Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Banány míří definitivně do výslužby

Banány míří definitivně do výslužby

9.3.2025

Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným zájemcům.

Banány míří definitivně do výslužby

Dopravce pokračuje v dlouhodobém plánu sjednocení a omlazování vozidlového parku.  „Je to cesta, jak zjednodušit údržbu a snížit náklady na provoz vozidlového parku s velkým množstvím různých typů lokomotiv. Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony. Útlumem procházejí řady 163 a stejný osud čeká zhruba do dvou let motorové vozy řady 854,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
„V budoucnosti se stanou základem našeho lokomotivního parku v elektrické trakci lokomotivy Škoda řady 362 a Siemens Vectron. Dodávka 50 kusů těchto strojů v provedení pro maximální rychlost 230 km/h začne na konci letošního roku a ve Vršovicích už pro ně chystáme místo,“ dodal Ješeta. 
Lokomotivy řady 151 přezdívané Banán pro své původní zbarvení nebo také Dvojka podle původní řady E 499.2 najíždí své poslední plánované kilometry na lince R 20 Labe z Prahy do Děčína. Turnusová potřeba představuje denně dvě lokomotivy. Ty za den najedou dohromady více než 1 500 kilometrů. Poslední plánovaný den provozu je pátek 7. března. Od soboty 8. března je nahradí mladší lokomotivy Škoda řady 162 z depa v Děčíně. Ty nahradí i řadu 371 na stejné lince. Tato dvousystémová lokomotiva zůstane v provozu už jen ve dvou kusech pro sezonní výkony na spěšných vlacích Ústí nad Labem – Drážďany.  

Pro vozbu těžkých expresů
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun. Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.  
Lokomotiva 151.023 opatřená původním zeleno-krémovým nátěrem zamíří do sbírek železničního muzea, stejně jako lokomotiva 371.005.
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Olomoucké depo projde kompletní modernizacíOlomoucké depo projde kompletní modernizací

14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »

České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny

9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »

S posunem v depech pomáhají želvyS posunem v depech pomáhají želvy

24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika