Železničář / Provoz / Brno se stane hlavním domovem Panterů
Brno se stane hlavním domovem Panterů
20.4.2016 – autor: MARTI HARÁK
Maloměřické depo v Brně se brzy stane jedním z domovů nových elektrických šelem Regio a InterPanterů. Nízkopodlažní jednotky zajišťují postupně od začátku roku vozbu na rychlíkových spojích na lince R19 z Brna přes Českou Třebovou do Prahy a od loňska také na lince R13 z Brna přes Břeclav do Olomouce. Jejich regionální sourozenci brázdí koleje na Brněnsku a Letovicku. Kvůli tomu se v Maloměřicích musel změnit režim práce jak pro zaměstnance pomocného provozu, tak pro údržbáře a opraváře. Navíc se zanedlouho pro panteří smečku začne stavět nová krytá hala.
Brněnští dostali předposlední březnový den malý dárek v podobě desáté pětivozové jednotky InterPanter a koncem dubna dorazí ještě poslední dva třívozové vlaky. Tím bude rychlíková flotila kompletní. Kratší jednotky 660.001 a 002 včetně „dlouhých“ strojů 661.001 až 004 jsou provozovány na lince R13 z Brna do Olomouce, zbývající dvě kratší a šest delších vozidel je postupně zařazováno na spojích linky R19 do Prahy. A to už je pořádná porce vlaků, které budou muset mít k dispozici kvalitní a vlastně i nepřetržitý servis.
Podle vrchního přednosty DKV Brno Františka Kozla se postupně měnila technologie organizace práce hlavně jak na pomocném provozu, tak v údržbářských a opravárenských týmech, která úderem 1. dubna přešla do ostrého provozu. „Maloměřické depo se vlastně stalo kombinovanou deponií nejen pro stávající elektrické a dieselové lokomotivy, ale především pro elektrické a motorové jednotky. Mimo Panterů našly u nás domov starší jednotky řady 560, kratší i delší Regionovy, ale i ucelené soupravy sestavené z řídicích vozů, lidově zvaných Sysel, a elektrických strojů řad 242 a 363,“ vysvětil vrchní přednosta.
Údržba a opravy hlavně v noci
Pro tak velké množství vlaků bylo ale nutné někde najít důstojné místo k jejich odstavování. Podle Františka Kozla se již podařilo „vyčistit“ depo od neprovozních vozidel a kusů určených k likvidaci, které zabíraly tolik potřebné místo. Dále se upravil jižní vjezd do maloměřického depa, kde se pro letošní rok plánuje i jeho zatrolejování. Tím se zjednoduší a hlavně urychlí vjezd do depa ze stanice Brno-Židenice. Podobnou proměnou projde v horizontu dvou let i severní vjezd do depa. Maloměřičtí se museli ujmout řady dalších servisních činností jako je například vysávání vakuových toalet nebo napouštění vody do jednotek. Samozřejmostí jsou pak různé správkárenské zásahy a v neposlední řadě i čištění vozových skříní. „Tomu jsme museli přizpůsobit celý pracovní režim,“ doplnil Kozel. „Naší snahou je, aby každé vozidlo prošlo před další jízdou očistou interiéru a podle aktuálního stavu exteriéru také myčkou skříní vozidel, kterou máme k dispozici přímo v Maloměřicích. Proto jsme na myčce zavedli nepřetržitý provoz.“
Velkou změnou prošla i samotná organizace práce údržbářských a správkárenských týmů, kde byla posílena práce v nočních směnách. Ne že by do této doby neexistovala v Maloměřicích práce v noci, ale s dílčími dodávkami Panterů se postupně měnila organizace práce. Jde o vlaky, které jsou řazeny na denních spojích s velkým proběhem kilometrů a prakticky jedinou možností, jak se věnovat jejich servisu, je noční doba zhruba od desáté večerní do čtvrté či páté ranní. Vzhledem k tomu museli být do Maloměřic někteří elektrikáři nebo zámečníci předisponováni i z jiných pracovišť, například z provozní jednotky Horní Heršpice.
Nová hala snad již napřesrok
Současný stav maloměřického depa je poněkud nevyhovující hlavně pro třívozové a pětivozové jednotky InterPanter, které se do stávajících hal jednoduše nevejdou. Vlaky se musí přistavovat pomocí posunovací dieselové lokomotivy na údržbářské kanály například v severní hale. Do ní se však na délku vejdou maximálně dva vozy, a tak se po nezbytné údržbě a opravě části vozidel musí celá jednotka za pomoci posunovací lokomotivy přestavit do jižní haly k dokončení údržby. Vzhledem k délce souprav je při těchto činnostech částečně zablokována i přesuvna mezi severní a jižní halou, což mnohdy komplikuje práci v depu. Tato neefektivní, ale hlavně kontraproduktivní činnost by měla do dvou let zcela zmizet díky nové hale. Ta vyroste v těsném sousedství stávajícího jižního a severního terminálu.
V současnosti má depo zpracovanou studii proveditelnosti a je vypsáno výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace. „Ideální by bylo mít pro letošní rok zpracován projekt, a pokud to bude možné, tak ještě připravit zadávací podmínky pro výběrové řízení na zhotovitele stavby. Je to ambiciózní cíl, ale vzhledem k dosavadní podpoře Odboru kolejových vozidel a dobré spolupráci se všemi dalšími zúčastněnými složkami Generálního ředitelství Českých drah je to reálný cíl,“ řekl František Kozel. Do nové haly, která bude mít dvě koleje, se pohodlně vejdou dvě pětivozové jednotky InterPanter, respektive dva třívozové vlaky. Součástí nové haly budou i další technologie umožňující provádět údržbu a opravy uvedených vozidel v podmínkách odpovídajících kvalitě a úrovni udržovaných vozidel.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »