Železničář / Provoz / ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku
ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku
29.9.2021 – autor: JOSEF HOLEK S VYUŽITÍM TZ
Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje kutnohorská firma WYNX Pool pod vedením společnosti CZ LOKO.

„Provoz na úzkorozchodné dráze Třemešná ve Slezsku – Osoblaha objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a díky tomu láká do regionu turisty nejen z Ostravska,“ uvedla Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro Moravskoslezský kraj. Díky této druhé provozní lokomotivě dopravce výrazně zvýší spolehlivost provozu.
Neopraví jen jednu
A jak rozsáhlá je celá rekonstrukce? „Při hlavní opravě dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadí úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích,“ vyjmenoval změny a novinky na stroji Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, nicméně i ty prošly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň vozu ponese retro nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje 705.913.
Mimochodem posledně jmenovaná lokomotiva si omlazovací kúru dopřeje taktéž. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen.
Jedenadvacet kusů pro tuzemsko
Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Jde v současné době o nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka.
První čtyři stroje čísel 007–010 byly určeny pro trať Frýdlant – Heřmanice, další našly svůj domov na tratích Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a Ružomberok – Korytnica (obě po čtyřech kusech) a tři doplnily park vozidel v Jindřichově Hradci.
Osvědčily se na nejrůznějších výkonech, a byly tak bez problémů používány v osobní i nákladní dopravě.
Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.
Další články této rubriky
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »
ČD investují do zázemí v Olomouci
19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »
Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci
11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »