Železničář / Provoz / ČD Cargo zajišťuje přepravy pohonných hmot ze Slovenska do Polska
ČD Cargo zajišťuje přepravy pohonných hmot ze Slovenska do Polska
27.8.2023
Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo získala před časem kontrakt na zajištění přeprav přibližně 400 tisíc tun pohonných hmot ze Slovenska do Polska, a to v tranzitu přes Českou republiku. Jedná se o úsek Lanžhot st. hr. – Bohumín-Vrbice st. hr. Odesílací stanicí zásilek je Bratislava ÚNS. Přepravu vlaků na území Slovenska do PPS Kúty však má na starosti dopravce ZSSK Cargo.
Nafta a benzín představují v rámci Evropské unie strategické suroviny, jejichž přepravu je nutné zajistit bezpečně a v odpovídající kvalitě. Ročně se jedná přibližně o 1,5 milionu tun zboží, což není zanedbatelný objem. Spolehlivě zabezpečujeme dovoz pohonných hmot z Německa do skladů společnosti ČEPRO po celé České republice, palivem zásobujeme mimo jiné i pražské letiště. Pro přepravy pohonných hmot máme k dispozici flotilu vlastních nových cisternových vozů řady Zacns, velký podíl však zaujímají přepravy realizované v soukromých vozech.
Zatímco v loňském roce převažoval v přepravách pohonných hmot importní směr, v letošním roce výrazně stoupne objem přeprav v tranzitu přes Českou republiku. Stane se tak díky novým obchodním aktivitám akciové společnosti ČD Cargo a také díky její expanzní strategii umožňující realizaci těchto přeprav v zahraničí. V závěru roku vstoupili zástupci ČD Cargo do jednání se slovenskou společností Railtrans International (RTI), která mimo jiné zastřešuje značný objem přeprav pohonných hmot z bratislavského Slovnaftu. Více než 60 % přeprav této společnosti tvoří právě PHM. Po náročných jednáních zaměřených nejen na cenovou úroveň, ale rovněž na organizaci jízd vlaků byla na konci letošního března zorganizována zkušební jízda několika ucelených vlaků a po vyhodnocení s pozitivním výsledkem byly 17. dubna zahájeny pravidelné přepravy.
Tranzit přes Česko
Nový kontrakt obnáší zajištění přepravy zhruba 400 tisíc tun pohonných hmot ze Slovenska do Polska v tranzitu přes Českou republiku, konkrétně v úseku Lanžhot st. hr. – Bohumín-Vrbice st. hranice. Odesílací stanicí zásilek je Bratislava ÚNS, slovenský úsek do PPS Kúty však realizuje dopravce ZSSK Cargo. V Kútech vlak přebírá naše lokomotivy a naši strojvedoucí, kteří vlak dopraví do Bohumína-Vrbice, aby jej následně předali naší dceřiné společnosti CD Cargo Poland, která „ucelenku“ dopraví do stanice určení. Konkrétně se jedná o stanice Malczyce, Piekary Śląskie, Sławięcice a Wola. Na přepravy jsou nasazeny soukromé cisternové vozy RTI a dalších držitelů. V průměru jezdí 4 až 5 vlaků týdně.
Spolupráce s RTI se neomezuje pouze na výše uvedené tranzitní přepravy, ale již delší dobu se rozvíjejí přepravy leteckých pohonných hmot do Středokluk, uhlovodíků do Mostu a Ostravy nebo olejů do Přerova. Rovněž jsme znovu převzali přepravy pohonných hmot do tuzemských skladů ve Vlkoši a Kojeticích na Moravě v rozsahu 10–15 tisíc tun měsíčně.
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »