Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Sucho na jižní Moravě letos parní nostalgii příliš nepřeje

Sucho na jižní Moravě letos parní nostalgii příliš nepřeje

21.8.2014 – autor: MARTIN HARÁK

V Jihomoravském kraji panovala v posledních měsících obrovská sucha prakticky beze srážek. Vzhledem k těmto nepříznivým okolnostem nemohly dvakrát vyjet parní lokomotivy mezi Břeclaví a Lednicí na tradiční jízdy v rámci vyhledávané akce Lednické parní léto. V čele historických souprav je proto musela nahradit dieselová lokomotiva Bardotka T 478.1001. Přesto si soupravy své cestující našly, mimo jiné také protože organizátoři přišli v letošní sezoně se zajímavou novinkou.

Sucho na jižní Moravě letos parní nostalgii příliš nepřeje

Každou poslední sobotu v měsíci, počínaje 31. květnem, měla v rámci Lednického parního léta jezdit parní lokomotiva Velký Býček 423.041, s historickými vozy 3. vozové třídy, takzvanými Rybáky. První jízdu opravdu vykonal zmíněný parní stroj 423.041, který byl zprovozněn po odstranění řady závad díky nadšencům z Depa kolejových vozidel Brno. Druhá, tedy červnová jízda byla ale na doporučení hasičské záchranné služby vedena pouze v dieselové trakci a do třetice se pára na vlaku sice znovu objevila, ale poslední červencová sobota byla ve znamení kombinované trakce. Na populární trati Břeclav – Boří les – Lednice byly k vidění hned dva stroje – již zmiňovaná Bardotka T 478.1001, která byla postavena do čela vlaků jako přípřežní, vlakovou lokomotivu poněkud neobvykle zastával parní stroj Šlechtična 475.101, který jel lesnatým Lednicko-valtickým areálem z bezpečnostních důvodů pouze jako nečinný. Na lednickém nádraží pak byla parní lokomotiva odpojena a celý den byla k dispozici malým i velkým zájemcům o železnici. 

Tradičního Hurvínka doplňují velké stroje

Podle Michala Teplíka z brněnského Krajského centra osobní dopravy České dráhy navazují na loňskou úspěšnou sezonu a také letos nabízejí tradiční jízdy historickým motorovým vozem zvaným Hurvínek z Břeclavi do Lednice. Ten vyráží s cestujícími v nostalgické sezoně každou sobotu a neděli, poslední soboty v měsíci ale legendární červený motoráček z padesátých let minulého století nahrazuje souprava v čele s parní lokomotivou. Samozřejmě pouze tehdy, nehrozí-li nebezpečí požáru jako v červnu a červenci, kdy páru musela zastoupit Bardotka.

„Za lokomotivou se řadí historické vozy a součástí parního vlaku je i bufetový vůz s nabídkou občerstvení a populárních jihomoravských vín. Mezi Břeclaví a Lednicí zastavují vlaky ve všech stanicích i zastávkách, u parních vlaků je na zastávkách Poštorná, Charvátská Nová Ves a Lednice rybníky povolen nástup a výstup pouze do a z prvního vozu,“ vysvětluje Michal Teplík. Partnery, kteří historické vlaky na trati Břeclav – Lednice podporují, jsou Jihomoravský kraj, obec Lednice, město Břeclav, Škoda Vagonka a.s., Lázně Perla Lednice a Tisk Pálka. 

Přímo k zámku Lednice historickým autobusem

V letošní sezoně je novinkou jízda malého historického autobusu typu Praga RND. Ten odjíždí z lednického nádraží v 11.45 a 13.45 směr náměstí a lednický zámek, dále k Janohradu a nazpět. „Cestující z historického vlaku obdrží při zakoupení jízdenky v historickém autobusu slevu. Slevu také obdrží dospělí návštěvníci státního zámku Lednice, kdy po předložení platné jízdenky zhlédnou atraktivní prohlídku za cenu vstupného pro děti. V případě volného času doporučuji navštívit další památky Lednicko-valtického areálu, který je od roku 1996 zapsán na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Vychutnat si lze také romantickou procházku okolo rybníku k Minaretu. A pokud bude počasí přát, což znamená, že občas zaprší a tamní lesy nebudou tak vyschlé, tak parní historické vlaky pojedou na této romantické trase ještě 30. srpna a 27. září,“ dodává Michal Teplík.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacíchDrážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích

26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika