Železničář / Lidé a příběhy / Moravskoslezské muzeum se rodí díky dobrovolníkům
Moravskoslezské muzeum se rodí díky dobrovolníkům
14.3.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Myšlenka založit železniční muzeum Moravskoslezského kraje nabrala reálné obrysy již v roce 2000. Tehdejší Správa dopravní cesty Českých drah připravovala projekt na rekonstrukci historické výpravní budovy na nádraží Ostrava střed, kde současně navrhla prostory pro zamýšlenou expozici. Ta má být otevřena už letos na podzim. O vybudování muzea se mezi dalšími zasloužil i jeho ředitel Vojtěch Hermann.
Muzeum podobného charakteru zřejmě v Česku zatím neexistuje. To, které právě vzniká v Ostravě, má být zaměřeno na dokumentaci historie železniční dopravy a infrastruktury na severní Moravě a ve Slezsku od roku 1847 do současnosti. Ostatní expozice jsou věnované z větší části vozidlům a jen některá města mají muzea orientovaná na příslušnou místní regionální trať. Otevření expozice Železničního muzea moravskoslezského pro veřejnost se plánuje na letošní podzim ve výpravní budově Ostrava střed.
České dráhy jako hlavní partner
„Jde o historickou budovu z roku 1880, kde byla zachována původní architektura. Dalším důvodem zřízení muzea právě na tomto nádraží je blízkost atraktivní obchodní zóny Karolina a industriálního muzea Dolní oblast Vítkovice,“ vysvětluje Vojtěch Hermann, který vystupuje jako ředitel nově vznikajícího muzea.
Zásadním milníkem pro vznik muzea se stal podle Vojtěcha Hermanna rok 2011. „Na dopravním veletrhu Czech Raildays projevili o náš projekt zájem zástupci železničních firem na Ostravsku a vstřícné jednání jsme zaznamenali i ze strany Českých drah, které jsou vlastníkem nádražní budovy Ostrava střed. Muzeum je schopno si zajišťovat finanční a materiálové prostředky pouze na svůj provoz, ale ne na investice nebo tržní nájemné. České dráhy nám ale vyšly vstříc a stanovily akceptovatelné nájemné. Tím se staly naším hlavním partnerem, kterého uvádíme ve všech našich materiálech. Vznik železničního muzea podporuje navíc statutární město Ostrava, Moravskoslezský kraj a Správa železniční dopravní cesty,“ vyjmenovává Vojtěch Hermann.
Pátrají po cenných dokumentech a předmětech
Muzeum se bude postupně rozšiřovat podle příjmu sbírek artefaktů a dokumentace. Železniční artefakty se obvykle nacházejí ve sbírkách zapálených jednotlivců, kteří však nedokážou poskytnout předmětům odbornou péči a ošetření, neznají ani historii předmětu či jeho přímou souvislost s dráhou. Tyto nedostatky chtějí v muzeu napravit. Budoucí návštěvníci by měli obdivovat exponáty jako původní železniční zařízení, historické fotografie a výkresy, předpisy, jízdní řády, filmy nebo knihy a časopisy s drážní tematikou.
„Chceme zabránit tomu, aby lidé vyhazovali železniční artefakty do kontejnerů nebo je spalovali,“ říká Hermann. Okolo muzea vznikly pracovní skupiny dobrovolníků, které vyhledávají, zařazují a veřejně prezentují nalezené dokumenty a předměty. „Máme v plánu zveřejnit náš archiv zájemcům o badatelskou činnost v oblasti železnice včetně evidence odkazů na další archivy. Více se dozvíte na webu www.zmms.cz. Uvažovali jsme, že se součástí muzea stane modelová železnice včetně prostorů pro modelářské fanoušky. To by naši expozici určitě zatraktivnilo,“ říká ředitel Hermann. Zda se to skutečně podaří, uvidíme už za pár měsíců.
VOJTĚCH HERMANN
Po studiu na Střední železniční škole v Šumperku nastoupil v roce 1969 jako pomocník strojvedoucího do Lokomotivního depa Bohumín. Později začal pracovat ve funkci technika pro opravy parních lokomotiv. V roce 1973 přešel na Provozní oddíl Ostrava jako inženýr železniční dopravy na lokomotivní oddělení. O devět let později se vrátil do bohumínského depa, kde byl například vedoucím ekonomem. Od roku 1999 pracoval na Správě dopravní cesty Ostrava, například jako vedoucí kanceláře vrchního přednosty a ředitele SDC, až do důchodu. Dnes je ředitelem Železničního muzea moravskoslezského.
Další články této rubriky
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »
Nejlepší je, když se podaří cestujícím pomoct
30.7.2024 - Ke dráze vedou různé cesty. Michalu Vyskočilovi stačilo nějakou dobu pravidelně dojíždět z Vraného nad Vltavou do Prahy a poslouchat vyprávění tamější vlakvedoucí o strastech, ale hlavně krásách práce na železnici, až se na… »