Železničář / Lidé a příběhy / Železniční vizionář se zajímá o radiotelegrafii
Železniční vizionář se zajímá o radiotelegrafii
26.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Začínal jako výpravčí na Vysočině. Později se přesunul do středních Čech a do Prahy a pracovně poznal řadu stanic. Své bohaté zkušenosti z provozu nyní Karel Otava zúročuje v představenstvu Českých drah. Jeho srdce patří železnici, cestování a radiotelegrafii. Volací značku OK1DG zná asi 80 tisíc radioamatérů z celého světa.
Většina lidí si v zájmu pohodlí často vymýšlí důvody, proč určitá věc nejde uvést do života. Inženýr Karel Otava jde ale opačným směrem a snaží se prosadit věci, které musí v případě železnice sloužit i dalším generacím. Odborník v řídicí funkci musí mít podle něj představivost, dobré nervy, výdrž a tak trochu i talent. Hlavní ale je, aby si vedoucí pracovník dokázal představit, jak budou věci fungovat po určité době. Karel Otava nyní výrazným způsobem ovlivňuje naši železnici jako člen představenstva Českých drah a současně zaměstnanec SŽDC.
Modernizátor z Lysé nad Labem
Jeho posledním „domovským přístavem“ se stalo město Lysá nad Labem. Do Polabí přišel jako výpravčí z Hlinecka na Vysočině v roce 1973. „Mojí první štací se staly Kostomlaty, kde sloužil ve stejné funkci i světoznámý spisovatel Bohumil Hrabal. O dva roky později jsem přešel do Lysé nad Labem. Opustil jsem rodnou nádhernou, byť drsnou Vysočinu a usadil jsem se se svojí ženou Jitkou v úrodné Polabské nížině. Lysá nad Labem nás lákala nejen blízkostí Prahy, ale proč to nepřiznat – i významným železničním uzlem s velmi silným provozem.“
V roce 1980 byl Karel Otava jmenován do funkce náčelníka železniční stanice Stará Boleslav. „Bral jsem to jako další životní zkušenost a získání dalších profesních znalostí, především ve vedení pracovního kolektivu,“ vzpomíná. V roce 1989 se vrátil do Lysé nad Labem jako přednosta stanice – a s velkými plány. Doba byla plná optimismu a Karel Otava prosadil rozsáhlou modernizaci nádraží, ve které sehrálo významnou roli i město, které přispělo částkou 53 milionů korun. „Kolejiště bylo uspořádáno tak, aby provozně vyhovovalo i v budoucnu, a nové ostrovní nástupiště, moderní zabezpečovací zařízení a dostatečně dlouhý podchod výrazně přispěly ke zvýšení bezpečnosti obyvatel železnicí rozděleného města,“ říká Otava.
Bojovník proti betonovým zdím
A jaké úkoly na něj čekají v současnosti? Například modernizace tratí Lysá nad Labem – Praha a Kolín – Lysá nad Labem – Děčín, která je zařazena do sítě evropských nákladních koridorů. „Výsledkem mé činnosti je řada nových zastávek jako třeba Ostrá nebo Znojmo-Nový Šaldorf. Mezi mé dlouhodobé cíle patří propojení tratě z Milovic do Čachovic přes bývalý vojenský prostor a tím prodloužení pražské příměstské dopravy z Milovic do centra Mladé Boleslavi,“ dodává Otava. V této souvislosti vzpomíná, jak jedenáct let prosazoval elektrifikaci tratě do Milovic. S hořkostí dodává, že ti samí lidé, kteří modernizaci tratě z Lysé do Milovic oddalovali, dnes opěvují enormní nárůst cestujících v této relaci.
Vedle prosazování výstavby parkovišť ve stanicích a u zastávek se Karel Otava věnuje společně s některými poslanci kampani proti vysokým betonovým protihlukovým stěnám. Podle něj hyzdí krajinu, znemožňují cestujícím výhled z oken a jsou překážkou i pro záchranáře. „Mojí satisfakcí je, že v současnosti byl vyroben prototyp protihlukové clony vysoké pouhých 73 centimetrů a bude s ní zahájen ověřovací provoz.“
Lovec rádiových signálů
Karel Otava je ale ve světě znám nikoli jako člen představenstva Českých drah, ale především jako OK1DG. Nejedná se o žádné tajné heslo, ale o přidělenou volací značku od radiostanice. Jako vášnivý radioamatér se zúčastňuje i mezinárodních závodů a jeho značku zná asi 80 tisíc lidí, s nimiž navázal spojení. Nejraději vysílá na krátkých vlnách o délce od 160 do 10 metrů, protože se tak dovolá nejdále. Využívá k tomu ionosféru, která se vlivem slunečního záření vytváří ve výšce okolo 250 kilometrů. Od ní se rádiové vlny odrážejí zpátky k Zemi a od ní zpět k ionosféře. Jeden skok je dlouhý asi 3 500 kilometrů. To například znamená, že na 18 tisíc kilometrů vzdálený Nový Zéland se rádiové vlny dostanou pěti skoky rychlostí dosahující téměř 300 tisíc kilometrů za vteřinu.
„Je to úžasný a nepopsatelný pocit. Nasadíte si sluchátka a jste rázem v jiném světě, bez běžných starostí a problémů. V praskotu a šumu atmosférického rušení lovíte někdy sotva slyšitelné signály tisíce kilometrů vzdálených stanic z exotických zemí, kde u radiostanic sedí stejní nadšenci, pro někoho možná cvoci. Snažíte se spolu navázat spojení, i když dost často se to nepovede, protože takovou vzdálenou a mnohdy vzácnou stanici volají stovky dalších radioamatérů z jiných zemí. Když se podmínky šíření rádiových vln najednou mění, vzácná stanice je nenávratně pryč. Šíření rádiových vln je věda sama o sobě. Vše je ovlivněno slunečním zářením, denní a noční dobou nebo ročními obdobími,“ dodává Karel Otava.
KAREL OTAVA
V roce 1971 nastoupil jako výpravčí do Žďárce u Skutče. Později sloužil u ČD, SŽDC a na ministerstvu dopravy v různých provozních a řídicích funkcích. Absolvent Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině pracoval také jako přednosta stanic Stará Boleslav a Lysá nad Labem, na Generálním ředitelství ČD působil v Odboru regionálních vztahů jako zástupce ČD pro Středočeský kraj a na ministerstvu dopravy byl vedoucím oddělení koncepcí a rozvoje. V současnosti je zaměstnancem SŽDC, kde pracuje jako poradce ředitele Stavební správy Praha. Dne 16. srpna 2013 byl jmenován členem představenstva ČD.
Další články této rubriky
Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích
26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »