Železničář / Lidé a příběhy / Příkladní a stateční zaměstnanci byli oceněni ke Dni železnice
Příkladní a stateční zaměstnanci byli oceněni ke Dni železnice
11.10.2012 – autor: BRIGITA KOLÁŘOVÁ
Tak jako každý rok udělil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti Dne železnice ocenění těm zaměstnancům společnosti, kteří významným způsobem přispěli k záchraně lidských životů, zdraví cestujících nebo zabránili velkým materiálním škodám.
V pondělí 1. října dopoledne se na pražském hlavním nádraží sešli zaměstnanci společnosti České dráhy, kteří byli oceněni u příležitosti letošního Dne železnice. Všem osobně poděkoval náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Pavel Švagr, který vyzdvihl pohotové jednání a morální kvality přítomných. Na důkaz úcty předal zaměstnancům upomínkové dary a ženám také květiny. Na setkání, které se odehrálo ve vládním salonku, přišli i zástupci odborových organizací.
Helena Nalevanková
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Praha
Dne 23. 6. 2012 doprovázela osobní vlak v úseku Kladno-Ostrovec – Praha Masarykovo nádraží. Mezi zastávkou Kladno město a stanicí Kladno došlo ke střetu vlaku s člověkem. Po zastavení vlaku poskytla bezodkladně spolu se strojvedoucím zraněnému muži první pomoc. Svým rozhodným přístupem významně přispěla k záchraně těžce zraněného člověka.
Božena Hofírková
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Brno
František Zugar
strojvedoucí DKV Brno
Marian Kuchař
průvodčí osobních vlaků RCVD Brno
Dne 7. 5. 2012 vykonávali službu ve vlaku EC 170. Během jízdy vlaku došlo ke srážce s osobním automobilem a hnací vozidlo začalo po srážce ihned hořet. Osobní automobil byl zaklíněn pod ním. Vlakvedoucí Božena Hofírková a strojvedoucí František Zugar likvidovali společnými silami požár. Vlakvedoucí duchapřítomně požádala o hasicí přístroj i strojvedoucího vedle stojícího nákladního vlaku. Průvodčí Marian Kuchař mezitím zajišťoval evakuaci cestujících z hořícího vlaku. Svým jednáním zabránili všichni tři ohrožení zdraví a životů cestujících a eliminovali škody na majetku ČD.
Lucie Čechová
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Brno
Jaroslav Čaněk
strojvedoucí DKV Brno
Dne 9. 2. 2012 za jízdy vlaku došlo na přejezdu ke střetu se silničním motorovým vozidlem, jehož řidič nereagoval na výstražná a zvuková znamení. Po zastavení vlaku poskytli vlakvedoucí Lucie Čechová a strojvedoucí Jaroslav Čaněk zraněnému řidiči první pomoc a zavolali záchrannou službu. Tento příkladný čin byl prezentován i v místním periodiku.
Jaroslava Piálková
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Brno
Dne 16. 8. 2012 při doprovodu osobního vlaku podala kvalifikovanou pomoc jednomu z cestujících, který dostal epileptický záchvat, při němž si překousl jazyk. Zajistila funkci dýchání a až do příjezdu rychlé záchranné služby sledovala stav nemocného muže.
Vladimír Dvořák
strojvedoucí DKV Brno
Dne 27. 12. 2011 po zastavení vlaku ve stanici Kutná Hora hl. n. zaznamenal na vedlejší koleji posunutý náklad nákladního vlaku loženého osobními automobily. Neprodleně toto nahlásil výpravčímu v této stanici. Svým pozorným výkonem služby zabránil vzniku velké škody na majetku.
Marek Telecký
strojvedoucí DKV Brno
Dne 15. 6. 2012 při odjezdu zvláštního vlaku ze stanice Kolín spatřil na sousední koleji překážku. Zastavil vlak a vydal se vstříc protijedoucímu vlaku, který zastavil návěstí „Stůj, zastavte všemi prostředky“. Tímto zabránil vzniku velké materiální škody.
Jiří Morčinko
strojvedoucí DKV Olomouc
Dne 11. 9. 2011 poskytl bezodkladnou kvalifikovanou první pomoc osobě, která byla sražena vlakem v úseku Hladké Životice místní nádraží – Suchdol nad Odrou. Jednalo se o mladého muže, kterému vlak ujel obě nohy. Jiří Morčinko zastavil zraněnému krvácení a přivolal vrtulník záchranné služby. Poskytnutím kvalifikované první pomoci zachránil zraněnému muži život.
Zdeněk Pumrle
strojvedoucí DKV Česká Třebová
Dne 23. 5. 2012 se v době, kdy nebyl ve službě, procházel podél tratě Choceň – Újezd u Chocně, kde si všiml náhlého pohybu trakčního vedení a současně uslyšel, že přijíždí vlak. Vlak zastavil návěstí „Stůj“. Za obloukem byl následně zjištěn spadlý strom v kolejišti. Pohotovým jednáním zabránil střetu vlaku s překážkou.
Boris Chlumecký
strojvedoucí DKV Česká Třebová
Dne 1. 2. 2012 zjistil při jízdě vlaku stržené trakční vedení u sousední koleje. Vlak okamžitě zastavil a zajistil zastavení i protijedoucí elektrické jednotky. Tím zabránil následným škodám.
Miroslav Chvalkovský
strojvedoucí DKV Česká Třebová
Dne 19. 8. 2011 včasně zastavil vlak při vjezdu na obsazenou kolej v žst. Dvůr Králové nad Labem. Pozorným výkonem služby zabránil újmě na zdraví osob a škodám na majetku ČD.
Vladimír Svoboda
strojvedoucí DKV Česká Třebová
Dne 4. 12. 2011 za jízdy osobního vlaku při snížené viditelnosti mezi stanicemi Opočno pod Orlickými horami a Týniště nad Orlicí spatřil na mostě podlážku z mostní konstrukce. Podařilo se mu zastavit vlak asi 1 metr před překážkou.
Ivo Vlachynský
strojvedoucí DKV Plzeň
Dne 11. 11. 2011 při vedení osobního vlaku velmi pohotově zareagoval na situaci, když zjistil, že jeho vjezd do stanice Popelín byl nastaven na kolej již obsazenou nákladním vlakem. Díky své pohotové reakci zabránil čelní srážce obou vlaků.
Martin Tetter
strojvedoucí DKV Plzeň
Dne 4. 1. 2012 při vedení rychlíku spatřil na železničním přejezdu před vjezdovým návěstidlem do stanice Tábor osobní automobil uvízlý mezi uzavřenými závorami. Za použití rychločinného brzdění zastavil vlak asi 5 metrů před automobilem. Tímto činem zabránil jisté zdravotní újmě osádky vozu a vzniku materiálních škod.
Miroslav Nový
strojvedoucí DKV Plzeň
Dne 13. 1. 2012 se ve stanici Jihlava obětavě podílel na hašení požáru stropu stanoviště strojvedoucího, jehož příčinou byl elektrický zkrat. Včasným použitím hasicího přístroje požár eliminoval, sám však musel být po nadýchání škodlivých zplodin převezen do nemocnice v Jihlavě. Tímto obětavým přístupem zabránil rozšíření požáru.
Miroslav Ofukaný
strojvedoucí DKV Praha
Dne 12. 10. 2011 vedl hnací vozidlo a před přejezdem mezi stanicí Ratboř a Bečváry dával řádně návěst „Pozor“, kterou ještě zopakoval. Když viděl, že nákladní vozidlo jedoucí na přejezd na znamení nereaguje, použil rychlobrzdu. Přesto došlo ke střetu vlaku s vozidlem. Ačkoli byl sám zraněn, poskytoval první pomoc zraněným. Pozorným výkonem služby minimalizoval následky nehody, předešel větší újmě na zdraví cestujících a vysokým materiálním škodám.
Miloslav Kovačka
strojvedoucí DKV Praha
Dne 17. 11. 2011 vedl osobní vlak. Při zastavení vlaku na zastávce Bílina kyselka mu vlakvedoucí oznámila, že z vlaku vyskočil jeden z cestujících a vážně se zranil na dolní končetině. Strojvedoucí případ neprodleně oznámil výpravčímu. Miloslav Kovačka následně poskytl zraněnému první pomoc.
Jiří Šíp
strojvedoucí DKV Praha
Dne 22. 11. 2011 po výjezdu ze stanice Praha Masarykovo nádraží při rychlosti asi 80 km/h spatřil na vzdálenost asi 50 metrů v kolejišti ležící postavu s hlavou na pravém kolejnicovém pásu. Ihned zavedl rychločinné brzdění. Vlak zastavil po ujetí dráhy přibližně 350 metrů za místem střetu. Po zastavení vlaku a po oznámení skutečnosti výpravčímu běžel poskytnout první pomoc. Tímto činem napomohl k záchraně lidského života.
Ondřej Valášek
strojvedoucí DKV Praha
Dne 2. 1. 2012 vedl vlak mezi stanicemi Praha-Čakovice a Měšice u Prahy, když spatřil po výjezdu z nepřehledného oblouku na vzdálenost asi 100 metrů skupinu osob v pojížděné koleji. Ihned zavedl rychločinné brzdění a začal houkat. Skupina osob uskočila na levou a pravou stranu koleje. Ondřej Valášek zastavil vlak a běžel zjistit, zda jsou osoby v pořádku. Kontaktoval i záchrannou službu.
Jaroslav Pros
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Praha
Dne 30. 1. 2012 doprovázel vlak v úseku Kolín – Praha Masarykovo nádraží. Během jízdy vlaku jeden z cestujících zkolaboval. Jaroslav Pros zavolal záchrannou službu a za pomoci zdravotníka z řad cestujících bezodkladně poskytl postiženému první pomoc, která spočívala v srdeční masáži a dýchání z úst do úst, jež prováděl do příjezdu rychlé záchranné služby, což bylo asi 20 minut.
Lukáš Müller
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Praha
Petr Šorm
průvodčí osobních vlaků RCVD Praha
Dne 18. 5. 2012 vykonávali službu ve vlaku Ex 148 v úseku Bohumín – Praha hl. n. Po odjezdu ze stanice Kolín se jedné z cestujících udělalo špatně. Petr Šorm kontaktoval rychlou záchrannou službu a o situaci informoval vlakvedoucího Müllera. Následně se stav cestující začal dramaticky zhoršovat. Lukáš Müller zajistil mimořádné zastavení vlaku ve stanici Úvaly a prostřednictvím vlakového rozhlasu přivolal k cestující dvě zdravotní sestry, které cestovaly ve vlaku. Petr Šorm mezitím informoval záchrannou službu. Během jízdy oba zaměstnanci asistovali při první pomoci.
Pavel Dvořák
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Praha
Dne 21. 7. 2012 doprovázel osobní vlak v úseku Praha hl. n. – Čerčany. Před příjezdem do stanice Jílové u Prahy došlo k potyčce mezi cestujícími a následnému napadení a zranění jedné z cestujících. Pavel Dvořák okamžitě přivolal záchrannou službu a Policii ČR. Do příjezdu záchranné služby poskytoval napadené cestující, která utrpěla vážné poranění hlavy, první pomoc.
Miroslav Haak
referent správy majetku RSM Ústí nad Labem
V součinnosti s Policií ČR se podílel na odhalování závažné trestné činnosti v oblasti narkotik, za kterou mu bylo vyjádřeno i poděkování osobním dopisem ředitele Služby kriminální policie a vyšetřování Národní protidrogové centrály Policie ČR.
Marek Doležal
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Plzeň
Milan Rojkovič
vlakvedoucí osobních vlaků RCVD Karlovy Vary
Dne 28. 2. 2012 doprovázel Marek Doležal vlak R 827. Mezi stanicemi Praha-Smíchov a Praha hl. n. ucítil kouř, který vycházel z prvního vozu. Okamžitě zahájil evakuaci cestujících. Ve stanici Praha hl. n. na vlak čekal Milan Rojkovič. Když spatřil hustý dým, pomohl vystoupit několika cestujícím a neprodleně zahájil hašení požáru. Během hašení se nadýchal zplodin hoření a musel být hospitalizován. Oba vlakvedoucí svým jednáním zabránili újmě na zdraví cestujících a větším škodám na majetku.
Další články této rubriky
Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích
26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »