Železničář / Provoz / Provoz a technika - všechny zprávy
Provoz a technika - všechny zprávy
Hliníková čísla mizí z lokomotiv, nastává soumrak cedulí
10.7.2015 - Plechové smaltované, později odlévané tabulky s číslem patřily po desítky let neodmyslitelně na čela a boky vozidel. V poslední době je ale nahrazuje označení samolepicími číslicemi aplikovanými přímo na skříň stroje. Důvod? Sběratelská horečka a náklady na nahrazení stále častěji mizících tabulek nově odlitými. Cena za materiál a práci na jednu tabulku se pohybuje v řádech tisíců korun. Nastává soumrak klasických lokomotivních „cedulí“?
Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla
8.7.2015 - Hned zkraje roku 2005 se na kolejích ve zkušebním provozu objevila ruská motorová jednotka typu RA 731, v Česku vedená jako 835. Pronajaté vozidlo prošlo testy na tehdejším Železničním zkušebním okruhu a na tratích v okolí Prahy a zejména Brna, kde také zakotvila. První vlak řízený strojvedoucím Miroslavem Trávníčkem odjel druhé únorové pondělí (14. 2. 2005) po poledni z Brna hl. n. do Bohutic a mohl začít zkušební provoz s cestujícími.
Pantery na jihu Moravy si získaly srdce cestujících i posádky
17.6.2015 - RegioPantery se staly nejmodernějšími regionálními vozidly v Jihomoravském kraji. Cestující oceňují především jejich vysoký komfort a posádky i strojvedoucí zase příjemné pracovní prostředí. Po dodávce poslední sedmé jednotky se tak linka S2 IDS JMK z větší části stala bezbariérovou a díky novým vlakům si železnice nachází další zákazníky. Tato nová generace vozidel národního dopravce se stává vlajkovou lodí na jihu Moravy, k níž v krátké době přibyde další flotila podobných rychlíkových jednotek typu InterPanter.
Tajemná čísla na vozidlech připomínají kód Enigmy
3.6.2015 - Také obdivujete mozky britských vědců, kteří byli schopni za druhé světové války prolomit „nerozluštitelný“ německý kód šifrovacího stroje Enigma? Nebo jste snad amatérskými „šifrology“? Pak teď zpozorněte! I železnice má svou „Enigmu“, se kterou se denně setkáváme, avšak rozumí jí málokdo. Na mysli máme označování vozidel. Jako reakci na čtenářské dotazy jsme se pokusili sestavit „dešifrovací“ tabulku a do tajů písmen a čísel vás zasvětit. Následující text ale rozhodně nepatří k oddychovým!
Bdělé oko v podzemí hlídá pražské hlavní nádraží
20.5.2015 - Proudí tudy tisíce lidí a vypravuje se stejný počet vlaků. Pražské hlavní nádraží je důležitou tuzemskou železniční křižovatkou, bez níž by se vlaková doprava jen těžko obešla. Tato tepna však ve svém podzemí skrývá řadu technologických prostor, které jsou zcela skryty před zraky spěchajících cestujících. A ti o tomto zázemí stanice nejspíš nemají ani nejmenší tušení.