Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Moravskoslezské muzeum se rodí díky dobrovolníkům

Moravskoslezské muzeum se rodí díky dobrovolníkům

14.3.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Myšlenka založit železniční muzeum Moravskoslezského kraje nabrala reálné obrysy již v roce 2000. Tehdejší Správa dopravní cesty Českých drah připravovala projekt na rekonstrukci historické výpravní budovy na nádraží Ostrava střed, kde současně navrhla prostory pro zamýšlenou expozici. Ta má být otevřena už letos na podzim. O vybudování muzea se mezi dalšími zasloužil i jeho ředitel Vojtěch Hermann.

Moravskoslezské muzeum se rodí díky dobrovolníkům

Muzeum podobného charakteru zřejmě v Česku zatím neexistuje. To, které právě vzniká v Ostravě, má být zaměřeno na dokumentaci historie železniční dopravy a infrastruktury na severní Moravě a ve Slezsku od roku 1847 do současnosti. Ostatní expozice jsou věnované z větší části vozidlům a jen některá města mají muzea orientovaná na příslušnou místní regionální trať. Otevření expozice Železničního muzea moravskoslezského pro veřejnost se plánuje na letošní podzim ve výpravní budově Ostrava střed. 

České dráhy jako hlavní partner

„Jde o historickou budovu z roku 1880, kde byla zachována původní architektura. Dalším důvodem zřízení muzea právě na tomto nádraží je blízkost atraktivní obchodní zóny Karolina a industriálního muzea Dolní oblast Vítkovice,“ vysvětluje Vojtěch Hermann, který vystupuje ja­ko ředitel nově vznikajícího muzea.

Zásadním milníkem pro vznik muzea se stal podle Vojtěcha Hermanna rok 2011. „Na dopravním veletrhu Czech Raildays projevili o náš projekt zájem zástupci železničních firem na Ostravsku a vstřícné jednání jsme zaznamenali i ze strany Českých drah, které jsou vlastníkem nádražní budovy Ostrava střed. Muzeum je schopno si zajišťovat finanční a materiálové prostředky pouze na svůj provoz, ale ne na investice nebo tržní nájemné. České dráhy nám ale vyšly vstříc a stanovily akceptovatelné nájemné. Tím se staly naším hlavním partnerem, kterého uvádíme ve všech našich materiálech. Vznik železničního muzea podporuje navíc statutární město Ostrava, Moravskoslezský kraj a Správa železniční dopravní cesty,“ vyjmenovává Vojtěch Hermann. 

Pátrají po cenných dokumentech a předmětech

Muzeum se bude postupně rozšiřovat podle příjmu sbírek artefaktů a dokumentace. Železniční artefakty se obvykle nacházejí ve sbírkách zapálených jednotlivců, kteří však nedokážou poskytnout předmětům odbornou péči a ošetření, neznají ani historii předmětu či jeho přímou souvislost s dráhou. Tyto nedostatky chtějí v muzeu napravit. Budoucí návštěvníci by měli obdivovat exponáty jako původní železniční zařízení, historické fotografie a výkresy, předpisy, jízdní řády, filmy nebo knihy a časopisy s drážní tematikou.

„Chceme zabránit tomu, aby lidé vyhazovali železniční artefakty do kontejnerů nebo je spalovali,“ říká Hermann. Okolo muzea vznikly pracovní skupiny dobrovolníků, které vyhledávají, zařazují a veřejně prezentují nalezené dokumenty a předměty. „Máme v plánu zveřejnit náš archiv zájemcům o badatelskou činnost v oblasti železnice včetně evidence odkazů na další archivy. Více se dozvíte na webu www.zmms.cz. Uvažovali jsme, že se součástí muzea stane modelová železnice včetně prostorů pro modelářské fanoušky. To by naši expozici určitě zatraktivnilo,“ říká ředitel Hermann. Zda se to skutečně podaří, uvidíme už za pár měsíců.

VOJTĚCH HERMANN

Po studiu na Střední železniční škole v Šumperku nastoupil v roce 1969 jako pomocník strojvedoucího do Lokomotivního depa Bohumín. Později začal pracovat ve funkci technika pro opravy parních lokomotiv. V roce 1973 přešel na Provozní oddíl Ostrava jako inženýr železniční dopravy na lokomotivní oddělení. O devět let později se vrátil do bohumínského depa, kde byl například vedoucím ekonomem. Od roku 1999 pracoval na Správě dopravní cesty Ostrava, například jako vedoucí kanceláře vrchního přednosty a ředitele SDC, až do důchodu. Dnes je ředitelem Železničního muzea moravskoslezského.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacíchDrážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích

26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika