Železničář / Lidé a příběhy / Královna bílé stopy sbírá cenné trofeje
Královna bílé stopy sbírá cenné trofeje
7.6.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Lyžuje od čtyř let a sjezdování se pro ni stalo celoživotní zábavou. Vedoucí oddělení přídělu služby regionálního pracoviště ZAP Pardubice Zdeňka Hicklová, rozená Dostálová, pochází ze známé lyžařské rodiny z České Třebové. Trénovat ji před mnoha lety začal táta Oldřich, který je sám bývalým železničářem.
O sportovních úspěších Zdeňky Hicklové jsme v Železničáři informovali před několika lety, ale od té doby se mnohé změnilo. Nejenže pracuje u Českých drah na jiné pozici, ale také se dala na vrcholovou sportovní dráhu v obřím slalomu a super G, což je disciplína někde mezi běžným sjezdem a obřím slalomem, kde sbírá významné trofeje v kategorii Masters.
Skok do kategorie Masters
Před šesti lety začala Zdeňka Hicklová jezdit republikové závody v alpském lyžování kategorie Masters, což je závodění pro sportovce nad 30 let. Je registrovaná ve Svazu lyžařů ČR. Do té doby se věnovala alpskému lyžování na úrovni krajských závodů kraje Vysočina, veřejných závodů v kategorii dospělých – ženy a na republikových mistrovstvích železničářů. Na partu „od dráhy“ nezanevřela, ráda si s kolegy zazávodí, ale prioritou jsou pro ni závody Masters Českého poháru, Českomoravského poháru a mezinárodní závody FIS na území České republiky, které jezdí i její táta Oldřich Dostál. „V České republice se jezdí jednou za rok závod Světového poháru Masters v obřím slalomu a ještě jeden ze závodů FIS. Letos v březnu se jelo v pětatřicetileté historii Masters poprvé mistrovství světa u nás, konkrétně ve Špindlerově Mlýně. Zúčastnila jsem se obřího slalomu a ve své kategorii C3 dojela na druhém místě, naopak v super G jsem byla čtvrtá. Na mistrovství Masters ČR jsem letos obhájila v super G druhé místo. Z toho mám velkou radost,“ řekla Hicklová.
Vysoké rychlosti vyžadují koncentraci
Podobně jako tatínek Oldřich Dostál má i Zdeňka trenérskou licenci a věnuje se výcviku lyžařského potěru i dorostu. „Jsem klidný člověk, ale když se postavím na lyžích na start, dostaví se adrenalin. Obří slalom a super G je náročná a hlavně velmi rychlá disciplína, která vyžaduje nejen výbornou přípravu, ale i obrovskou koncentraci,“ upozornila. Při obřím slalomu závodníci dosahují rychlosti v průměru 60 až 80 km/h, při super G 80 km/h a více. Osobním rekordem Zdeňky při tréninku sjezdu je rychlost 127 km/h! „Na závodech se spíše rozhlížím po ostatních, jak skvěle jezdí, a v duchu si říkám, proboha co tady vlastně dělám,“ skromně se usmála sympatická žena. Když je na trati, koncentruje se na dvě až tři brány před sebou. Jde prý o léta nacvičený podvědomý reflex, a navíc tím minimalizuje riziko případného pádu. Nezbytná je příprava před startem.
Strach je cestou do pekel
Strach je Zdeňce Hicklové cizí a vůbec jím netrpí. Je navíc prý cestou do pekel. Pokud si člověk během závodu přestane věřit, je to nejrychlejší cesta k úrazu. „Obavy jsem ale viděla u některých starších kolegů v kategorii Masters, kteří si start těsně před závodem rozmysleli kvůli svému vysokému věku a rozbité trati. Nikdo se však nikomu v naší lyžařské komunitě neposmívá. Jezdíme opravdu na doraz a jde o dost nebezpečný sport, který bych možná přirovnala k automobilovým závodům. Na rozdíl od závodníků v autech jsme na lyžích kromě přilby a chrániče páteře bez jakékoliv ochrany. Proto ten, kdo se momentálně necítí, by opravdu neměl k závodu nastupovat,“ dodala.
A kterou trať má nejradši? „Mám oblíbenou sjezdovku ve Vysokém nad Jizerou, kde se jezdí závody železničářů, ale jinak nic speciálně nepreferuji. S dětmi vyrážíme každoročně do rakouských Alp, většinou na ledovec na Stubai nebo do Pitztalu. Manžel, který nelyžuje, nám dělá zázemí. Například skvěle navaří a za to jsem mu nesmírně vděčná. V zimním období jsem s vlastními i ostatními dětmi na lyžích každý víkend a doma se tím pádem moc neohřeji. V tomto sportu je důležitý trénink a udržování kondice,“ vysvětlila.
Dostálovi pochází z lyžařské rodiny
Za sportovní úspěchy vděčí především tátovi Oldřichovi Dostálovi, který je sám aktivní lyžař a říká: „Pocházím z lyžařské rodiny, oba rodiče byli vášnivými lyžaři. Otec mě cíleně vedl k sjezdovému lyžování, a tak jsem začal závodit již v osmi letech. Proto jsem i Zdeňku vedl k tomuto krásnému sportu. Už jako žákyni a juniorce se jí dařilo a byla úspěšná v obřích slalomech a slalomech v krajském přeboru bývalého Východočeského kraje, kde obhajovala místa v první desítce. S dcerou jsme oba trenéry a na českotřebovské sjezdovce Peklák a v lyžařském regionu Buková hora vychováváme lyžařské žáky a dorost,“ popsal. A jak se dívá na úspěchy dcery v kategorii Masters? „Bylo by špatné, kdyby nevyhrávala, když trénuje a jezdí již tolik let. Navíc je talentovaná. Jsem opravdu rád, že se jí daří. Coby trenér mohu hodnotit Zdeňčinu jízdu jako technicky velmi zdařilou. Navíc dokáže eliminovat riziko pádu, a proto dosahuje skvělých výsledků. A v tom je tajemství jejího úspěchu,“ řekl Dostál.
ZDEŇKA HICKLOVÁ
Po ukončení studia SPŠŽ v oboru Doprava a přeprava v roce 1991 začala pracovat u bývalých ČSD jako výpravčí ve stanici Holice. Po návratu z mateřské dovolené nastoupila v roce 1995 jako osobní pokladní ve Svitavách. Po vzniku KCOD Pardubice v roce 2008 přešla na post komandujícího-střídače a paralelně pracovala jako pokladní u přepážky komplexního odbavení v České Třebové. Od roku 2014 působí v ZAP Pardubice jako vedoucí oddělení přídělu služeb. Je registrovaná ve Svazu lyžařů České republiky.
Další články této rubriky
Drážní rekordmany překvapilo pohodlí ve vlacích
26.11.2024 - Strávit 24 hodin prakticky v kuse ve vlacích je zážitek pouze pro skalní příznivce železnice. Nebo ne? Devítiletý Petr Moravec se svým otcem Vojtěchem vlakem nikdy příliš nejezdili, ale kvůli rekordu vykročili takříkajíc ze… »
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »