Železničář / Lidé a příběhy / Na zahradě si postavil Malou Albulu
Na zahradě si postavil Malou Albulu
27.7.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Jedním z nejkrásnějších cestovatelských zážitků ve Švýcarsku je jízda po Albulabahn na Rhétské dráze. Impozantní úsek viaduktů a spirálových tunelů na vysokohorské trati v úseku Muot – Preda – Spinas je dokonce zapsán na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Za tímto zážitkem ale není třeba spěchat až do této alpské země, neboť jeho věrnou kopii postavil a pro veřejnost provozuje pod názvem Malá Albula strojvedoucí ČD Bob Špecinger z Chlumce nad Cidlinou.
V nenápadné chlumecké ulici, která nese název po americkém presidentovi Rooseveltovi, se na zahradě domu čísla popisného 249 ukrývá opravdu nevšední zahradní železnice. Podobných drah je po celém Česku několik desítek, ale ta chlumecká je ojedinělá svým jednoznačným zaměřením a navíc je věrnou kopií několika reálných úseků švýcarské Albulabahn. Zahradní kolejiště v měřítku G o délce dvě stě metrů s kolejivem o rozchodu 45 mm nabízí nevšední zážitek pod širým nebem v přírodní zeleni, obklopené skalami. Na trati se navíc pohybují zmenšené kopie lokomotiv a souprav Rhétské dráhy (RhB), které jsou na „velké“ dráze provozovány. Vše má na svědomí Bob Špecinger, který na svém pozemku železnici staví a provozuje.
Začal s pouhými dvaceti metry
Co vůbec vedlo strojvedoucího k záboru větší části zahrady a stavbě modelové dráhy? Povolání je pro něj zároveň hobby, takže volba prý byla jasná. „Někdy okolo roku 1999 jsem se začal vážně zabývat stavbou modelové dráhy v měřítku G. Tehdy jsem postavil prvních dvacet metrů kolejí, přičemž dnes je délka už desetinásobná,“ směje se Bob Špecinger. Sám je velký fanoušek švýcarských železnic, ale nejvíc ho uchvátila síť úzkorozchodných drah Rhétské dráhy (RhB), která provozuje své vlaky v regionu Graubünden na rozchodu 1 000 mm. „První fázi stavby začala zjednodušenou kopií viaduktu u Brusia na Berninabahn. Jde o kruhový viadukt, kde byl v první fázi provozován start set od firmy LGB, jehož vozidla ale nekorespondovala se skutečností. Začít se ale nějak muselo.“
Věrný provoz až se čtyřosými vozy
Skutečnou kopií „velké“ dráhy začala být chlumecká modelová dráha až po zakoupení první soupravy se čtyřosým vyhlídkovým vozem legendárního Glacier Expressu v čele s elegantní elektrickou lokomotivou 650 z typové řady Ge 4/4 III. Vzhledem k tomu, že původní začátek trati byl stavěn pro menší dvouosé vozy, musel Bob s dalšími nadšenci přestavět a zvětšit oblouky, které by delší čtyřosá vozidla projížděla s potížemi. „Protože jsem si větší část trati Rhétské dráhy prošel pěšky, znám řadu detailů, jež běžným cestujícím uniknou. Zvláště pak úsek nazývaný Albulabahn, který je vidět z části i na naší Malé Albule v Chlumci nad Cidlinou. Při stavbě dráhy jsem využil přírodního sklonu naší zahrady. Inspiroval jsem se podobnou zahradní železnicí ve švýcarském městě Sankt Gallenu. Ta je podobně situovaná přímo ve svahu,“ vysvětluje Bob Špecinger.
Model takřka jako skutečnost
Nadšenci z Malé Albuly pod vedením Boba Špecingera mají sympatické motto „skutečnost a model = model a skutečnost“, které se snaží naplnit do každého detailu. Podle „albulského“ strojvedoucího, výpravčího a dispečera v jedné osobě nestaví Malou Albulu jako o nějaký vlakodrom. Všechna nádraží, mosty či návěsti mají reálnou podobu, jen jsou jednoduše menší. Budovy alpského hotelu nebo nádraží jsou ale přizpůsobeny měřítku vozidel 1:22,5, protože jinak by byly neúměrně vysoké a rušily by ráz modelové dráhy. „Právě dokončuji stavbu hotelu Preda Kulm, od kterého jsem dostal rozměrové plány přímo od paní majitelky, naopak nádraží Preda jsem si musel sám v reálu změřit a podle toho postavit doma kopii. Máme funkční i vodní toky Albula a Riverin, upravujeme tunely a pochopitelně se musíme starat i o zeleň, kterou tvoří hlavně smrčky,“ dodává Bob Špecinger. A kde mají vozidla depo při provozních dnech? Přímo v dřevěné chatce, která slouží zároveň jako informační centrum a prodej upomínkových předmětů. V objektu je vytvořen speciální vjezd z trati, a právě tam na třech koncových kolejích odpočívá několik souprav, průběžně vedených čtyřmi lokomotivami. Nechybí ani nejmodernější nízkopodlažní jednotka Allegra, která vozí jako v reálu na velké Albule známý Bernina Express.
Dobrovolným švýcarským vyslancem
Díky Swiss Tourismu a společnosti Rhétská dráha (RhB) je v chlumecké Malé Albule k mání i řada propagačních materiálů s akcentem na železnici, z nichž řada je i v češtině. „Jsem jakýsi amatérský dobrovolný velvyslanec země helvétského kříže, ale propagujeme zároveň i krásy Chlumecka a okolí. Všichni pracujeme pro vlastní potěchu a nejvyšší metou je uznání našich návštěvníků, kterých vždy během jara a léta přijíždí okolo dvou tisícovek. Modelová Malá Albula je otevřena od dubna do poloviny října takřka o všech víkendech od 13:00 hodin. Třikrát denně máme komentovanou prohlídku podle reálných provozních situací, která trvá čtyřicet minut. Zájemci se více dozví na webových stránkách www.chzz-albulabahn.717.cz."
Další články této rubriky
Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích
26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »