Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Bdělé oko v podzemí hlídá pražské hlavní nádraží

Bdělé oko v podzemí hlídá pražské hlavní nádraží

20.5.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Proudí tudy tisíce lidí a vypravuje se stejný počet vlaků. Pražské hlavní nádraží je důležitou tuzemskou železniční křižovatkou, bez níž by se vlaková doprava jen těžko obešla. Tato tepna však ve svém podzemí skrývá řadu technologických prostor, které jsou zcela skryty před zraky spěchajících cestujících. A ti o tomto zázemí stanice nejspíš nemají ani nejmenší tušení.

Bdělé oko v podzemí hlídá pražské hlavní nádraží

Pražské hlavní nádraží, v minulosti nazývané také Wilsonovo, které má od Českých drah v dlouhodobém pronájmu italská společnost Grandi Stazioni, je prošpikováno desítkami bezpečnostních kamer. Díky nim se v posledních letech podařilo na největší české železniční stanici výrazně snížit kriminalitu.

Vše mají pod palcem dva lidé

Pomyslným srdcem samotného nádraží je velín nacházející se hluboko v podzemním „městě“. Právě odtud prostřednictvím záběrů z kamerového systému sledují dispečeři společnosti ISS Facility Services dění ve stanici. Stejně tak má firma na starosti i údržbu, úklid a ostrahu celého objektu.

Pražské hlavní nádraží čítá zhruba sedm tisíc metrů čtverečních technických prostor, z nichž většina se nachází v suterénu stanice, kde narazíme mimo jiné na kabelové kolektory s celkem 340 kilometry silnoproudých kabelů. V rámci rekonstrukce pražského hlavního nádraží byly kompletně obměněny všechny technologické systémy a pro odbavovací halu bylo pořízeno například třicet nových vzduchotechnických jednotek, nové rozvody vody, kanalizace, topení, chlazení i požárně-bezpečnostních systémů.

Prioritou je ochrana proti vypuknutí požáru

Na dispečerském stole se také sbíhají linky, kde se ohlašují požáry nebo jiné mimořádné události. Takzvaná ohlašovna požárů, což je podle zdejších zaměstnanců jedna z nejdůležitějších funkcí velínu, slouží pro všechny cestující i zaměstnance celé budovy hlavního nádraží. Přímo z ní je 24 hodin denně dispečery monitorován systém elektronické požární signalizace, který sleduje veškeré požární hlásiče objektu. V případě požáru a uplynutí určitého časového limitu se automaticky spustí evakuace nádraží. Ta spočívá v otevření všech únikových východů a spuštění hlášení evakuačního rozhlasu, jež vyzývá k opuštění prostor. Zároveň by ihned nastalo odstavení zdroje elektrické energie s výjimkou požárně-bezpečnostních zařízení, která by nadále fungovala na systému záložních baterií (takzvaných UPS). „Odstavena by byla všechna vzduchotechnická zařízení, spustil by se odvod tepla a kouře a nádraží by se rozdělilo na jednotlivé úseky pomocí požárních rolet či zástěn. Známe tuto situaci modelově, v reálu si ji ale nepřejeme zažít,“ říká jeden z dispečerů.

Kamery sledují celé nádraží

Dispečeři z podzemního centra ovládají celý systém vzduchotechniky, topení a chlazení včetně rozvodu elektrické energie na celém hlavním nádraží a navíc mají dohled nad eskalátory a pohyblivými chodníky. „Pod palcem“ mají i náhradní bateriové zdroje, které jsou důležité nejen pro požárně-bezpečnostní zařízení, ale také pro pokladní systém Českých drah. V rámci rekonstrukce bylo po celém nádraží instalováno devadesát osm bezpečnostních kamer, které snímají všechny veřejné prostory hlavního nádraží a k elektronickým výstupům z nich má přístup také místní oddělení Policie ČR. Kamerový systém dohlíží nad celou dolní i horní halou, včetně ČD Centra, což přináší za poslední léta své plody v podobě výrazného snížení počtu kriminálních deliktů.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.2

Další články této rubriky

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika