Železničář / Provoz / ČD otevřely novou opravárenskou halu
ČD otevřely novou opravárenskou halu
30.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK, LUKÁŠ KUBÁT Foto: JOSEF HOLEK
České dráhy otevřely moderní opravárenskou halu v Plzni. Reagují tím na rostoucí počet nových vlaků v západních Čechách a potřebu zajistit pro ně kvalitní zázemí. Opravárenská hala nabízí 400 metrů kolejí, dílny, soustružnu, portálový jeřáb s nosností 5 tun a další technické komponenty. Výstavba hal tím nekončí. V rámci projektu bylo investováno přibližně 200 milionů korun.
Oblastní centrum údržby (OCÚ) Českých drah v Plzni se může pochlubit novou správkárenskou halou. Na konci února ji slavnostně otevřeli zástupci ČD a Krajského úřadu Plzeňského kraje. Hlavním důvodem vybudování nového objektu je zajištění efektivní údržby moderních bezbariérových jednotek řad 650 a 844.
„Nové moderní zázemí umožní například jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozy vracet rychleji zpět do provozu. Hala je vybavena jeřábem s nosností pět tun a brzy přibudou i moderní montážní lávky na elektrický pohon, které umožní vertikální i horizontální pohyb pro bezpečný přístup k zařízení umístěnému na střechách vozidel. Součástí haly jsou i dílny pro opravy a údržbu drobných součástí železničních kolejových vozidel a soustružna,“ vyjmenoval místopředseda představenstva ČD Michal Kraus. Hala opravárenského centra dále nabízí čtyři koleje o délce 100 metrů a dílny pro opravy komponentů. Kromě RegioPanterů a RegioSharků v ní bude možné udržovat vozidla všech řad provozovaných ČD, respektive ČD Cargo a Správou železnic. Součástí stavby je i venkovní prohlížecí kanál pro čištění trakčních motorů a přístupová komunikace pro složky IZS a manipulační techniku. Nová hala ale není v Plzni poslední investicí. ČD tu připravují i stavbu nové celoročně využitelné myčky.
Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD Jiřího Ješety se západočeská metropole stala významným centrem, kde národní dopravce provozuje moderní ucelené jednotky o více vozech. „Dodávky nových vozidel musí jít ruku v ruce se zajištěním infrastruktury. V Plzeňském kraji už jezdí 24 jednotek RegioPanter a 17 souprav RegioShark, a právě pro tato vozidla potřebujeme moderní zázemí pro jejich kvalitní a efektivní servis,“ zdůraznil Ješeta.
Kraji se zamlouvá
Stávající pracoviště již kapacitně a technologicky nevyhovovalo počtu a typu vozů, které má západočeské OCÚ na starosti. Na základě nově uzavřených smluv v rámci regionální dopravy se totiž zvyšuje počet servisovaných vozidel. „Uvedení nových jednotek RegioPanter pro náš kraj v průběhu loňského roku bylo velkou událostí, jsem proto velmi rád, že teď v Plzni vzniklo i nové zázemí pro údržbu těchto vlaků. Nová hala je nabitá moderní technikou a myslím si, že o vlaky tu bude skvěle postaráno,“ uvedl Pavel Čížek, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy.
ČD budou v modernizaci vlastní infrastruktury pokračovat i na dalších místech v ČR. Jedná se především o výstavbu hal údržby, myčky nebo sanitární koleje. Další podobné stavby chystají v Chebu, Českých Budějovicích, Havlíčkově Brodě nebo v Olomouci.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »