Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Trutnovský technik skrývá v hrdle metalové zlato

Trutnovský technik skrývá v hrdle metalové zlato

4.6.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Jiřího Steklého v provozu moc často nepotkáte. Jeho profese v Provozní jednotce Trutnov Depa kolejových vozidel Česká Třebová jej více méně připoutává ke kancelářské židli a klávesnici služebního počítače. Narazit na něj ale můžete v kulturních domech, restauracích, případně ve zkušebně nebo na tanečních zábavách. Jeho hrdlo ukrývá totiž rockové, přesněji metalové zlato.

Trutnovský technik skrývá v hrdle metalové zlato

V současnosti je Jiří Steklý v depu zodpovědný za hlídání platností revizí všech hnacích vozidel, která v Trutnově a na jeho pracovištích slouží. Týká se to řad 750, 750.7, 754, 854, 799 a 810. Na blížící se nutnost provedení revize, vyvazovací opravy a dalších termínovaných úkonů nezbytných pro to, aby vozidlo smělo dál jezdit, upozorňuje jeden z modulů univerzálního chytrého programu SAP. Podobně hlídá i kilometrický proběh lokomotiv. Úkolem technika je pak zhruba na měsíc dopředu si všechny tyto povinnosti vypsat a s pomocí strojmistrů zařídit stažení a odstavení vozidla v požadovanou dobu do mateřského depa, zajištění odborníka na revize a provedení úkonu. „Nesmí se stát, aby propadl termín, i kdyby se měl ten který výkon jet náhradním vozidlem,“ vysvětluje Steklý a ukazuje doslova stohy technické dokumentace, včetně údajů o zkouškách a průkazů způsobilosti, které střeží ve svých skříních.

Jestli půjdeš na dráhu, zpřerážím ti ruce

A jak se k dráze vlastně dostal? Vyučil se v jiném oboru a jeho táta, který tehdy pracoval v depu, ho dokonce varoval: Pokud půjdeš na železnici, tak ti zpřerážím ruce! Tehdy byla ještě povinná vojna, ale Jiří Steklý si vybral civilní vojenskou službu právě v depu, kde prováděl pomocné práce, ostřikoval třeba spodky mašin. Později mu tehdejší přednosta Hronovský nabídl profesi mechanika u Českých drah. „Po nějaké době, kdy se začalo v Trutnově s vyvazovacími opravami řady 854, mi nabídli místo na řízení vývazů, a tak jsem šel z dílny do kanceláře,“ vzpomíná Jiří Steklý. 

Po hudební pauze přišel nečekaný comeback

Co se týče hudební kariéry, zpívá od svých patnácti let. S kamarády založil kapelu Brilien, která vydržela deset let. Z ní pak vznikla další skupina Awarron. Následovaly dva roky pauzy neboli relativního hudebního prázdna. Teprve letos, vyprovokováni chystanou oslavou narozenin manželky kytaristy, které chtěli připravit překvapení, vzniklo dočasné uskupení Bezobav, kde byli bývalí spoluhráči z první kapely plus další z jiných.

„Mělo to být jednorázové, chtěli jsme jen tak zahrát na zahradě. Pak si nás ale všiml kamarád kamaráda, zahráli jsme v Radvanicích motorkářům a potom ještě na regionálních oslavách Dne železnice, což byl nápad našeho přednosty Nováka,“ vypočítává Steklý. Jeho slova o tom, že on i jeho spoluhráči stárnou, berte ovšem s rezervou. Na jejich hudebním výkonu to totiž rozhodně není poznat. 

Připravuje rockovou operu

Jiří Steklý nejraději zpívá výše posazeným hlasem, česky a hlavně zpěvný heavy metal. Na přání posluchačů má jejich skupina v repertoáru i písničky od Mišíka nebo skupiny Kabát. „Největším vzorem je pro mě Láďa Křížek a skupina Kreyson. Ve světovém měřítku je jich víc, třeba powermetalová Gamma Ray, Helloween, speedmetalové německé kapely…,“ říká.

Aktuálně má tento trutnovský technik rozdělaný projekt v Novém Bydžově, kde s kolegou ze Správy železniční dopravní cesty, výpravčím Tomášem Traichlem, připravuje rockovou operu! K tomu si musíte přidat jednou za dva týdny, většinou v neděli, zkoušku v Radvanicích v kamarádově zkušebně a pak samozřejmě víkendová vystoupení. Jak vidíte, je pořád v jednom kole.

JIŘÍ STEKLÝ

Pracuje jako technicko-hospodářský pracovník v trutnovské provozní jednotce Depa kolejových vozidel ČD. Vyučil se v Trutnově, maturitu získal na nástavbě v Malých Svatoňovicích. Je mu 36 let, je svobodný, žije v Trutnově na sídlišti Zelená Louka. Zpíval v kapelách Brilien a Awarron, nyní v příležitostném uskupení Bezobav.


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacíchDrážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích

26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika