Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Křehká žena vyrvala cestujícího ze spárů smrti

Křehká žena vyrvala cestujícího ze spárů smrti

27.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK

V paměti jí ten den zůstane vryt navždy. Loni 12. března se vlakvedoucí Zuzana Kubínová z Pardubic v Kolíně snažila zachránit život cestujícímu, který náhle dostal před odjezdem vlaku infarkt. Intenzivní masáží srdce se podařilo udržet cestujícímu základní životní funkce až do příjezdu rychlé záchranné služby. Zuzana Kubínová proto byla při Dni železnice za svůj čin oceněna předsedou představenstva ČD.

Křehká žena vyrvala cestujícího ze spárů smrti

Pasažérovi ve středním věku vypovědělo v onen den okolo čtvrté hodiny odpolední poslušnost srdce. Muž, jenž cestoval z Kolína pravděpodobně do Cerhenic, upadl v jednom voze příměstské jednotky CityElefant linky S1 do bezvědomí. Nastala situace, kterou určitě nikdo nechce zažít. Ostatní cestující kontaktovali jednoho z pražských strojvedoucích, který se ihned dal nacvičenými pohyby do masáže srdce. „Nad ničím prý nepřemýšlel a okamžitě začal ležícího muže resuscitovat. Za chvilku jsem přiběhla a nabídla se, že pana strojvedoucího vystřídám. Oživoval tak dlouho, dokud mu stačily síly a pak se se mnou vyměnil. Resuscitovali jsme ho takřka půl hodiny, než dorazila sanitka,“ popsala Zuzana Kubínová.

Dispečerka poskytla neocenitelné rady

Při samotném oživování Zuzaně Kubínové prý hodně pomohla dispečerka ze záchranné služby. Ta pomocí hlasitého hands-free jedné cestující přesně vysvětlovala, co v který okamžik má dělat. „Zprvu jsem si nebyla moc jistá, ale uklidnily mě pokyny ze záchranné služby, a navíc jsem pozorně sledovala kolegu strojvedoucího, jak provádí oživování. Dokonce mi paní dispečerka přesně poradila, jak se máme při oživování vystřídat, aby nedošlo k opětovné zástavě srdce,“ vysvětlila vlakvedoucí.

Tvrdí, že každý, kdo pracuje v nepřetržitém provozu, má v hlavě zakódováno, jak se provádí první pomoc. „Když k takové situaci dojde, předpokládám, že kolegům automaticky naskočí, co mají dělat. Případy se ale nedají srovnávat a ani se podle mě nedá odhadnout, jak se kdo přesně zachová nebo jak celá situace dopadne,“ myslí si Zuzana Kubínová.

Senzacechtivost zastínila pomoc

Kolínské druhé nástupiště, kde se muži udělalo špatně a bylo nutné mu okamžitě pomoci, se během chvilky zaplnilo spoustou přihlížejících lidí. Pár z nich se k záchraně muže připojilo a ochotně dvojici pomáhali. Podkládali muži hlavu, hlídali, zda mu nezapadl jazyk. Většina však jen postávala a sledovala, co se děje. Nejprve záchranu cestujícího sledovali z uctivé vzdálenosti, po příjezdu zdravotnické záchranné služby neváhali přijít k nemocnému ještě blíže. „Chápu, že většinu lidí přitahují senzace, ale tohle žádná nebyla. Tady šlo přeci o život,“ podivila se nad jednáním davu Zuzana Kubínová.

Oživování muže trvalo zdravotníkům ještě dalších asi třicet až čtyřicet minut. Poté ho sanitkou odvezli do nemocnice. Vlakový spoj S1 z Kolína na Prahu byl zrušen, a lidé byli vyzváni, aby použili jiné spoje. Ač se na první pohled zdá, že všechno dobře dopadlo, celý příběh má bohužel špatný konec. Vlakvedoucí se od policistů později dozvěděla, že tehdy život cestujícímu sice zachránili, muž ale po čtrnácti dnech v nemocnici zemřel na další, tentokrát asi velmi silný infarkt. Zuzana Kubínová doufá, že šlo nejen o její „premiéru“ při zachraňování lidského života, ale zároveň i „derniéru“. „Nerada bych něco takového zažila podruhé. Ale  pracuji na železnici, tak vím, že  se kdykoli může někomu z cestujících udělat špatně. S tím musím jednoduše počítat,“ dodala Kubínová, kterou nepříjemný zážitek od železnice neodradil. „Dráha pro mě není nějakou neznámou, pocházím totiž ze železničářské rodiny a práce mě baví,“ uzavřela vlakvedoucí.

ZUZANA KUBÍNOVÁ

Po maturitě na Střední průmyslové škole stavební v Hradci Králové složila v roce 2011 komerční a dopravní zkoušky na pozici vlakvedoucí Českých drah. Od roku 2011 doprovází v této funkci regionální vlaky a některé rychlíky na tratích Praha – Pardubice – Česká Třebová, Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř, respektive Pardubice – Havlíčkův Brod.


Průměrné hodnocení (15 hlasů): 4.53

Další články této rubriky

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídímNa Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím

29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »

Nejlepší je, když se podaří cestujícím pomoctNejlepší je, když se podaří cestujícím pomoct

30.7.2024 - Ke dráze vedou různé cesty. Michalu Vyskočilovi stačilo nějakou dobu pravidelně dojíždět z Vraného nad Vltavou do Prahy a poslouchat vyprávění tamější vlakvedoucí o strastech, ale hlavně krásách práce na železnici, až se na… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika