychom mohli jednotlivým regionům nabídnout co nejrychleji další obnovu vozidlového parku. Ta se odvíjí od smluv na zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2019, které s kraji postupně uzavíráme,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec. Dvouvozové nízkopodlažní jednotky RegioPanter najdou uplatnění v krajích po celé republice. „Jejich výrobu jsme zadali hned při podpisu rámcového kontraktu. Díky tomu nasadíme první jednotky z uvedeného kontraktu už za 25 měsíců, tedy na jaře roku 2021. Pokud bychom soutěžili nové vlaky až po uzavření všech kontraktů na dopravní obslužnost, byly by první jednotky nasazeny přibližně o rok později,“ upřesnil Kupec. Smlouvy vedení ČD a konsorcia se uzavíraly na konci března v budově generálního ředitelství ČD.
Nasazení téměř kamkoli
Potvrzená je nyní výroba 31 jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v hodnotě 3,6 miliardy korun. RegioPantery nabídnou až 140 míst k sezení a všechny žádané prvky výbavy včetně elektrických zásuvek či internetového připojení. Jednotky budou dvousystémové (3 kV DC, 25 kV
50 Hz AC), což umožní jejich nasazení prakticky na jakékoli elektrifikované trati v ČR. Vlaky ve špičce nabídnou trojnásobnou kapacitu díky možnosti spojení až tří jednotek řízených jedním strojvedoucím. Maximální rychlost je 160 km/h a samozřejmostí je vybavení evropským zabezpečovacím zařízením ETCS. Hodnota rámcového kontraktu včetně dodávky náhradních dílů činí 5,89 miliardy korun.
České dráhy v současnosti provozují 12 jednotek RegioPanter řady 440, osm jednotek řady 640, 17 jednotek řady 650 a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.
Zcela nová bude i pětice netrakčních push-pull souprav, kterou hodlá národní dopravce nasadit na linky v Moravskoslezském kraji. Jednotky, vycházející z koncepce NIM Express pro DB, budou ČD provozovat na trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm. „Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou. Nové vlaky nabídnou bezbariérový nástup, klimatizované oddíly, wi-fi připojení k internetu, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky cestujících nebo dostatečně velké prostory pro cestování osob na vozíku, přepravu kočárků, kol a v zimě lyží,“ vyjmenoval Miroslav Kupec. Jezdit mohou až 160 km/h a budou vybavené systémem ETCS. Celková hodnota uzavřeného rámcového kontraktu včetně dodávky náhradních dílů je 1,039 miliardy Kč. Vlastní soupravy v hodnotě 986 milionů Kč ČD obdrží na jaře roku 2021.
S prodlouženou zárukou
Netrakční jednotky se budou skládat ze tří vozů, jednoho řídicího se stanovištěm strojvedoucího, ze kterého je možné dálkové ovládat lokomotivu, a dvou vozů vložených. „Cestující se mohou těšit na dvoupodlažní soupravy nové generace plně odpovídající západoevropským standardům. V základní sestavě budou třívozové soupravy složené ze dvou vložených a jednoho řídicího vozu s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení. Na vozidla mimo jiné poskytujeme nadstandardní záruku v délce pěti let od dodání do provozu,“ sdělil předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Z výbavy push-pull a RegioPanterů
● světlý a přehledný klimatizovaný interiér
● nízkopodlažní uspořádání a plošina
● dveře ovládané speciální vysílačkou pro nevidomé vč. akustického majáčku
● prostorné bezbariérové WC a sklopný přebalovací pult
● Wi-Fi připojení k internetu
● elektrické zásuvky 230 V vč. USB portů
● sklopné nebo rozkládací stolky
● moderní audiovizuální informační systémem s LCD monitory
● informační štítky v Braillově písmu
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »