Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

29.9.2021 – autor: JOSEF HOLEK S VYUŽITÍM TZ

Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje kutnohorská firma WYNX Pool pod vedením společnosti CZ LOKO.

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

„Provoz na úzkorozchodné dráze Třemešná ve Slezsku – Osoblaha objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a díky tomu láká do regionu turisty nejen z Ostravska,“ uvedla Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro Moravskoslezský kraj. Díky této druhé provozní lokomotivě dopravce výrazně zvýší spolehlivost provozu.

Neopraví jen jednu

A jak rozsáhlá je celá rekonstrukce? „Při hlavní opravě dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadí úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích,“ vyjmenoval změny a novinky na stroji Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, nicméně i ty prošly kompletní opravou ve středisku údržby ČD v Olomouci. Skříň vozu ponese retro nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje 705.913.

Mimochodem posledně jmenovaná lokomotiva si omlazovací kúru dopřeje taktéž. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen. 

Jedenadvacet kusů pro tuzemsko

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Jde v současné době o nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka.

První čtyři stroje čísel 007–010 byly určeny pro trať Frýdlant – Heřmanice, další našly svůj domov na tratích Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a Ružomberok – Korytnica (obě po čtyřech kusech) a tři doplnily park vozidel v Jindřichově Hradci.

Osvědčily se na nejrůznějších výkonech, a byly tak bez problémů používány v osobní i nákladní dopravě. 

Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon  258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika