Železničář / Lidé a příběhy / Šedá eminence a diplomat na nostalgických spojích
Šedá eminence a diplomat na nostalgických spojích
25.4.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Orient expres, Šachový vlak, ČD Wellness. To jsou vlaky, které tradičně doprovází Stanislav Šalda z Břeclavi, který je na železnici už dvacátým třetím rokem. Větší část své kariéry působil jako průvodčí a vlakvedoucí. V současnosti pracuje jako zastupující komandující a vlakvedoucí se zvláštním určením. Fakticky je vlastně diplomatem nebo šedou eminencí ve službách ČD.
Pokud jedete mimořádným nebo zvláštním vlakem, můžete ho často potkat. Stanislav Šalda pracuje jako vlakvedoucí v režimu letmo. To znamená, že je operativně nasazován na směny, které z nejrůznějších důvodů nejsou obsazeny vlakovým doprovodem. Často se jedná právě o spoje sice uvedené v jízdním řádu, ale přesto ne zcela tradiční. „Mohou to být nostalgické jízdy vedené historickou lokomotivou s dobovými vozy nebo vlaky vedené přímo na objednávku zákazníků,“ vysvětluje Stanislav Šalda.
Špičkou je pro něj Orient expres
Na otázku, jaké nejzajímavější vlaky doprovázel, Stanislav Šalda odpovídá: „Zajímá mě bez rozdílu jakýkoli vlak, na který jsem přidělen. Každý je vlastně nějakým způsobem neopakovatelný originál, ať jde o pravidelný nebo mimořádný vlak. U těch mimořádných se setkávám s lidmi, kteří zpravidla vlaky moc nepoužívají, takže tahle konkrétní jízda může být pro ně zajímavý zážitek a dobrá inspirace k používání železniční dopravy.“ V praxi to znamená, že se musí chovat skoro stejně jako skutečný diplomat a v zákulisí dbát na všechny detaily, aby zákazník byl se vším spokojen.
Každý ze zvláštních vlaků má podle něj své kouzlo a jedinečnost, ať je to lokálka do Lednice nebo Šachový vlak. Na pomyslné první místo mezi zvláštními vlaky by ale přece jen zařadil Orient expres. Tento spoj společnosti VSOE (Venice Simplon Orient Express) jezdí přes naše území pouze několikrát do roka. „Službu přidělenou na tomto vlaku v úseku Břeclav – Praha-Smíchov vnímám jako čestný úkol a velmi si jí vážím. Exteriér a interiér navozují opravdový zážitek z cesty Orient expresem v dobách jeho největší slávy. Tento vlak považuji za špičku v oblasti nostalgických jízd, které se v naší oblasti střední Evropy provozují.“
Zamilovaná lokálka do Lednice
Z Břeclavi do Lednice doprovází Stanislav Šalda i výletní vlaky a nemůže si tuto práci vynachválit. „Na této malebné trati, která je tak trochu i mou srdeční záležitostí, se jezdí hlavně v letní sezoně. Každou sobotu a neděli od konce května do konce září se zde prohání malý historický motoráček, který vozí návštěvníky do Lednicko-valtického areálu, a několikrát ročně se na lokálku podívá i parní vlak s historickými vozy. Jsem moc rád, že některé z těchto vlaků mohu osobně doprovázet. Zcela mimořádné spoje, které také doprovázím, jsou vlaky ČD Wellness, které jezdí z Brna do Lednice a zpět. Cestující si jedou tímto vlakem odpočinout a celý den mají relaxačně-kulturní program,“ říká.
Čas věnuje rybičkám i operetě
Stanislav Šalda se také zajímá o evropské železnice. „Myslím si, že z dobrých nápadů a osvědčených postupů bychom si mohli brát inspiraci ke zlepšení dráhy a jejího fungování i u nás,“ říká. Zaměřuje se nejen na tzv. velkou železnici včetně její minulosti, ale také na její modelovou podobu v měřítku 1 : 120 neboli TT. Na otázku, kolika vládne jazyky, odpovídá: „Vládnout jazykem? Tak to bych si opravdu přál. Domluvím se anglicky, německy a případně i rusky a polsky, ale je potřeba na sobě neustále pracovat a zdokonalovat se, a to nejen v jazyce.“
Co se týče ostatních zálib, Stanislava Šaldu baví například i chov akvarijních rybek a občas i vaření a pečení. Rád si vyjede na kole nebo vyrazí na pěší výlety třeba v jeho oblíbených Jeseníkách. A nezanedbává také kulturu – činohru, balet, operu, ale také operetu. Baví ho velké symfonické nebo dechové orchestry a orchestrální skladby v různých úpravách. „Úplně největším koníčkem, kterému se teď snažím věnovat co nejvíc času, je však dnes moje rodina – moje žena a dvě děti a také náš malý domeček.“ Na závěr Stanislav Šalda přiznává, že kvůli své práci i koníčkům často nebývá doma, kde ale přesto vše dobře funguje, což je zásluha především jeho manželky. „Chci moc poděkovat své ženě Blance za její nezměrnou lásku, toleranci a pochopení, kterou mi věnuje přesto, že se o mě mnohdy dělí právě s železnicí.“
STANISLAV ŠALDA
Vyučil se v oboru Železničář v Moravských Budějovicích s nástavbovým studiem v oboru Dopravní provoz – maturita na SOU železničním v Jimramově. V letech 1989 až 1994 pracoval v DSVČ (domovské stanici vlakových čet) Jihlava, postupně ve funkcích průvodčí a vlakvedoucí osobní dopravy a vlakový manipulant. Následující čtyři roky v DSVČ Břeclav doprovázel vlaky EC a IC a v letech 1998 a 1999 vlak SC Mladý svět v trase Zlín – Praha. Následující tři roky působil ve funkci inženýr železniční dopravy na obchodně provozním ředitelství Brno (kde sestavoval regionální jízdní řády), odkud se vrátil k vlakovému doprovodu do Břeclavi, kde doprovázel i vlaky SC Pendolino na spojích Praha – Bratislava/Vídeň. V současnosti slouží v Břeclavi jako zastupující komandující pro obvod RCVD Brno a vlakvedoucí osobní dopravy.
Další články této rubriky
Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích
26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »