Železničář / Provoz / Pendolina si dopřávají velkou údržbu
Pendolina si dopřávají velkou údržbu
3.5.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Za běžného provozu patří jednotky řady 680 Pendolino k nejvytíženějším vlakům Českých drah. Šest ze sedmi souprav je obvykle nasazeno každý den a denní průměrný běh dosahuje přes 1 100 km. Teď jsou však kvůli snížené poptávce po cestování kvůli epidemii koronaviru častěji odstaveny, což umožňuje jejich rozsáhlejší opravy a údržbu.
Podle Jana Studeníka, který má v OCÚ Střed SÚ Praha jih na starosti údržbu těchto vlaků, se aktuálně turnusují denně pouze dvě jednotky. „Díky tomu máme větší prostor uskutečnit na Pendolinech rozsáhlejší opravy nebo odstranit poruchy, jejichž příčina není snadno identifikovatelná. Odstraňování těchto poruch za běžného provozu je potom dlouhodobou záležitostí,“ vysvětlil Jan Studeník.
Mezi nejvýznamnější úpravy patří kompletní výměna mezivozových datových kabelů. Ty byly v původním provedení náchylné k závadám a mohly způsobit i odstavení vozidla. „Nyní máme čas na kompletní výměnu propojek mezi vozy, která se kvůli časové náročnosti původně prováděla pouze v rámci vyvazovacích oprav. Provedeme ji řádově o měsíce až roky dříve, než byl plán,“ upřesnil Studeník. S výměnou kabelů se začalo před rokem a při přibližně tříleté periodě vyvazovacích oprav by byly nahrazeny až v roce 2023.
Vedle samotné výměny technici všechny ostatní kabely upravili tak, aby bylo možné vyměnit propojku samostatně. Díky tomu šlo celou opravu zjednodušit. Dosud se musely jejich opravy provádět přímo na vlacích. Úpravami by se měla snížit jejich poruchovost téměř na nulu.
Preventivní výměny dvojkolí
U jednotek se sjetými monobloky se preventivně vyměňují dvojkolí. „Jde o jednu z nejdůležitějších součástek pro bezpečné fungování vlaků. Proto jsme současný menší provoz využili ke kompletní kontrole dvojkolí a preventivní výměně těch s nejmenším průměrem. Toho dosáhnou vlivem opotřebení v provozu i preventivního soustružení profilu kol, které přispívá k prodloužení jejich životnosti. Pokud se tedy dostaneme na nejmenší možný profil ještě před plánovanou vyvazovací opravou, musíme dvojkolí vyměnit přímo v depu. Tato operace při vytížení řady 680 v běžném provozu ale znamená nasazení náhradní soupravy z klasických vozů,“ upozornil Studeník.
Přísnější prohlídkou procházejí také dveře. Oproti běžné prohlídce se navíc vyměňují energetické řetězy pro vedení různých kabelů propojující křídla dveří s vozidlovou skříní. Tyto součásti jsou z plastu a kvůli stárnutí materiálu začaly praskat. Díky většímu časovému prostoru na údržbu jednotek se dělají také kompletní prohlídky a opravy různých celků, jako jsou sedadla, obložení interiéru, vybavení barového oddílu a kuchyně nebo WC. „Věnujeme se rovněž věcem, které souvisí s aktuálním děním, například instalujeme na všechna WC zásobníky pro dezinfekci,“ shrnul Studeník.
Ve Středisku údržby Praha jih řeší i úpravu interiérového osvětlení Pendolin. Po revitalizaci interiéru před několika lety směřovalo nejvíce podnětů od cestujících a palubního personálu právě sem.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »