Železničář / Lidé a příběhy / Parková dráha na hranici Brna podle švýcarského vzoru
Parková dráha na hranici Brna podle švýcarského vzoru
27.9.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Po letech budování a zkušebního provozu byla otevřena parková železnice nedaleko obchodního centra Olympia na jihu brněnské aglomerace. Za projektem stojí modeláři a drážní nadšenci ze Společnosti moravských parkových drah. Organizátoři slibují pravidelné parní olympiády s mezinárodní účastí.
Mělo by se brněnské hlavní nádraží odsunout, nebo ne? Tento problém řeší obyčejní lidé a politici už řadu let. S úsměvnou nadsázkou jsme už dostali odpověď. Odsunout, ale do parku! A klidně i mimo Brno. Členové Společnosti moravských parkových drah, zkráceně S.M.P.D., totiž v červnu otevřeli pro širokou veřejnost parkovou železnici včetně napodobeniny hlavního nádraží s krytým nástupištěm. Atrakci najdete v obci Modřice, těsně za hranicí jihomoravské metropole, kterou však řada lidí neoficiálně považuje za součást velkoměsta. Vždyť se tu nachází i největší obchodní centrum široko daleko.
Nabídka, která se neodmítá
„Historie naší parkové dráhy započala na jaře 2009, kdy jsme byli osloveni Alešem Navrátilem, jednatelem a marketingovým ředitelem brněnského obchodního centra Olympia. Ptal se nás, zda bychom nechtěli postavit parkovou dráhu v jejich nově budovaném biocentru a sportovní rekreační zóně. Podmínkami ze strany Olympie však byly pevně stanovené datum zahájení a garance pravidelného komerčního provozu,“ říká předseda spolku S.M.P.D. a duše celého podniku Roman Šiler.
Pro spolek to byla bezesporu zajímavá nabídka. Vždyť místo s tak pravidelnou velkou návštěvností by stěží hledali. Drážní nadšenci sice původně chtěli stavět na vlastním pozemku, ale ceny na okraji Brna jim připadaly astronomické. Navíc parková dráha potřebuje dostatečný prostor. A čím dále od Brna by se vydali, tím větší problém by nastal pro případné návštěvníky s dojížděním. Do toho si ještě připočtěte finanční a logistické problémy s ostrahou pozemku a technického vybavení. Olympia také nabídla, že se bude částečně podílet i na vybudování tratě, takže nakonec byla ruka v rukávě.
Nezapomněli ani na tunel či bludiště
Železniční nadšenci ze spolku S.M.P.D. si vzali za vzor švýcarské kolejiště v městečku Le Bouveret. „Náš projekt mohl působit maximalisticky, možná až trochu přehnaně, ale jsme toho názoru, že ve výstavbě nelze nic podcenit. I malá železnice má svoje pravidla a zákonitosti, zejména co se týká sklonových poměrů a poloměrů oblouků. Za spolupráce architektů a stavbařů se podařilo vyprojektovat trať, která je určitě pro aktivní i pasivní návštěvníky parkové dráhy atraktivní. Zejména upoutá partie za tunelem kolem dřevěného bludiště, atraktivní je pochopitelně i lokomotivní depo a rotunda s točnou,“ doplňuje Roman Šiler.
Otevřeli s velkou parádou
Když se areál v červnu otevíral, byla to skutečná sláva. Při této příležitosti se tu konal i mezinárodní sraz železničních modelů, který by organizátoři chtěli v budoucnu pravidelně opakovat. Mimo modelů lokomotiv členů klubu S.M.P.D. byli pozváni ostatní majitelé „pětkových“ a „sedmičkových“ modelů v České republice. Označení „pětkový“ a „sedmičkový“ (podle anglických palců) se vztahuje na modely supervelkých měřítek na rozchodu 127 a 184 mm. Navíc do Brna dorazili se svými pojízdnými poklady modeláři z Rakouska, Německa, Slovinska a také z Anglie. Radost rozdávaly i nekolejové parní stroje jako lokomobila, parní válec a stříkačky a také pojízdný exponát Technického muzea v Brně – parní nákladní automobil Škoda Sentinel.
Kdo a kdy přijede příště?
A aby všeho nebylo dost, tak zástupci ze zbýšovského Muzea průmyslových železnic předvedli na čtyřicetimetrovém kolejovém úseku jízdy důlní dieselové lokomotivy na rozchodu 600 mm. A navíc měli všichni nadšenci do úzkorozchodných železnic možnost obdivovat nově zrekonstruovanou parní lokomotivu Resiţa, která se v Brně zastavila po generální opravě cestou do svojí domovské Čiernohronské železnice na Slovensku. První parní olympiády se zúčastnily nejen parní stroje, ale i motorové či elektrické lokomotivy (ty ale jezdily na bateriový pohon), kde určitě upoutaly zájem věrně provedené dieselové modely Brejlovce T 478.3085 nebo Pomeranče T 678.012. Stranou zájmu nezůstal ani elektrický Velký krokodýl E94.151, který byl dříve provozován u ÖBB, nebo anglický Southern L1 4-4-0 od modelářky (!) Elizabeth Cooling z anglického Doncasteru. Doufejme tedy, že předsevzetí organizátorů splní a že se podobné akce v Modřicích znovu uskuteční. Parkovou železnicí se ale můžete pokochat už teď.
ATRAKCE POD ŠIRÁKEM
Modelová železnice má tratě konstruované podle norem NEM jako nesouosou splítku rozchodů 127 (pět palců) a 184 mm (sedm a čtvrtina palce). Umožňuje tedy provoz jakéhokoli modelu stavěného podle těchto mezinárodních normálií. Na dráze jezdí lokomotivy často na bateriový pohon, ale i na páru. Kolejnice jsou vytvořeny z ocelových válcovaných U profilů. Celková délka dráhy je 1,6 km. Maximální stoupání na trati je 10 promile a začíná těsně za hlavním nádražím. Minimální poloměr oblouků je na hlavní trati 12 metrů, nácestná smyčka má poloměr 10 metrů. Úrovňové přejezdy pro pěší jsou chráněny světelným a zvukovým výstražným zařízením.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích
26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »