Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Život po Studénce: ze strojvedoucího starostou

Život po Studénce: ze strojvedoucího starostou

13.5.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Lokomotiva 151.008 a 8. 8. 2008. Magické osmičky navždy změnily život Jiřímu Šindelářovi, který snad zázrakem přežil jednu z nejstrašnějších železničních katastrof v novodobých dějinách České republiky. Zkušený strojvedoucí se snažil v poslední chvíli zbrzdit rozjetý spoj EC Comenius před padajícím mostem ve Studénce. Bylo ale pozdě, nehoda si vyžádala mrtvé i zraněné. Jiří Šindelář sice z ČD odešel, železnici má však stále před sebou. V současnosti pracuje jako starosta středočeské obce Strančice, kudy neustále projíždějí CityElefanty.

Život po Studénce: ze strojvedoucího starostou

I přes osobní trauma spojené s tragédií u Studénky na dráhy nezanevřel. „Cítím se ve svém srdci stále železničářem!“ zdůrazňuje Jiří Šindelář, který na dráze pracoval úctyhodných třicet šest let a stále zůstává životním optimistou. Začínal v pražských Vršovicích na motorové trakci, kde vystřídal všechny ty Hektory, Čmeláky, Zamračené. Později se dostal na elektrickou vozbu. „Vyjma mašin střídavé trakce jsem měl v rukou takřka všechny stejnosměrné a dvousystémové stroje. Proto se mi po řízení stýská. Nicméně několikrát do týdne si v noci zajezdím na známých, ale i úplně neprojetých tratích. Ale už jen ve svých snech,“ říká s úsměvem.

O dění na železnici ho informují kamarádi a kolegové, kteří jsou v aktivní službě. „S těmi se jednou za čas setkáváme – i s našimi manželkami – na pravidelných schůzkách. Je zajímavé, že debata není jednostranná, tedy jen o mašinách, ale kolegy ze železnice poměrně hodně zajímá politické dění a práce v samosprávě, takže si přátelskou formou vyměňujeme svoje vzájemné zkušenosti,“ uvádí Šindelář. 

Stihl použít rychlobrzdu

Život pro něj jde dál i po Studénce, ale tragédii z hlavy již těžko vytěsní. „Někomu vyššímu, který je nad námi, stále děkuji, že jsem tu nehodu přežil. Někdy je mně připisována zásluha za to, že jsem vlak zpomalil a nestala se tak větší hromada, jak se slangově říká těžkým nehodám. K tomu bych snad jen dodal, že moje reakce byla vypěstovaná léty jízdy,“ říká už bez emocí. Dlouholetá praxe mu tehdy přišla vhod, protože si ještě před nehodou mnohokrát v duchu přehrával modelové situace a řešil sekundy na útěk do strojovny, kdyby se něco objevilo za nejbližším obloukem. Ve Studénce stihl použít rychlobrzdu, což mu zachránilo život. A možná i některým dalším.

Po nehodě jel Jiří Šindelář poprvé vlakem až za rok. Do osmdesátikilometrové rychlosti byl v pohodě, ale jak vlak zrychloval, začal v něm narůstat jakýsi zvláštní neklid, možná strach. „Tyto pocity jsem naštěstí již překonal a mohu jezdit ve vlacích bez jakýchkoli problémů. Je to dobře, protože železnici poměrně intenzivně používám, i když na dráze nepracuji,“ říká. 

Jako starosta stále něco shání

Jiří Šindelář ale nežije minulostí. Jako starosta Strančic má plnou hlavu povinností a zodpovědnosti. Jak sám říká, jeho největší práce je něco sehnat. Od materiálu po řemeslníky, stavební firmy, finance až třeba po meliorační trubky. „Například nyní vyhlašujeme výběrové řízení na firmu, která nám co nejkvalitněji, ale zároveň nejlevněji – a to je vždy největší oříšek – postaví chodníky a současně kus školní budovy, kterou potřebujeme rozšířit o čtyři školní třídy,“ vysvětluje a ihned si postěžuje na nový zákon o veřejných zakázkách, který by podle něj měl platit pro velké státní instituce, ale ne pro malé obce.

Strančice mají včetně šesti přidružených vesniček lehce přes dva tisíce obyvatel. Za posledních deset let tu počet lidí vzrostl, za což může velká výstavba nových rodinných domů a pohodlná příměstská doprava. CityElefantem se dostanete do centra Prahy za 32 minut, navíc s půlhodinovým taktem! Ve špičkách pracovních dní někdy jezdí osobní vlaky i po deseti minutách. Před dvěma lety obec odkoupila od Českých drah pozemek u nádraží, kde má vzniknout záchytné parkoviště Park and Ride. Podle Jiřího Šindeláře ten, kdo nemusí, ze Strančic do Prahy po silnici nejezdí.  „Auto­mobilem může taková cesta trvat ve špičce kvůli zácpám i hodinu. Navíc pak vzniká problém, kde v Praze zaparkovat. Výborné železniční spojení a čerstvý vzduch – to jsou naše obrovské devízy.“

JIŘÍ ŠINDELÁŘ

Po absolvování Středního odborného učiliště železničního v Praze na Spořilově v roce 1972 odešel po základní vojenské službě do bývalého Lokomotivního depa ČSD Praha-Vršovice. Tam začal jezdit nejprve jako pomocník, později jako strojvedoucí na motorové trakci. Posléze přešel do depa Praha střed, kde zůstal věrný elektrické trakci v nákladní i osobní dopravě. V aktivní službě byl do 8. srpna 2008. Po delší pracovní neschopnosti, způsobené zraněními při nehodě u Studénky, byl v listopadu 2010 zvolen za SNK Stránčic a přidružených obcí do místního zastupitelstva. Vzhledem k tomu, že byl lídrem kandidátky, která získala 52 procent hlasů, pracuje nyní jako starosta Strančic. 


Průměrné hodnocení (18 hlasů): 4.22

Další články této rubriky

Největší kouzlo cesty tkví v její neopakovatelnostiNejvětší kouzlo cesty tkví v její neopakovatelnosti

28.3.2024 - Skutečnost, že dráha dokáže měnit lidské osudy, zavání hrozivým klišé. Jak jinak ale popsat životní cestu Moniky Stapleton, která se s nesmírnou energií a nadšením stará o hladové a žíznivé cestující v railjetech Českých… »

Ludvík Losos a jeho životní dráha protínající PodkrušnohoříLudvík Losos a jeho životní dráha protínající Podkrušnohoří

29.2.2024 - Přívlastek „muž mnoha profesí a zájmů“ není v případě Ludvíka Lososa nikterak nadnesený. V životě se stihl věnovat dějinám umění, konzervaci památek, muzejnictví, restaurátorství, ale i chemii nebo železničnímu… »

Z paluby nočních vlaků až ke kontroléruZ paluby nočních vlaků až ke kontroléru

31.1.2024 - Dráha, jiná alternativa není. Adam Vanting už ve škole nad ničím jiným ani nepřemýšlel a svůj velký sen si i plní. Nejprve na palubě nočních vlaků, potom v kanceláři při plánování výluk – a nyní v podobě kurzu na… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika